Veiligheid van sp

Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Op dit forum is ooit geopperd dat door europese regelgeving reflectie op de band niet mag bij een SP. Zie de zoekfunctie "reflectie band".
Hier staat een stukje discussie wat mogelijk verklaart dat er binnen sp land op dit punt verwarring heerst https://www.speedpedelecreview. ... #p10983
Ik los de zijwaardse zichtbaarheid ook op door mijn spaken voorzien te hebben van reflecterende buisjes. Een echte kermis!
Groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

De zijreflectoren van twee- of driewielige bromfietsen mogen door banden met retroflecterende flanken vervangen worden.
Bron : https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /562-art13
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
mrstrom

Wat voor veiligheid verwacht te halen uit zij-reflectie? Er zit toch al een stevige lamp op je SP, dan ben je toch zichtbaar?

Ik heb zelf de zij reflectoren er af gehaald omdat ik ze niet mooi vond bij de fiets. SOmmige hebben reflectiemateriaal van 3M terug geplakt, dat kan je ook doen op je voorvork.

Reflectie van voren is ook veiliger, doe j dat ook? Reflectie op je helm is ook veiliger, op je jas....
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

mrstrom schreef: 20 okt 2021, 08:36 Wat voor veiligheid verwacht te halen uit zij-reflectie? Er zit toch al een stevige lamp op je SP, dan ben je toch zichtbaar?

Ik heb zelf de zij reflectoren er af gehaald omdat ik ze niet mooi vond bij de fiets. SOmmige hebben reflectiemateriaal van 3M terug geplakt, dat kan je ook doen op je voorvork.

Reflectie van voren is ook veiliger, doe j dat ook? Reflectie op je helm is ook veiliger, op je jas....
Die lamp zie je niet goed vanuit de zijkant. Daarom zijn die reflectoren op de zijkant van de voorvork vereist.
Reflectie van voren helpt niet veel als je lamp al aan staat.
Zoever
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 55
Lid geworden op: 17 jul 2020, 19:16

mijn Schwalbe Marathon E+ banden hebben wel een fluorescerende strip
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zoever schreef: 22 okt 2021, 15:24 mijn Schwalbe Marathon E+ banden hebben wel een fluorescerende strip
Geldt voor bijna alle "aftermarket" SP banden. Zelfs voor Schwalbe Big Ben die je gewoon in de winkel koopt.
Alle Conti fietsbanden die ik heb (Top Contact II, Top Contact Winter II en Contact Plus) hebben ook gewoon reflectiestrips.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Zoever
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 55
Lid geworden op: 17 jul 2020, 19:16

wat bedoel je met 'aftermarket' banden
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zoever schreef: 22 okt 2021, 16:12 wat bedoel je met 'aftermarket' banden
Alles wat er niet standaard op zat. Als voorbeeld: Stromer banden hebben voor zover ik weet nooit reflectiestrips (enige uitzondering die ik ken is de ST2s die een tijdje standaard op Conti Top Contact 2 geleverd werd). Als je daar ter vervanging originele nieuwe banden op laat leggen, krijg je weer de banden die er standaard op zaten.
Je kunt uiteraard ook bij de locale FM of een of andere online winkel een willekeurige SP band kopen in de juiste maat. Of er voor jouw SP geschikte alternatieven zijn is afhankelijk van welke bandenmaat je hebt. Als voorbeeld: mijn SP heeft 47-622 banden, daarin is genoeg te krijgen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
BramVerb
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 112
Lid geworden op: 29 mei 2021, 11:26
Locatie: N-H
Merk SP: Klever X Speed
Km-stand: 10000

Ik vind het wel bijzonder dat er soms keuzes gemaakt worden omdat het er niet stoer of mooi uitziet, maar wel de veiligheid en zichtbaarheid verminderd.
Ik probeer zo zichtbaar mogelijk te zijn, ook omdat ik vaak in het donker rij. Dus zijreflectie op mn banden, geel vest met reflectie, knipperlichten en het liefst nog een grote breedstraler boven mn hoofd.
Klever X Speed rijder sinds augustus 2021.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Helemaal mee eens. Eerst functioneel, dan de rest. Stromer slaat op dat gebied wel vaker de plank mis (reflectie op banden, weinig tot geen instelbaar stuur/stuurpen, te korte spatborden, bagagedrager aan de lichte kant, ...)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie