Kostenplaatje woon- werkverkeer met speedpedelec

Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik rij nu met twee batterijen over een afstand van ruim 40 km enkel. 1 blauwtje en een 618 kW paarse. Dit was i.c.m. De accutransporter van Jeroen, de goedkoopste oplossing, temeer de paarse afgelopen tijd in de uitverkoop was (800 euries). Nu laad ik de paarse op tot een 80 a 90 procent. Bij het blauwtje ga ik dit ook doen d.m. v een timer ( wanneer ik de nieuwe fiets en accu krijg, nu heb ik de volledige capaciteit van mijn oude blauwe teveel nodig). Ontladen voor beide batterijen tot max 20 procent.
Omdat ik minder handig ben dan de vele technische nerds hier en van gemak houd besteed ik onderhoud uit. Twee keer per jaar tijdens de banden wissel, dus om de 5000 km ( onderhoud remmen vind ik belangrijk) . Ik rij met twee kettingen en de afgelopen 17000 km geen vervanging ketting en cassette gedaan. Ik haal er de 20000 km wel mee.
Groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

JeroenSpock schreef: 27 nov 2021, 00:02 Bedoel je mijn excel voorbeeld? Dat is inderdaad een hele praktische, daar komt geen theorie aan te pas :) Ik heb ook de slechte gewoonte om alles wat geld kost in excel te gooien. Wordt je ook niet altijd blij van, zo kom je er achter dat je auto in 9 jaar tijd 57.000 euro opvreet...
Wat je zelf ook al aangeeft, een SP koop je niet alleen voor het geld. Het is ook wel de mentaliteit denk ik, je krijgt er meer voor terug dan de bespaarde brandstof van de auto. Voordat je 25 cent/km aantikt met een speed pedelec ben je zo 30-40.000 km verder.

Goed, jouw vragen.
Je hebt veel informatie nodig die je niet alleen kan verzamelen want je kan gewoon niet in je eentje zo veel verschillende fietsen elke dag gebruiken voor een eerlijk vergelijk. Wat je wel kan doen, is gewoon excel getallen voeren en de computer het werk laten doen. Ik wil je ook best helpen als je er met de indeling/formules niet uit komt.
Je zoekt dus mensen die met de auto, motor, trein, en fiets naar hun werk gaan. Maar waarschijnlijk rijden zij allemaal verschillende afstanden, verschillende brandstof in de auto (diesel, benzine, lpg, elektrisch), OV chipkaart met abonnement of reizen op saldo, gewone fiets of elektrische fiets (met wel of niet opladen op het werk). Al die verschillende voertuigen moeten een eigen tabblad krijgen, ergens moeten de gegevens bij elkaar komen en je moet dan een overzicht krijgen van alle manieren van reizen en in verhouding tot elkaar de kosten kunnen weergeven.
Op zich niet onmogelijk maar het wordt wel een pens vol werk.

- Hoe lang (of hoeveel kilometer) gaat het frame mee van een speed pedelec? Is daar al iets zinnigs over te zeggen? Ik vind zelf een jaar of 5 wel het minimum
Puur het frame, nou zo lang je hem niet onder een bus of vrachtwagen legt toch wel heel lang lijkt me.

- Hoeveel kilometer gaat een batterij mee, waarbij ik wel van plan ben om fatsoenlijk met de batterij om te gaan (opgelaad houden tussen 20% - 80%)? Ik snap dat dat mogelijk per merk verschilt, dus hoe meer input, hoe beter een gemiddelde zal rekenen.
Na 11.000 km 99% SoH. Laden nooit verder dan 80-85%, eens in 3-4 weken een nachtje aan de lader tot 100%.

- Is het gebruik van twee batterijen een zinvol ding? Eén voor op het werk en één voor thuis, waarbij ik dan goed kan zorgen dat ik altijd binnen de bovengenoemde marges blijf?
Als je de 983Wh accu per enkele reis meer dan 85% leeg rijdt en tijdens je werk niet genoeg kan bijladen, ja dan misschien wel. Kost wel 2000 euro.

- Hoeveel kilometer gaan banden mee, met een redelijke rijweg, niet al te slecht en niet off road? Wissel je zomer- winterbanden?
Na 11.000 km nog genoeg profiel en geen problemen. 1 keer een lekke band.

- Hoelang gaan drijfriem, of ketting mee? Kilometers of tijd
Na 11.000 km laat ik nu het kleinste tandwiel vervangen, ketting nog niet. Ik ben meer van het principe, als het niet kapot is, lekker afblijven.

- Hoelang gaan aandrijving, inclusief de motor mee? Ook snap ik dat hier veel verschillen zullen zijn.
Motor volgens de verkoper: makkelijk 100.000km. Hij zegt het, ik weet het niet. Ligt aan het gebruik, veel of weinig regen misschien? Lagers kunnen wel kapot.

