Veiligheid van sp

Ferdinand
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2021, 21:17
Locatie: Rheden
Merk SP: N°1 gazelle
Km-stand: 0

Ik heb mij zelf een Gazelle nr°1 aangeschaft om recreatief mee te gaan rijden. Wat mij opvalt hier op het forum is dat men alleen maar hard wil rijden, het liefst zo hard mogenlijk.
Maar er is mij ook opgevallen dat op de banden van een speedpedelec geen zijreflexiestreep zit. Ook op de nr°1 ontbreken ze, dus mijn vraag is waarom zitten die er niet en waarom kan ik daar ook niet over vinden. De meesten van ons hebben waarschijnlijk wel eens een fiets van de zijkant beschenen en zullen zich vast herinneren dat de wielen heel duidelijk waarneembaar zijn. Dus waarom niet op een speedpedelec?
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Waar uit leid jij af dat iedereen hier alleen maar hard wil gaan? Ik gebruik mijn SP voor WW, ik fiets door dorpskernen en pas mijn snelheid aan. Waar ik kan, ga ik voluit. Wat is daar mis mee? Wil ik recreatief fietsen, neem ik mijn ouwe getrouwe fiets ZONDER ondersteuning.
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Bicarbonaat

graag bron vermelden waar jij dat uit afleid dat iedereen hard wil rijden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ferdinand schreef: 12 okt 2021, 16:43 Ik heb mij zelf een Gazelle nr°1 aangeschaft om recreatief mee te gaan rijden. Wat mij opvalt hier op het forum is dat men alleen maar hard wil rijden, het liefst zo hard mogenlijk.
Ik denk niet dat je een representatief beeld hebt. Er zijn ook SP-rijders die het rustig aan doen, voor wie het geen "welk merk kan harder"-wedstrijdje is, of die de Speed Pedelec vooral recreatief gebruiken.

Even los van de snelheidsduivels: er zijn wel twee redenen waarom, met name fietsforenzen, het belangrijk vinden om relatief eenvoudig 45km/u te kunnen rijden:

1. Een speed pedelec is juridisch een brommer en dat betekent in Nederland dat je in de bebouwde tussen de auto's op de rijbaan moet rijden. Dan wil je 45km/u, geen 35km/u, want dat wekt irritatie bij automobilisten op en zoals we weten resulteert irritatie nogal eens in gevaarlijke manoeuvres.

2. Een fietsforens wil lekker vlot van huis naar werk en terug rijden, zonder al teveel te zweten. Ook dat gaat beter met een SP waarmee je eenvoudig 45km/u kunt rijden.

Als jij geen haast hebt en je kunt je routes zo aanpassen dat je niet verplicht tussen de auto's op de rijbaan hoeft te rijden, dan is zo'n Gazelle No1 een hartstikke leuke speed pedelec.

Zowel voor snelheid als actieradius geldt verder gewoon wel: beter mee dan om verlegen. Je hoeft er niet altijd alles uit te persen, maar als het zo uit komt is dat wel heel erg handig.
Ferdinand schreef: 12 okt 2021, 16:43 Maar er is mij ook opgevallen dat op de banden van een speedpedelec geen zijreflexiestreep zit. Ook op de nr°1 ontbreken ze, dus mijn vraag is waarom zitten die er niet en waarom kan ik daar ook niet over vinden. De meesten van ons hebben waarschijnlijk wel eens een fiets van de zijkant beschenen en zullen zich vast herinneren dat de wielen heel duidelijk waarneembaar zijn. Dus waarom niet op een speedpedelec?
Ik heb mij jaren geleden eens door Stromer laten vertellen dat zijreflectie op speed pedelec banden verboden zou zijn. Er zijn echter ook sp-fabrikanten, zoals Klever, die hun bikes gehomologeerd en wel afleveren met banden inclusief zijreflectie. Ik maak hieruit (zonder bronnen want ik heb ze niet kunnen vinden) voorlopig maar op: het mag, maar het moet niet.

