Test case woon-werk 60 km: the good, the bad and the ugly

wally
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 sep 2021, 15:13
Locatie: Brasschaat

Zoals al eerder aangegeven, zocht ik een oplossing om 1 keer in de week te speed pedelecen van Brasschaat naar centrum Brussel; 60 km enkel, en dit heen en terug.

Gisteren was het dan zo ver, ik kreeg een Klever X Speed Pinion met 1200 Wh batterij (en op mijn aanvraag een extra kleintje "just in case") om de tocht eens uit te proberen.
De heenrit heb ik gereden op 2/3 ondersteuning, de terugrit meestal 3/3 ondersteuning.

Hier een samenvatting van mijn bevindingen:

The Good (voordelen)
  • ondanks de grote ondersteuning, heb ik toch lekker meegetrapt. 's Anderdaags voel ik aan mijn lichaam dat ik toch wel redelijke inspanning heb geleverd en dat terwijl ik redelijk zweetloos op het werk arriveerde => top! Ook was het zeer doenbaar om 2/3 ondersteuning te rijden.
  • het plezier om met veel speed (en power) vooruit te komen is toch wel zalig!
  • toch een groot ecologisch voordeel t.o.v. de auto (en geen "nutteloze" files!)
The Bad (nadelen)
  • actieradius blijft toch wel het grootste pijnpunt. Ondanks de ideale weeromstandigheden (12 à 22 graden, weinig wind) had ik in Brussel slechts 4 % over. En dit terwijl ik continu slechts 2/3 ondersteuning reed. Hier moet wel gezegd worden dat ik heel wat verkeerd was gereden en, buiten de extra km's (ik tikte uiteindelijk 67.3 km af), heb ik wellicht meer start/stop gedaan wat mogelijk meer verbruikte. In de terugweg gebruikte ik meestal 3/3 ondersteuning, maar door minder te sukkelen met het vinden van de route resulteerde dat tot 7 % eindgebruik. Wellicht zou ik meer overhouden als ik wat trager/relaxter zou rijden, maar de trip duurt al lang genoeg dat ik echt wel probeer vooruit te raken.
  • de routes zijn bij momenten ondermaats. Ondanks ik probeerde de fietsostrades maximaal te gebruiken, was het vaak een combinatie van "trek je plan", veel bochten, plots moeten stoppen om voorrang te geven aan auto's, veel hobbels (putdeksels, borduren,...) met uiteindelijk weinig lange rechte stukken
  • gevoel van onveiligheid. Het is natuurlijk allemaal nog onwennig, maar de combinatie van bovenstaande 2 punten (snelheidsdruk + veel korte/slechte stukken) had ik vaak het gevoel dat het allemaal niet superveilig is, toch niet met hoge snelheden. En dan moet de herfst nog beginnen, ik hou mijn hart vast voor als het regent en/of veel wind is.

The Ugly (beginnersfouten die op termijn te vermijden zijn)
  • zoeken van de route was vaak een echte pain-in-the-ass. Inconsistente bewegwijzering, soms gewoon geen route tout-court (centrum Mechelen, Vilvoorde) maakte mijn testrit toch een beetje een lijdensweg. Maar ik weet ook dat dit na een aantal iteraties opgelost zal zijn.
  • travel light! In begin goed voorzien van bagage (extra batterij, superzwaar slot, lader batterij, laptop, lader laptop, extra kleren, waterfles) verdeeld over 2 fietszakken. Helaas was 1 fietszak enkel van 2 beugels vanboven die - door het vaak zwabberen - uiteindelijk begaf vlak bij de start van mijn terugreis. Gelukkig was er nog een fietsenmaker in de buurt dat nog 1 kwartier open was zodat ik alsnog mezelf kon depanneren door aankoop extra fietszak (anders had ik wellicht de trein met fiets moeten nemen of mijn vrouw moest me komen halen in Brussel). Toen ik bijna thuis was, scheurde de andere zak helemaal (die was al wel serieus versleten, blijkbaar meer niet bestand tegen het zwaardere werk). Gelukkig kon mijn vrouw de bagage oppikken zodat ik de laatste kms vlot naar huis kon rijden.

Het eindverdict: leuk maar nog even in beraad

Een mogelijk oplossing van de actieradius biedt Ellio: de sales manager vertelde me dat ze een accessoire aan het ontwikkelen zijn om een extra batterij in een aluminium houder achteraan te plaatsen. Eerste prototype om te tonen voorzien midden november. Dit maakt het natuurlijk wel terug interessant (geen batterijstress meer, lekker vol vermogen gaan), maar nog bekijken op het werk of het mogelijk is dat ik niet met 2 batterijen te ver moet sleuren.
... en het prijskaartje natuurlijk, 1665 EUR extra tellen voor een batterij is wel 2 keer slikken.