- Wat voor soort fietskleding gebruiken mensen voor woon- werkverkeer? Zelf denk ik dat een zeer stevige broek, bijvoorbeeld een motorjeans met wat kevlar erin, wel een pré is.
Ik gebruik eigen kleding, en woon werk verkeer in de broek van de baas en een eigen vest. Wel een AGU regenpak van 320 euro gekocht voor de fiets.

- Is een helm jarenlang bruikbaar? Of is het beter eens in de 2/3 jaar een nieuwe aan te schaffen?
Zelfde als bij een motor denk ik.

- Verzekeren jullie je fiets all inclusive, ook als je deze eigenlijk nooit op de openbare weg laat staan?
Enra all inclusive, kon ook niet anders dacht ik. 260 euro per jaar. Het is nou eenmaal verplicht, en WA scheelt je misschien een paar tientjes. Persoonlijk geen probleem mee.

- Wat zijn de kosten ongeveer voor twee onderhoudsbeurten per jaar bij een goede rijwielwinkel? Zijn 2 onderhoudsbeurten genoeg?
Na 11.000 km nog geen echte beurt gehad.

- Welke onderdelen van de fiets zijn slijtagegevoelig en brengen kosten met zich mee?
Banden en aandrijving vooral denk ik.
Jeroen, mooi om te lezen dat jij ook een dergelijke laadstrategie aanhoudt! Ik doe het zelf ook, al doe ik meestal dat tot 100% laden eens per 2 weken (soms wekelijks 1x) ik zit nu nog aan ca. 93% SOH, accu is nu 6 jaar oud. 12000km. Toen ik hem kocht was hij 96% SOH (950km en 5 jaar oud)

En inderdaad, de pedelec is een ervaring op zich. Ik heb (net als jij) een auto op LPG, ik rijd er alsnog ca. 25000 per jaar mee (veel prive kilometers, voor werk rijd ik nu 300km per week op de Stromer). Maar ik geniet enorm van de woon-werk kilometers op de fiets, je gaat heerlijk snel en zelfs in de regen rijd ik met een glimlach van oor tot oor :d3: (niet zweten in een regenpak doet veel, met tegenwind laat je gewoon je fiets meer werk doen :P ) Terwijl woon-werk met de auto, zeker in langzaam verkeer met veel stoplichten, voor mij juist frustratie oplevert. Dus de Stromer zorgt voor meer rust in (in elk geval) mijn hoofd! :)

Verder heb ik met m'n SP ook eigenlijk geen kosten gehad in de 11000km dat ik er zelf mee gereden heb. In de winter knal ik er winterbanden onder, ketting en tandwielen zijn nog origineel (het nieuw is er zeer zeker vanaf). Mijn val heeft me alleen een remhendel, lampsteun en een set trappers gekost. Plus een rekening van 2500 euro bij de spoedeisende hulp/gebroken botten brigade :shock: :lol:
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

93% is toch netjes. Ik lees hier ook wel eens dat de SoH onder 75% in 2 jaar komt, dan was de accu al niet goed of je mishandeld hem lijkt me.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

... of je rijdt er 20 a 30k km mee binnen twee jaar. Dan is dat volstrekt normaal. (En dan krijg je van Stromer een nieuwe onder garantie.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rubenv
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jun 2019, 08:58

mijn batterij was na 2jaar en 22000km nog 96%
Ik doe 40km enkel en laad deze altijd volledig op. Zowel thuis als op het werk. Ik wacht wel altijd tot het groene lampje op de lader blijft branden.

ik heb na 25000km ongeveer voor 900€ kosten gedaan. Banden, remblokken, ketting enz. Om de 7000km nieuwe ketting met kleinste cassette kransjes. Nu op 25000km ook voorste tandwiel en derailleurwieltjes. 2 de set winterbanden. Ik doe wel alles zelf
lucasdepeer
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:56

JeroenSpock schreef: 27 nov 2021, 00:02
- Hoe lang (of hoeveel kilometer) gaat het frame mee van een speed pedelec? Is daar al iets zinnigs over te zeggen? Ik vind zelf een jaar of 5 wel het minimum
Puur het frame, nou zo lang je hem niet onder een bus of vrachtwagen legt toch wel heel lang lijkt me.

- Hoeveel kilometer gaat een batterij mee, waarbij ik wel van plan ben om fatsoenlijk met de batterij om te gaan (opgelaad houden tussen 20% - 80%)? Ik snap dat dat mogelijk per merk verschilt, dus hoe meer input, hoe beter een gemiddelde zal rekenen.
Na 11.000 km 99% SoH. Laden nooit verder dan 80-85%, eens in 3-4 weken een nachtje aan de lader tot 100%.