Wel is links en rechts op de voorvork van elke speed pedelec een ambergele reflector verplicht.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bicarbonaat schreef: 12 okt 2021, 18:09 graag bron vermelden waar jij dat uit afleid dat iedereen hard wil rijden.
:bj :bj :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Ik wil wel doorrijden op de SP hoor. Natuurlijk wel veilig en niet raggend overal door heen. De SP heb ik voor woon/werk-verkeer, dan ga ik niet met 30km/u om mij heen kijkend toeren. Dan trap ik door en rijd ik maximaal waar kan.

Voor recreatief pak ik mijn MTB in het bos en de racefiets over de wegen.

Je haalt nu ook 2 dingen aan in 1 topic. De veiligheid gaat over de reflectie? zit niet op de banden, maar elke SPer moet wel reflectoren hebben aan de zijkant, bij stromer vaak op de voorvork.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Volgens mij heeft elke SP ze op de voorvork (tenzij de FM of berijder ze verwijderd heeft).

En als OP graag reflectoren op de band heeft: laat je SP op andere banden afleveren en je hebt het.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

Er zijn gewoon fietsbanden voor de sp te verkrijgen met zijreflectie. Ik heb bijvoorbeeld de continental contact plus city, met dus zijreflectie.
Als Sp'er wil ik snel rijden waar het kan, maar dat kan lang niet overal. Het kan alleen waar het mag en de infrastructuur het toelaat.
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Ferdinand schreef: 12 okt 2021, 16:43 Ik heb mij zelf een Gazelle nr°1 aangeschaft om recreatief mee te gaan rijden. Wat mij opvalt hier op het forum is dat men alleen maar hard wil rijden, het liefst zo hard mogenlijk.
Maar er is mij ook opgevallen dat op de banden van een speedpedelec geen zijreflexiestreep zit. Ook op de nr°1 ontbreken ze, dus mijn vraag is waarom zitten die er niet en waarom kan ik daar ook niet over vinden. De meesten van ons hebben waarschijnlijk wel eens een fiets van de zijkant beschenen en zullen zich vast herinneren dat de wielen heel duidelijk waarneembaar zijn. Dus waarom niet op een speedpedelec?
Ik snap wel dat je dit beeld krijgt. Ik zie ook regelmatig screenshots van mensen die over een groot aantal kilometers om en nabij de 40kmh gemiddeld rijden. Dan begrijp ik volledig dat je veronderstelt dat iedereen hard wilt rijden.

Ik snap het ook wel, want een Stromer rijdt gewoon lekkerder op hoge snelheid :P Tevens had ik dat gevoel ook al op m'n Sparta Ion E-speed. Maar die was me niet sterk genoeg voor de 80m hoogteverschil die ik dagelijks voor werk trotseer! :geek:

Zelf ben ik het in elk geval (veel) rustiger aan gaan doen na een val. Een speed pedelec is niet zo goed afgeveerd als een scooter en dat is wel belangrijk om ten alle tijden in acht te nemen. Ik viel door opstekende boomwortels (weliswaar op ZEER slecht onderhouden asfalt) met een gebroken schouderblad en hand als gevolg.

Wat vooral mooi is, is 'hard' voorbij stoeten stilstaande auto's rijden bij kruisingen! :lol:

En het gebrek aan reflectieve strips op de banden, vind ik er wel stoer uitzien... Ik denk dat met de snelheid van de speed-pedelec ook het laatste dat je opmerkt reflecterende banden zijn, Ik ben in elk geval blij dat mijn stromer wit is en ik een knalgele helm heb! Zelfs dan zien mensen je nog wel eens over het hoofd :)
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Het is bij een SP - denk ik - ofwel reflectie op de banden, ofwel reflectoren op de voorvork ... combinatie mag maar is geen must.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie