Kostenplaatje woon- werkverkeer met speedpedelec

rubenv
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jun 2019, 08:58

JeroenSpock schreef: 06 dec 2021, 13:30 Ja dat gaat wel even duren met al die berekeningen en vergelijkingen haha.

Ik meet helemaal niets aan die ketting, zou ook niet weten hoe. Als hij te veel gaat springen moet er maar een nieuwe op, en als je lief bent voor het materiaal kan dat best lang duren.
daar zijn ketting slijtagemeters voor. Kost ongeveer 10€. 1 kant is slijtage 0,75. Andere kant slijtage 1. Bij 0,75 is de ketting bijna versleten en zou je in de meeste gevallen een nieuwe ketting kunnen leggen zonder de cassette te vervangen. Maar is eerder interessant bij een mtb waar een cassette 200-350€ kost. Ik vervang de ketting en cassette kransjes waar ik veel op rij direct als de ketting slijtage 1 heeft. Zo gaat het voorste tandwiel en de derailleurwieltjes langer mee.
Bij slijtage word de ketting langer en daardoor slijten de tandwielen
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Klopt rubenv, alleen ik doe het ook als Jeroen; voorzichtig zijn met je materiaal door veel te schakelen, drivetrain schoon houden en ik wissel de ketting na een 500/700 km. De huidige kettingen en cassette zitten er nu 17.000 km op. Na 20.000 km zal er wel een wissel plaatsvinden, want dan lever ik mn banaan in. :cool2:
Groetjes, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Met een SP gaan rijden mag wat kosten, het is tenslotte ook een hobby.

Behalve de SP zelf verzamel je een hele trits spullen om lekker comfortabel te kunnen fietsen of gewoon omdat het leuk is af en toe weer eens iets te kopen.

Onderstaand een ‘willekeurig’ lijstje spullen met een indicatieve prijs.
1. Helm, 200€
2. Hangslot, 40€
3. Tassen, ‘gratis’ of 200€
4. Handschoen zomer, ‘gratis’ had ze al , anders 20€
5. Handschoen winter, 65€
6. Wind/Regenbroek, betere kwaliteit, 180€
7. Wind/Regenjack, betere kwaliteit, 160€
8. Fietsschoen waterdicht, 180€
9. Zomerjack, aanbieding, 80€
10. Thermo onderkleding, LIDL opruiming, 5€
11. Thermo onderkleding, ander merk 12€
12. Merino wol sokken van de markt, 12€

De lijst is vast niet compleet, vul maar aan😀
Plaats reactie