- Is het gebruik van twee batterijen een zinvol ding? Eén voor op het werk en één voor thuis, waarbij ik dan goed kan zorgen dat ik altijd binnen de bovengenoemde marges blijf?
Als je de 983Wh accu per enkele reis meer dan 85% leeg rijdt en tijdens je werk niet genoeg kan bijladen, ja dan misschien wel. Kost wel 2000 euro.

- Hoeveel kilometer gaan banden mee, met een redelijke rijweg, niet al te slecht en niet off road? Wissel je zomer- winterbanden?
Na 11.000 km nog genoeg profiel en geen problemen. 1 keer een lekke band.

- Hoelang gaan drijfriem, of ketting mee? Kilometers of tijd
Na 11.000 km laat ik nu het kleinste tandwiel vervangen, ketting nog niet. Ik ben meer van het principe, als het niet kapot is, lekker afblijven.

- Hoelang gaan aandrijving, inclusief de motor mee? Ook snap ik dat hier veel verschillen zullen zijn.
Motor volgens de verkoper: makkelijk 100.000km. Hij zegt het, ik weet het niet. Ligt aan het gebruik, veel of weinig regen misschien? Lagers kunnen wel kapot.

- Wat voor soort fietskleding gebruiken mensen voor woon- werkverkeer? Zelf denk ik dat een zeer stevige broek, bijvoorbeeld een motorjeans met wat kevlar erin, wel een pré is.
Ik gebruik eigen kleding, en woon werk verkeer in de broek van de baas en een eigen vest. Wel een AGU regenpak van 320 euro gekocht voor de fiets.

- Is een helm jarenlang bruikbaar? Of is het beter eens in de 2/3 jaar een nieuwe aan te schaffen?
Zelfde als bij een motor denk ik.

- Verzekeren jullie je fiets all inclusive, ook als je deze eigenlijk nooit op de openbare weg laat staan?
Enra all inclusive, kon ook niet anders dacht ik. 260 euro per jaar. Het is nou eenmaal verplicht, en WA scheelt je misschien een paar tientjes. Persoonlijk geen probleem mee.

- Wat zijn de kosten ongeveer voor twee onderhoudsbeurten per jaar bij een goede rijwielwinkel? Zijn 2 onderhoudsbeurten genoeg?
Na 11.000 km nog geen echte beurt gehad.

- Welke onderdelen van de fiets zijn slijtagegevoelig en brengen kosten met zich mee?
Banden en aandrijving vooral denk ik.
11000km op originele ketting & nu pas een het kleinste tandwieltje vervangen? Wat is je rijgedrag & welk smeermiddel gebruik je? Ik heb net ketting 3 versleten op 9000km. Ondertussen ook maar een andere cassette ondergestoken omdat de 3 grootste verzetten versleten waren.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

25 km enkele reis, gemiddeld zo'n 250 km per week. Beetje water vind ik niet erg maar als het echt klotenweer is ga ik met de auto.
1 keer per week de fiets wassen en ketting smeren. Potje smeerspul van Egberts in Groningen, ik weet niet wat dat precies voor vet is.
Lange stukken doe ik op het kleine tandwiel (11), in de dorpjes onderweg rijd ik op 13 of 15. Vanuit stilstand wel een tandwiel of 4 5 terug, en volle kracht op de trappers op 11 en 15 alleen bij sterke tegenwind. Verder laat ik de motor wel goed werken.
Egberts zei al dat 11.500 km netjes is, tandwiel 11 is bij 2400km al een keer vervangen. Merkte de laatste weken wel dat bij nat weer de ketting ging springen. Na wassen en smeren gaat dat weer een dag of 3 goed.
Ik dacht dat hier iemand was die 40.000 met de ketting had gedaan, maar heb het even terug gezocht en blijkt toch niet het geval. Ik kon het moeilijk geloven en Egberts al helemaal niet.
10-13 duizend km is toch wel normaal voor een ketting en casette blijkbaar.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
lucasdepeer
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:56

Wekelijkse poetsbeurt aii daar loopt het al mis met mijn ketting. Ik gebruik die squirt kettingwax in de plaats van kettingolie. Ketting is fluisterstil, maar door mijn pendelroute kom ik langs veel landbouw & bosgebied.
Altijd wel modder op het fietspad met als gevolg smurrie in mn aandrijving. Dat zal wel voor extra slijtage zorgen. Meet je zelf je ketting op slijtage of rij je op gevoel?
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Hoe vlotten de berekeningen van het kostenplaatje TS ? :mrgreen:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Ja dat gaat wel even duren met al die berekeningen en vergelijkingen haha.

Ik meet helemaal niets aan die ketting, zou ook niet weten hoe. Als hij te veel gaat springen moet er maar een nieuwe op, en als je lief bent voor het materiaal kan dat best lang duren.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Plaats reactie