Levensduur Speed Pedelec & Keuzehulp

Barrie
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 okt 2021, 10:47

Hallo,

binnenkort koop ik mijn eerste speed pedelec en heb al wat rondgelezen en een aantal winkels bezocht. Ik zal het gebruiken voor +/- 3x/week een 45km heen en terug. Ook op dit forum lees ik veel goede dingen over Strömer en Klever. Initieel had ik ook Riesse & Muller op het oog, maar daar werd me verteld dat deze minder goed zijn voor de hoge snelheden.

Volgend weekend ga ik testen met de Klever X-Speed (maar aankoop is dan wel voor een X Alpha 45, maar die hadden ze niet als testfiets). En daarnaast ook met de Stromer ST2 en ST3. Waarschijnlijk ga ik daar eerder voor de ST2 ivm de zitpositie.

Ook al vind ik het model van de Klever niet echt super, neig ik op dit moment toch naar dat model aangezien er standaard voorvering op zit + comfortabele zitpositie. Langs de andere kant ziet de Stromer er wel veel beter uit qua design, kabels zijn ook mooier weggewerkt en heb ook de indruk dat de mogelijkheden qua connectiviteit en metingen uitgebreider zijn.

Zien jullie zelf andere duidelijke verschillen tussen beiden die de keuze zouden kunnen bepalen?

Een andere vraag die ik heb: wat zijn jullie ervaringen met de levensduur van een speed pedelec? In een fietsenwinkel waar ze geen speed pedelecs verkopen, vertelden ze me dat ze dit op dit moment nog niet willen doen om dat totnutoe geen enkel model heeft bewezen dat het duurzaam is qua levensduur. Volgens hem gaan de meesten kapot na 2-3 jaar (motorproblemen, materiaal te veel afgezien van de krachten die er op zitten, .... ) .

bedankt voor jullie tips
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mijn fiets is nu 7 jaar oud en rijdt nog steeds perfect. Wel heb ik 1x de accu moeten reviseren omdat mijn fiets geleverd werd met een veel te kleine accu (die dus veel te snel slijt). Verder heb ik de laatste 4 jaar alleen maar wat kettingen en tandwielen vervangen en 1x de bottom bracket. Qua levensduur weinig aan de hand dus.
Aan de andere kant: als je pech hebt met de lagers in je achterwiel (lees: motor) dan ben je gelijk voor veel geld aan de beurt...
Barrie schreef: 25 okt 2021, 20:19 Een andere vraag die ik heb: wat zijn jullie ervaringen met de levensduur van een speed pedelec? In een fietsenwinkel waar ze geen speed pedelecs verkopen, vertelden ze me dat ze dit op dit moment nog niet willen doen om dat totnutoe geen enkel model heeft bewezen dat het duurzaam is qua levensduur. Volgens hem gaan de meesten kapot na 2-3 jaar (motorproblemen, materiaal te veel afgezien van de krachten die er op zitten, .... ) .
Aldus de fietsenmaker met weinig tot geen praktische ervaring met dit soort fietsen maar wel een belang bij angst tegen SP zodat jij een gewone e-bike koopt :bu:

Belangrijke verschillen tussen Stromer en Klever:
- bij Klever is de ondersteuning net wat onrustiger (minder constant), maar wel krachtiger en je hebt een iets hogere topsnelheid
- bij Stromer is het design net wat belangrijker dan bij Klever, dit geeft meer rust voor het oog maar dit maakt de fiets soms ook minder praktisch (ik denk dan aan te korte spatborden en zo)
- Klever: meer bang for the buck, Stromer: meer design

En nog een boel meer, maar aangezien ik al lang niet meer op een X-Speed gereden heb laat ik het hier bij :D
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Barrie schreef: 25 okt 2021, 20:19 Zien jullie zelf andere duidelijke verschillen tussen beiden die de keuze zouden kunnen bepalen?
Als je voor comfort gaat dan is de Stromer ST3 niet de meest voor de hand liggende keus, al kun je hier wel een Urban Comfort stuurpen, Kinekt Seatpost en Wren verende voorvork op laten monteren. Ben je inderdaad wel meteen € 1.235,- duurder uit.