P.s.: dank aan Fietsen Wildiers Kapellen voor het vele geduld, begeleiding en vooral de testfiets die ik mocht gebruiken (ik ben niet gesponsord :lol: )

Wordt hopelijk vervolgd...
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Hoi, dank voor de review, herkenbare zaken.
Een fiets om 60 km volle ondersteuning te rijden is er nog net niet.

Inderdaad hadden ze mij ook verteld dat ze aan het kijken zijn naar een mogelijkheid om een tweede accu op je Ellio te doen.
Als het inderdaad een mogelijkheid is om de huidige accu ergens te plaatsen wordt zal het de toch al niet de mooste Ellio niet nog mooier maken vermoed ik.....maar wel heerlijk als je dan nog eens 1150Wh hebt, dan kun je zeker wel de kilometers halen, in mijn geval retour woonwerk op volle ondersteuning en de accu;s ook nog tussen de geadviseerde 20-80 % lading te houden.

Ja 1650 is veel geld, maar voor 8900,- heb je dan wel een speed pedelec waar je serieuze afstanden mee kunt afleggen....bij stromer gaat de nieuwe met de 1440 Wh accu richting de 13.000,- euro.....
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Bicarbonaat

Denken dat je voldoende hebt aan stand2 ipv 3.
Is verkeerd

In de toekomst ga je altijd wel fullspeed willen.
En om in aankoopfase jezelf te gaan begrenzen om meer actieradius te hebben, is een mooi gedachte maar dat duurt maar 9dagen.

Ik had die opvatting toen ik mijn porsche kocht.
In het begin zacht optrekken om motor en verbruik te sparen.
Maar nu rij ik volgas
Greta turnberg ofzo zou we niet leuk vinden als ik met de porsche buitenkom
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

wally schreef: 18 sep 2021, 18:19 [*] actieradius blijft toch wel het grootste pijnpunt.
Yup. En ik denk dat Bicarbonaat gelijkt heeft: zeker bij 60km enkel wil je je ondersteuning niet afknijpen om actieradius te sparen. Het is zo ook al een lange rit, ik denk dat je lekker door wil kunnen rijden. Als je nu al moet knijpen in de ondersteuning, dan kun je wel nagaan wat er in de winter gebeurt of als je accu gaat degenereren. Je hebt veel te weinig marge.


De enige oplossing, als je niet wil wachten op de Stromer 2022 met 1.440Wh accu - een SP die je bovendien bijna 13 ruggen zal kosten -, is gaan rijden met twee accu's. Er zijn meer speed pedelec rijders die dat doen, het is goed mogelijk.

Op een Stromer kun je rijden met een accu transportbox van Van Zijp Techniek achterop. Niet de meest discrete of goedkope oplossing, maar vanwege de lengte van Stromer accu's wel de beste en dat ding zit supergoed in elkaar. Stromer torpedo's passen niet lekker in een fietstas.

Bij Klever is rijden met een tweede accu eenvoudiger, want die beauty-case accu's hebben een handzamer formaat; ze passen in een standaard Ortlieb fietstas. Hoeft niet eens de grootste (Backroller) te zijn. Klever biedt er zelfs een Ortlieb tas speciaal voor aan. Tweede tas erbij kopen aan de andere kant, waar je je werkspullen in kwijt kunt en je rijdt weer in balans. Klever accu's zijn per Wh bovendien een stuk goedkoper dan Stromer accu's. Maar een Klever slurpt wel meer, dus je hebt ook meer capaciteit nodig.

Op een oplossing van Ellio wachten: geen idee hoe lang ze erover gaan doen en wat het gaat kosten. Maar als je geen haast hebt is ook dat een optie natuurlijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

PS: Voor wat betreft de route: dat kost op zo'n afstand echt even tijd, voordat je de weg, én de ideale route hebt gevonden. Alleen de beste route zal waarschijnlijk niet de kortste zijn. Dat is bijna nooit zo helaas.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Of je pakt een redelijk willekeurige SP, een degelijke waterdichte behuizing en een flink aantal 18650 batterijen.

Afhankelijk van de SP maak je een interessante configuratie met die batterijen (10p voor 36V, 12p voor 44V en 13p voor 48V), doe je die in de waterdichte behuizing en je hebt een range extender.

Het enige wat je nog nodig hebt is een laadkabel van een defecte lader en je hebt zoveel capaciteit als je wilt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@Stromeur, je hebt ooit gezegd in de review van de Klever Alfa dat de 1200Wh accu wat lastiger te bevestigen dan wel te verwijderen is. Is dit een beperking wanneer je twee accu's gebruikt om je ww afstand te overbruggen?
Groetjes, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 487
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

FreddyH schreef: 19 sep 2021, 00:09 Of je pakt een redelijk willekeurige SP, een degelijke waterdichte behuizing en een flink aantal 18650 batterijen.

