Nieuwe SP of huidige SP opknappen

Gebruikersavatar
Vlassie1980
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 sep 2017, 14:25
Locatie: Waddinxveen
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 2600

Ik zit al een tijdje te twijfelen wat ik het beste kan doen met mijn huidige Bulls Green Mover E45. De fiets heeft wat tender, love and care nodig om weer goed te zijn voor de komende winter. Ik mag waarschijnlijk binnenkort weer meer naar kantoor (4 dagen in de week) en wil dan ook echt weer alles goed voor elkaar hebben.

De huidige aandachtspunten:

- Accu moet gereviseerd worden omdat hij niet meer volledig wil laden (kosten rond de €500)
- Voorvork heeft aardig wat roestvorming, geen idee wat dat moet kosten
- Spatborden zijn van plastic en ingescheurd, moeten ook vervangen worden
- Bedrading van de koplamp is gaar, gaat alleen aan wanneer je het stuur in een bepaalde hoek zet.
- Nieuwe banden
- Nieuwe remblokken

Sommige punten zijn wat urgenter als de andere, maar het blijft irritant dat ik op mijn enkele route soms niet meer full power kan omdat de accu niet meer volledig geladen kan worden.

Alternatief is wellicht met mijn werkgever kijken naar de mogelijkheden voor het leasen via de zaak. Dan zit ik te twijfelen tussen 3 modellen:

- Stromer ST3
- Klever X Speed
- R&M Supercharger met Rohloff

Nu speelt mijn lengte me ook parten, ik ben 1,98 en ik ga volgens mij echt niet passen op een Stromer ST1. Dus dan ben ik gelijk veroordeeld tot een veel duurdere ST3. Geen idee of er mensen zijn met mijn lengte die op een Klever X Speed passen?
De R&M in maat 53 zou voor mij wel moeten passen. Maar die heeft natuurlijk een middenmotor en minder vermogen. Voor mij persoonlijk niet zo erg omdat het een enkeltje van 25 km is, die paar minuten geloof ik wel.

Nadeel van leasen is wel dat ik mijn km vergoeding kwijt ben.

Input welkom :mrgreen:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Vlassie1980 schreef: 24 sep 2021, 09:40 - Accu moet gereviseerd worden omdat hij niet meer volledig wil laden (kosten rond de €500)
Lijkt een goed bedrag.
Vlassie1980 schreef: 24 sep 2021, 09:40 - Voorvork heeft aardig wat roestvorming, geen idee wat dat moet kosten
- Spatborden zijn van plastic en ingescheurd, moeten ook vervangen worden
Voorvork kost ongeveer 280 Euro incl montage. Spatborden kosten uit mijn hoofd net wat minder dan 100 Euro voor een set (zijn bij mij ooit onder garantie vervangen, dit is wat ik me ervan herinner - makkelijk zelf te doen).
Vlassie1980 schreef: 24 sep 2021, 09:40 - Bedrading van de koplamp is gaar, gaat alleen aan wanneer je het stuur in een bepaalde hoek zet.
- Nieuwe banden
- Nieuwe remblokken
Bedrading is prima zelf te doen, jouw fiets zit super eenvoudig in elkaar. Kosten zijn dan een paar Euro en een uurtje werk. Banden is afhankelijk van wat je erop legt, Conti heeft best wat erg leuke banden voor rond de 25 Euro per stuk. Remblokken kan je ook prima zelf doen, ongeveer 20 Euro per setje. Helemaal eenvoudig als je de wielen er toch uit hebt voor de bandenwissel en de spatborden vervanging.
Vlassie1980 schreef: 24 sep 2021, 09:40 Sommige punten zijn wat urgenter als de andere, maar het blijft irritant dat ik op mijn enkele route soms niet meer full power kan omdat de accu niet meer volledig geladen kan worden.
Jep. Een mogelijkheid die je ook nog hebt is de accu wat groter laten maken. Scheelt flink wat accustress en je accu slijt daarna minder snel.
Vlassie1980 schreef: 24 sep 2021, 09:40 Alternatief is wellicht met mijn werkgever kijken naar de mogelijkheden voor het leasen via de zaak. Dan zit ik te twijfelen tussen 3 modellen:

- Stromer ST3
- Klever X Speed
- R&M Supercharger met Rohloff

Nu speelt mijn lengte me ook parten, ik ben 1,98 en ik ga volgens mij echt niet passen op een Stromer ST1. Dus dan ben ik gelijk veroordeeld tot een veel duurdere ST3. Geen idee of er mensen zijn met mijn lengte die op een Klever X Speed passen?
Jouw lijf is niet het mijne, ondanks dat we even lang zijn (ik heb een relatief lange rug en ik houd niet van ver voorover zitten), maar voor mij zitten die eerste 2 niet goed.
Vlassie1980 schreef: 24 sep 2021, 09:40 De R&M in maat 53 zou voor mij wel moeten passen. Maar die heeft natuurlijk een middenmotor en minder vermogen. Voor mij persoonlijk niet zo erg omdat het een enkeltje van 25 km is, die paar minuten geloof ik wel.
En als je wind tegen hebt en op de rijbaan moet? Of woon jij in een regio met ontheffingen?