De Alpha en de ST3 (zonder PINION, want die was er toen nog niet) heb ik eerder tot in detail vergeleken. Die vergelijkingen vind je hier:

https://www.speedpedelecreview.com/view ... 034#p86034
https://www.speedpedelecreview.com/view ... 21#p102221

Qua versnellingen: de ST2 heeft een 5-speed Sturmey Archer hub in de motor, de ST3 PINION een 9-speed PINION hub, de Klever X-Speed PINION en Alpha hebben een 12-speed. Ik kan met alle drie uit de voeten, maar de PINION C1.12 is toch wel fijn. De PINION in het algemeen is beter dan Sturmey Archer.

Als je een gewone X-Speed gaat testen, hou er dan rekening mee dat de Alpha beduidend krachtiger ondersteunt. Dat is echt een kanon. Alleen de Stromer ST3 kan daar in die zin tegenop, dat die beter overeind blijft bij wind tegen. (Maar de Klevers winnen het weer op topsnelheid.)


Verder hebben jij en FreddyH de meest in het oog lopende verschillen inderdaad wel benoemd. Testen is het credo, want de ST2, ST3 en die twee Klevers zijn echt een wereld van verschil in fietshouding én wegligging.

Barrie schreef: 25 okt 2021, 20:19 Een andere vraag die ik heb: wat zijn jullie ervaringen met de levensduur van een speed pedelec? In een fietsenwinkel waar ze geen speed pedelecs verkopen, vertelden ze me dat ze dit op dit moment nog niet willen doen om dat totnutoe geen enkel model heeft bewezen dat het duurzaam is qua levensduur. Volgens hem gaan de meesten kapot na 2-3 jaar (motorproblemen, materiaal te veel afgezien van de krachten die er op zitten, .... ) .
Die heeft duidelijk geen idee waar die over praat. De speed pedelec markt is nog lang niet zo ver als de e-bike markt en er werden/worden zeker modellen geteisterd door opstartproblemen. Kunnen zowel Stromer als Klever over meepraten, al hebben beide merken dit inmiddels steeds beter onder controle: minder kinderziektes en áls zich wat voordoet wordt het sneller opgelost.

Zwakste punt is de accu, die na verloop van tijd en kilometers gaat degenereren, maar dat geldt ook voor e-bike accu's dus dat is geen argument.

Denk bij de levensduur ook niet aan jaren, maar aan kilometers.


Probleem is vooral dat onderdelen van vooral Stromer, en in mindere mate ook Klever, behoorlijk duur zijn. Dus als er wat defect gaat buiten garantie zit je al snel aan hoge kosten. Ook omdat er meestal niet hersteld wordt, maar vervangen. (Lees: je moet een nieuw onderdeel kopen.) Dit kun je afvangen door de garantie te verlengen:

- Stromer geeft twee jaar fabrieksgarantie. Deze is met drie jaar te verlengen via Stromer zelf en bij bepaalde dealers ook via externe partijen zoals Cargarantie.
- Klever geeft twee jaar op fietsonderdelen, drie jaar op de elektronische onderdelen en 2 jaar beperkte garantie op de accu. Garantieverlenging biedt Klever zelf niet aan. Vraag ernaar bij de dealer of ze hier iets voor hebben.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Persoonlijk denk ik dat het verstandiger is om een dealer te zoeken die de Alpha heeft om op te rijden, of die de moeite wil nemen er 1 via de importeur te regelen.

Ik vindt zelf stromer net lekkerder ondersteunen, vooral het weer oppakken van de ondersteuning bij even niet trappen of zo bij de Klever vond ik te lang duren, dat maakt dat de stromer ondersteuning lekkerder aan voelt voor mij.