Afhankelijk van de SP maak je een interessante configuratie met die batterijen (10p voor 36V, 12p voor 44V en 13p voor 48V), doe je die in de waterdichte behuizing en je hebt een range extender.

Het enige wat je nog nodig hebt is een laadkabel van een defecte lader en je hebt zoveel capaciteit als je wilt.
Bei deinem Bulls funktioniert das.
Bei meinem Klever funktioniert es auch.
Bei Stromer funktioniert es nicht über die Ladebuchse des verbauten Akkus. Dort muß man an das Motorkabel.
Bei den aktuellen Bosch funktioniert es gar nicht.

Es funktioniert auch mit dem Ladekabel von einem funktionstüchtigen Ladegerät. Man muss nur den Mut haben es abzukneifen. 😉 Dann neue Stecker dran und weiter verwenden.



Het werkt voor je Bulls.
Het werkt ook op mijn Klever.
Op de Stromer werkt het niet via de laadbus van de ingebouwde accu. Je moet het verbinden met de motorkabel.
Het werkt helemaal niet met de huidige Bosch.

Het werkt ook met de oplaadkabel van een werkende oplader. Je moet alleen de moed hebben om hem los te koppelen 😉 Dan een nieuwe stekker erop en verder gebruiken.


Afbeelding
Quelle: eigenes Foto

Afbeelding

Quelle: https://www.pedelecforum.de/forum/index ... 49/page-11
wally
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 sep 2021, 15:13
Locatie: Brasschaat

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben volledig akkoord met jullie: er al vanuit gaan dat 2/3 ondersteuning voldoende is, is niet de juiste aanpak. De marge is zeker nodig voor de weeromstandigheden.

Dus een conditio sine qua non is inderdaad een 2de batterij. Hoewel ik vrijdag van plan was me erin te berusten om met de fiets naar het werk te gaan, merk ik bij mezelf wel dat het nog steeds prikkelt er toch voor te gaan.

Ik ga nu 6 maanden wachten (elk half jaar kunnen we ons mobiliteitsplan aanpassen); tegen dan zou ons kantoor definitief verhuisd moeten zijn. Dan kan ik zien hoe ver en doenbaar het is te moeten sleuren met 2 batterijen om ze op te laden en zal de Ellio-oplossing mogelijk ook al uitgewerkt zijn.

Want al dat stoppen en optrekken: het lijkt toch wel heel leuk dit met de Ellio te doen (weliswaar gebaseerd op 400 m testrit :roll: )
Bicarbonaat

Stromeur schreef: 18 sep 2021, 23:45
wally schreef: 18 sep 2021, 18:19 [*] actieradius blijft toch wel het grootste pijnpunt.
Yup. En ik denk dat Bicarbonaat gelijkt heeft: zeker bij 60km enkel wil je je ondersteuning niet afknijpen om actieradius te sparen. Het is zo ook al een lange rit, ik denk dat je lekker door wil kunnen rijden. Als je nu al moet knijpen in de ondersteuning, dan kun je wel nagaan wat er in de winter gebeurt of als je accu gaat degenereren. Je hebt veel te weinig marge.


De enige oplossing, als je niet wil wachten op de Stromer 2022 met 1.440Wh accu - een SP die je bovendien bijna 13 ruggen zal kosten -, is gaan rijden met twee accu's. Er zijn meer speed pedelec rijders die dat doen, het is goed mogelijk.

Op een Stromer kun je rijden met een accu transportbox van Van Zijp Techniek achterop. Niet de meest discrete of goedkope oplossing, maar vanwege de lengte van Stromer accu's wel de beste en dat ding zit supergoed in elkaar. Stromer torpedo's passen niet lekker in een fietstas.

Bij Klever is rijden met een tweede accu eenvoudiger, want die beauty-case accu's hebben een handzamer formaat; ze passen in een standaard Ortlieb fietstas. Hoeft niet eens de grootste (Backroller) te zijn. Klever biedt er zelfs een Ortlieb tas speciaal voor aan. Tweede tas erbij kopen aan de andere kant, waar je je werkspullen in kwijt kunt en je rijdt weer in balans. Klever accu's zijn per Wh bovendien een stuk goedkoper dan Stromer accu's. Maar een Klever slurpt wel meer, dus je hebt ook meer capaciteit nodig.

Op een oplossing van Ellio wachten: geen idee hoe lang ze erover gaan doen en wat het gaat kosten. Maar als je geen haast hebt is ook dat een optie natuurlijk.
thx stromeur , je kan idd beter mijn gedachte verwoorden dan ikzelf
als je me geen bron vraagt , doe je een betere verwoording voor me , thx :)
Plaats reactie