Succes!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
asm12z
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 nov 2018, 08:02

Vlassie1980 schreef: 24 sep 2021, 09:40 Ik zit al een tijdje te twijfelen wat ik het beste kan doen met mijn huidige Bulls Green Mover E45. De fiets heeft wat tender, love and care nodig om weer goed te zijn voor de komende winter. Ik mag waarschijnlijk binnenkort weer meer naar kantoor (4 dagen in de week) en wil dan ook echt weer alles goed voor elkaar hebben.

De huidige aandachtspunten:

- Accu moet gereviseerd worden omdat hij niet meer volledig wil laden (kosten rond de €500)
- Voorvork heeft aardig wat roestvorming, geen idee wat dat moet kosten
- Spatborden zijn van plastic en ingescheurd, moeten ook vervangen worden
- Bedrading van de koplamp is gaar, gaat alleen aan wanneer je het stuur in een bepaalde hoek zet.
- Nieuwe banden
- Nieuwe remblokken

Sommige punten zijn wat urgenter als de andere, maar het blijft irritant dat ik op mijn enkele route soms niet meer full power kan omdat de accu niet meer volledig geladen kan worden.

Alternatief is wellicht met mijn werkgever kijken naar de mogelijkheden voor het leasen via de zaak. Dan zit ik te twijfelen tussen 3 modellen:

- Stromer ST3
- Klever X Speed
- R&M Supercharger met Rohloff

Nu speelt mijn lengte me ook parten, ik ben 1,98 en ik ga volgens mij echt niet passen op een Stromer ST1. Dus dan ben ik gelijk veroordeeld tot een veel duurdere ST3. Geen idee of er mensen zijn met mijn lengte die op een Klever X Speed passen?
De R&M in maat 53 zou voor mij wel moeten passen. Maar die heeft natuurlijk een middenmotor en minder vermogen. Voor mij persoonlijk niet zo erg omdat het een enkeltje van 25 km is, die paar minuten geloof ik wel.

Nadeel van leasen is wel dat ik mijn km vergoeding kwijt ben.

Input welkom :mrgreen:
Welk is de reden dat je jouw km fietsvergoeding zou kwijt zijn bij leasing?
2018-2022 ST3 (🚲 Deep Black, Sport L, 🔋BQ814,⛑ Giro Bexley, 🎥 Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle) 🇧🇪
2022-... ELLIO (🚲 Yankee Blue, Sport, 🔋1150W, ⛑ Giro Bexley - winter, Lazer Anverz - zomer, 🎥 Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle) 🇧🇪
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

asm12z schreef: 24 sep 2021, 16:50 Welk is de reden dat je jouw km fietsvergoeding zou kwijt zijn bij leasing?
Omdat Vlassie1980 in NL woont en we hier niet zo'n schappelijke regelingen hebben als in B.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Vlassie1980 schreef: 24 sep 2021, 09:40
Alternatief is wellicht met mijn werkgever kijken naar de mogelijkheden voor het leasen via de zaak. Dan zit ik te twijfelen tussen 3 modellen:

Nu speelt mijn lengte me ook parten, ik ben 1,98 en ik ga volgens mij echt niet passen op een Stromer ST1.