Zithouding etc kun je inderdaad van alles instellen...maar is erg persoonlijk dus goed proefrijden op de fietsen die je uiteindelijk wil kopen.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Barrie
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 okt 2021, 10:47

Bedankt voor jullie antwoorden - zeer nuttig! En uiteindelijk zullen de testritten wel de keuze bepalen :-).
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik begreep van de Klever dealer hier in de buurt dat Klever voor hen altijd klaar staat om een specifieke demo te regelen. Ik kan me niet voorstellen dat dat exclusief voor hen geldt...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja klopt, als het goed is heeft Klever beschikking over demo's die naar dealers kunnen. Ik weet dat dit in elk geval zo is voor de Alpha. Gewoon naar vragen bij de dealer, of ze dit met Klever kunnen opnemen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Stromeur schreef: 27 okt 2021, 11:50 Ja klopt, als het goed is heeft Klever beschikking over demo's die naar dealers kunnen. Ik weet dat dit in elk geval zo is voor de Alpha. Gewoon naar vragen bij de dealer, of ze dit met Klever kunnen opnemen.
De Alpha waar ik toen op heb mogen rijden was ook door de importeur bij de dealer neer gezet hiervoor.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ja speedpedelecs zijn duur. Je moet dit wel in perspectief zien. Wanneer je een SP gebruikt voor je ww verkeer en de afstand is meer dan 20 km bespaar je veel op reiskosten. Deze afstanden rij je minder snelmet een gewone fiets. In mijn geval heb ik over 2 en een half jaar de kosten van een Sp met alles erop en eraan voor 90 % terug verdiend. Dan is 5500 euro voor een SP goed te doen.
Groetjes, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Barrie
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 okt 2021, 10:47

Vandaag getest met X-Speed, ST2 en ST3. Ik ben nog een beginner maar mijn bevindingen zijn als volgt:

X-Speed:
- duwt het hardst - ik had ergens gelezen dat Stromer iets natuurlijker ondersteuning geeft en dat heb ik ook wel gemerkt. Langs de andere kant stoorde dit niet en was het zeer gemakkelijk fietsen tot 47km/u. En dit was dan nog niet de Alpha 45...dus dat belooft :).
- zit heel goed - aangename positie, niks op aan te merken.
- Design begint me meer en meer aan te spreken.
- Wel veel kabeltjes rond het stuur
- Scherm is vrij basic maar OK.
- Belangrijkste opmerking: ondersteuning viel een paar keer weg bij een put of drempel - telkens voor een 3-tal seconden. Volgens winkel zou dit beter zijn op nieuwe fiets omdat aansluiting batterij verbeterd zou zijn ...

ST2:
- supermooi design
- rijdt heel comfortabel, zitpositie is perfect. Het was een versie met vering maar heb het voor een deel van de rit uitgezet.
- beperkt aantal versnellingen stoorde niet, maar blijkbaar moet je wel telkens stoppen met trappen als je schakelt...vind ik toch een minpunt. Is dit ook bij pinion?
- ondersteuning heel goed tot 42, daarna toch duidelijk minder dan bij de X-speed. Moest harder trappen.

ST3:
- Zitpositie sportiever maar zeker niet overdreven voorover gebogen, viel goed mee. Ik voelde wel iets meer druk op polsen (waar ik nog last heb van blessure), dus denk iets minder interessant voor mij.
- krachtiger dan de ST2 maar had de indruk dat de X-speed toch meer duwde - zou niet mogen kloppen gezien verschil in vermogen, dus misschien een verkeerde indruk.

En in het algemeen: wel verschoten van het windgeluid tijdens het fietsen :o

Zal het nog laten bezinken maar ik neig nu toch naar de Klever: meer waar voor mijn geld en gaat het hardst (leek toch voor mij) ..enkel een beetje bezorgd over het wegvallen van de ondersteuning. Iemand hier ervaring mee?
Plaats reactie