Gisteren was het dan zo ver, ik kreeg een Klever X Speed Pinion met 1200 Wh batterij (en op mijn aanvraag een extra kleintje "just in case") om de tocht eens uit te proberen.
De heenrit heb ik gereden op 2/3 ondersteuning, de terugrit meestal 3/3 ondersteuning.
Hier een samenvatting van mijn bevindingen:
The Good (voordelen)
- ondanks de grote ondersteuning, heb ik toch lekker meegetrapt. 's Anderdaags voel ik aan mijn lichaam dat ik toch wel redelijke inspanning heb geleverd en dat terwijl ik redelijk zweetloos op het werk arriveerde => top! Ook was het zeer doenbaar om 2/3 ondersteuning te rijden.
- het plezier om met veel speed (en power) vooruit te komen is toch wel zalig!
- toch een groot ecologisch voordeel t.o.v. de auto (en geen "nutteloze" files!)
- actieradius blijft toch wel het grootste pijnpunt. Ondanks de ideale weeromstandigheden (12 à 22 graden, weinig wind) had ik in Brussel slechts 4 % over. En dit terwijl ik continu slechts 2/3 ondersteuning reed. Hier moet wel gezegd worden dat ik heel wat verkeerd was gereden en, buiten de extra km's (ik tikte uiteindelijk 67.3 km af), heb ik wellicht meer start/stop gedaan wat mogelijk meer verbruikte. In de terugweg gebruikte ik meestal 3/3 ondersteuning, maar door minder te sukkelen met het vinden van de route resulteerde dat tot 7 % eindgebruik. Wellicht zou ik meer overhouden als ik wat trager/relaxter zou rijden, maar de trip duurt al lang genoeg dat ik echt wel probeer vooruit te raken.
- de routes zijn bij momenten ondermaats. Ondanks ik probeerde de fietsostrades maximaal te gebruiken, was het vaak een combinatie van "trek je plan", veel bochten, plots moeten stoppen om voorrang te geven aan auto's, veel hobbels (putdeksels, borduren,...) met uiteindelijk weinig lange rechte stukken
- gevoel van onveiligheid. Het is natuurlijk allemaal nog onwennig, maar de combinatie van bovenstaande 2 punten (snelheidsdruk + veel korte/slechte stukken) had ik vaak het gevoel dat het allemaal niet superveilig is, toch niet met hoge snelheden. En dan moet de herfst nog beginnen, ik hou mijn hart vast voor als het regent en/of veel wind is.
The Ugly (beginnersfouten die op termijn te vermijden zijn)
- zoeken van de route was vaak een echte pain-in-the-ass. Inconsistente bewegwijzering, soms gewoon geen route tout-court (centrum Mechelen, Vilvoorde) maakte mijn testrit toch een beetje een lijdensweg. Maar ik weet ook dat dit na een aantal iteraties opgelost zal zijn.
- travel light! In begin goed voorzien van bagage (extra batterij, superzwaar slot, lader batterij, laptop, lader laptop, extra kleren, waterfles) verdeeld over 2 fietszakken. Helaas was 1 fietszak enkel van 2 beugels vanboven die - door het vaak zwabberen - uiteindelijk begaf vlak bij de start van mijn terugreis. Gelukkig was er nog een fietsenmaker in de buurt dat nog 1 kwartier open was zodat ik alsnog mezelf kon depanneren door aankoop extra fietszak (anders had ik wellicht de trein met fiets moeten nemen of mijn vrouw moest me komen halen in Brussel). Toen ik bijna thuis was, scheurde de andere zak helemaal (die was al wel serieus versleten, blijkbaar meer niet bestand tegen het zwaardere werk). Gelukkig kon mijn vrouw de bagage oppikken zodat ik de laatste kms vlot naar huis kon rijden.
Het eindverdict: leuk maar nog even in beraad
Een mogelijk oplossing van de actieradius biedt Ellio: de sales manager vertelde me dat ze een accessoire aan het ontwikkelen zijn om een extra batterij in een aluminium houder achteraan te plaatsen. Eerste prototype om te tonen voorzien midden november. Dit maakt het natuurlijk wel terug interessant (geen batterijstress meer, lekker vol vermogen gaan), maar nog bekijken op het werk of het mogelijk is dat ik niet met 2 batterijen te ver moet sleuren.
... en het prijskaartje natuurlijk, 1665 EUR extra tellen voor een batterij is wel 2 keer slikken.
P.s.: dank aan Fietsen Wildiers Kapellen voor het vele geduld, begeleiding en vooral de testfiets die ik mocht gebruiken (ik ben niet gesponsord )
Wordt hopelijk vervolgd...