Dus dan ben ik gelijk veroordeeld tot een veel duurdere ST3.
Ik vrees ervoor. ST1 heeft wel een heel toffe comfortabele geometrie, wat veel compenseert, maar het kader blijft te klein.
Vlassie1980 schreef: 24 sep 2021, 09:40 Geen idee of er mensen zijn met mijn lengte die op een Klever X Speed passen?
Nee, echt niet, dit is nog een stuk kleiner dan de stromer st3 die eigenlijk al te klein is.
Vlassie1980 schreef: 24 sep 2021, 09:40 De R&M in maat 53 zou voor mij wel moeten passen. Maar die heeft natuurlijk een middenmotor en minder vermogen. Voor mij persoonlijk niet zo erg omdat het een enkeltje van 25 km is, die paar minuten geloof ik wel.
Ik ken niet veel over de maten van R&M maar qua geometrie zit dat heel layed back en comfortabel, als je dat in grote maat kan krijgen (53 is klein, stromer gaat al tot 55 denk ik?) en je vindt het gebrek aan vermogen niet erg (voor mij een dealbreaker), dan zou ik daarvoor gaan.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Kijk ook eens naar een B-Speed. Net zo heerlijk comfortabel als een Supercharger, maar dan met voldoende vermogen en grote accu.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Vlassie1980
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 sep 2017, 14:25
Locatie: Waddinxveen
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 2600

Nee, die B-Speed is geen optie. Ook al rijdt hij nog zo lekker, idem dito voor de Ellio :lol:
Hoe lekker hij ook zal rijden, daar zie je me echt niet op fietsen, aint gonna happen.

Die R&M heeft inderdaad een wat kleinere 53 maat, maar schijnt wel te passen voor langere mensen. Nog steeds balen dat de ST1 een max van maat L heeft.
Ik hoef verder niet vaak op de openbare weg te rijden, is allemaal bromfietspad waar ik rij. Dus dat mindere vermogen is een niet al te groot probleem, had liever een Stromer gehad maar het is geen dealbreaker.
Gebruikersavatar
KingOfTheRoad
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 sep 2021, 11:46
Locatie: regio Zwolle
Merk SP: Stromer ST3 Deep Black
Km-stand: 600

Vind je een jong gebruikte ST3 geen optie?
Er zijn behoorlijk wat mensen die momenteel hun ST3 willen verkopen, ik zie wel eens fietsen met nog geen 1000 km voorbij komen. Zou kunnen dat men over wil naar een ST3 pinion.
🇳🇱 KingOfTheRoad - regio Zwolle sinds 07-2021
:bike: Stromer ST3 2021 Deep Black - L
:battery: Li-ion 983 Wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vlassie1980 schreef: 24 sep 2021, 09:40 Ik zit al een tijdje te twijfelen wat ik het beste kan doen met mijn huidige Bulls Green Mover E45. De fiets heeft wat tender, love and care nodig om weer goed te zijn voor de komende winter. Ik mag waarschijnlijk binnenkort weer meer naar kantoor (4 dagen in de week) en wil dan ook echt weer alles goed voor elkaar hebben.
Vlassie1980 schreef: 24 sep 2021, 09:40 Nu speelt mijn lengte me ook parten, ik ben 1,98 en ik ga volgens mij echt niet passen op een Stromer ST1. Dus dan ben ik gelijk veroordeeld tot een veel duurdere ST3. Geen idee of er mensen zijn met mijn lengte die op een Klever X Speed passen?
Zo te lezen heb je exact hetzelfde probleem als FreddyH, met zelfs exact dezelfde speed pedelec. Freddy is al jaren in voor een nieuwe speed pedelec, maar lang mens zijn in de huidige markt is gewoon een probleem. Zeker omdat marktleider Stromer lange mensen niet in het middensegment bedient.

"Lean and mean" ben je met een investering van een euro of 1.000 weer een tijdje good to go met jouw Bulls. Qua restwaarde is-ie die investering misschien niet meer waard, maar vanuit het principe 'opknappen in plaats van afdanken' en het feit dat deze maat SP geschikt is voor jou natuurlijk wel. Staat tegenover dat het steeds lastiger wordt als je service nodig hebt op jouw Bulls. Dat is een risico dat je moet afwegen tegen je investering van 1.000 euro.


Er rijden trouwens wel degelijk lange mensen (>1,90m) rond op een Klever X-Speed. Klever biedt hier een XL zadelpen voor aan. Maar of jij er lekker op zit kun je alleen bepalen door 'm te gaan testen.

V.w.b. de ST3: ik vind het advies van KingOfTheRoad zo gek nog niet: jonge ST3 met de kop eraf - mits nog ruim binnen (verlengde) garantie - scheelt je zo een paar duizend euro op de adviesprijs.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Onderhoud aan zijn fiets is minder problematisch dan aan de mijne. Vlassie1980 heeft een 48V Suntour motor, Suntour is voor zover ik begrepen heb niet gestopt met service verlenen.

Maar ook voor de GoSwiss motoren lijken er nog opties te zijn. In Wuppertal schijnt een service punt te zijn voor GoSwiss motoren. Ik weet alleen nog niet of je daar ook als particulier heen kunt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie