Hoe om te gaan met automobilisten

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Edgecrusher schreef: 12 dec 2021, 20:25 In beginsel in de verkeersregels.
Alle verkeersregels voor brommers staan in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.
Voor speed-pedelecs (high speed e-bikes) gelden dezelfde verkeersregels als voor bromfietsen.
Artikel 3
Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
Daarmee is het ook mogelijk voor een motor om je in te halen bij een doorgetrokken streep.
Leuk: bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden. Heb je ooit eens een bromfietsexamen afgelegd? De wet wordt als volgt geinterpreteerd: je moet zoveel mogelijk op de meest rechtse rijstrook rijden, maar in die rijstrook rijd je zoveel mogelijk in het midden. Zelfde positie op de weg als een motorfiets dus. Als je bij een bromfiets rijexamen rechts op de rijstrook rijdt dan is de kans erg groot dat je zakt.

Technisch is het mogelijk voor een motorrijder om in te halen binnen de rijstrook als de bromfietser op de verkeerde plek binnen die rijstrook rijdt (rechts), maar praktisch is het onmogelijk als de bromfietser op de juiste plek van de rijstrook rijdt (zoveel mogelijk in het midden. Dan kan de motorrijder namelijk geen veilige afstand houden. En hinder is niet toegestaan.

Dus: positie op de rijstrook: in het midden (zoveel mogelijk op de meest rechtse rijstrook), inhalen bij doorgetrokken streep is niet toegestaan want kan niet op een veilige manier (lees: zonder hinder).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Na nogal uitlopende ervaringen in de randstad over de afgelopen jaren, varieer ik van rijpositie afhankelijk van de weginrichting:

Indien één rijstrook met links en rechts een border, dan wil ik geen auto's die zich er vlak langs wurmen; dus dan kies ik -of iets links van het midden positie, -of iets rechts van het midden, om de snellere brommer, of motor te kunnen laten passeren.
Precies in het midden kies ik niet, i.v.m. een groter risico op gladheid en het wegvallen van grip, vooral bij regenachtig weer:
1. olieresten van lekkende carters/versnellingsbak (vracht)wagens
2. de gladdere witte wegmarkeringen (pijlen e.d.)
3. die idiote en gevaarlijke druppelvormige verkeersdrempels precies in het midden van de rijstrook.

Wanneer er ook een tegemoetkomende rijstrook zonder border is, dan houd ik wel meer rechts; ook indien een doorgetrokken streep.
Ik merkte dat het dan een stuk relaxter en veiliger fietst, omdat automobilisten ruimer kunnen passeren; ze gaan toch deels over de doorgetrokken streep.
Op de 50 km autowegen is het snelheidsverschil in de praktijk best wel een issue. Mijn persoonlijke ervaring: in en rond Amsterdam rijden automobilisten veelal een stuk sneller als de toegestane 50 en ik haal daar op dezelfde rijstrook soms "slechts" 40 km/u (tegenwind, stijgend wegdek).
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Begripsbepalingen volgend het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990):
  • bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers;
  • rijbaan: elk voor rijdende voertuigen bestemd weggedeelte met uitzondering van de fietspaden en de fiets/bromfietspaden;
  • rijstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan van zodanige breedte dat bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen daarvan gebruik kunnen maken;
  • speed-pedelec: elektrische bromfiets met trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht aanhoudt als het voertuig de snelheid van 25 km per uur overschrijdt;
  • voertuigen: fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, trams en wagens;
  • wet: Wegenverkeerswet 1994;

Volgens art. 3 van de RVV 1990 mogen fietsers naast elkaar rijden. Ik kan nergens de tekst vinden dat ook andere bestuurders (van voertuigen) naast elkaar mogen rijden.
Daarnaast is het (zoals FreddyH ook al heeft aangegeven) de bedoeling dat je als bestuurder volgens diezelfde art. 3 zoveel mogelijk rechts dient te houden. Mijn interpretatie: bij meerdere rijstroken dien je dus op de meest rechtse rijstrook (van een rijbaan) te rijden. Omdat je niet naast elkaar mag rijden (je bent geen fietser), is de volledige breedte van die rijstrook voor jou beschikbaar.

Volgens art. 11 geschiedt het inhalen links. Uitzondering op deze regel zijn:
  • Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
  • Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
  • Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.
  • Bestuurders mogen trams rechts inhalen.
Dat je een veilig afstand moet aanhouden bij het inhalen klinkt logisch, maar staat niet in de RVV 1990. Er staat wel dat een bestuurder in staat moet zijn om zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is (maximum snelheid, art. 19).
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Pff, fijnslijperij voor juristen. Ik houd gewoon midden op de rechterbaan, rekening houdend met olie en ander ongemak. Een inhalende brommer geef ik de ruimte, voor autos ga ik niet aan de kant omdat ik anders rechts in de knel kom bijeen passerende tegenligger.
Ga ervan uit dat dit juridisch allemaal stand houdt maar hoop dat nooit te ervaren!
Met heel veel vriendelijke groeten, Peter :hy:
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Peerke1960 schreef: 13 dec 2021, 22:03 Pff, fijnslijperij voor juristen. Ik houd gewoon midden op de rechterbaan, rekening houdend met olie en ander ongemak. Een inhalende brommer geef ik de ruimte, voor autos ga ik niet aan de kant omdat ik anders rechts in de knel kom bijeen passerende tegenligger.
Ga ervan uit dat dit juridisch allemaal stand houdt maar hoop dat nooit te ervaren!
Ik denk het wel. Op het "bromfietsers voorbij laten" stuk na is het precies wat je bij een bromfietsrijles aangeleerd krijgt. En "midden op de weg" is geen vaste positie! Als er iets is wat ik met de rijvaardigheidstraining voor speed pedelecs meegekregen heb is dat je je positie constant aanpast aan de omstandigheden.
- een smallere weg en er komt een breed voertuig tegemoet? Wat meer naar rechts
- een zijstraat aan de rechterkant die niet heel overzichtelijk is? Wat meer naar links (om eerder de straat in te kunnen kijken)
- strepen of putten op de weg? Tijdig een plek kiezen om dat te ontwijken
etc.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Inhalende brommer of collega SP-er binnen de rijstrook is bij mij een grensgeval, vooralsnog valt het muntje gunstig voor de brommer of SP-er. Ik maak daar iets aan ruimte voor en let er wel op dat de inhaalactie wordt afgerond en niet dat we naast elkaar in 1 rijstrook blijven rijden. Desnoods laat ik me iets terugzakken door iets aan snelheid terug te nemen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

In het Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden, jaargang 1999, nummer 268 staat op pagina 9 en 10:

Artikel I, onderdelen G onder 3, I, onder 2, J, M, N, O, Q, onder 1, T, X

Het nieuwe regime met betrekking tot de plaats op de weg van de bromfietser brengt wijziging van een aantal andere verkeersregels voor bromfietsers met zich mee. De aangebrachte wijzigingen strekken ertoe dat bromfietsers indien zij op de rijbaan rijden, de regels volgen die ook voor het overige verkeer op de rijbaan gelden. Zo kan uit een oogpunt van verkeersveiligheid niet langer worden toegestaan dat de bromfietser het overige verkeer rechts inhaalt en zal ook voor bromfietsers de hoofdregel moeten gelden dat zij links inhalen.
....
De verandering van de plaats op de weg betekent ook dat fietsstroken voortaan uitsluitend bedoeld zijn voor gebruik door fietsers, snorfietsers en bestuurders van invalidenvoertuigen en dat de bromfietser niet langer gebruik mag maken van een fietsstrook met doorgetrokken streep. Artikel 10, tweede lid, is in verband hiermede gewijzigd. Voor bromfietsers gelden wat dit betreft dezelfde regels als voor bestuurders van andere voertuigen, namelijk dat zij gebruik maken van de overige rijstrook of rijstroken en dat zij daarbij zoveel mogelijk rechts houden. ...



Wat mij hier opvalt is dat er onderscheid wordt gemaakt tussen de begrippen rijbaan en rijstrook, waarbij een rijbaan kan bestaan uit meerdere rijstroken.
Volgens mij wordt met de tekst "zoveel mogelijk rechts houden" bedoeld dat je zoveel als mogelijk gebruik maakt van de rechter rijstrook en wordt er niet bedoeld dat je binnen een rijstrook zoveel als mogelijk tegen de rechterzijde aan moet rijden. Ik heb nog nooit gehoord dat een automobilist of motorrijder een boete heeft gekregen omdat die consequent in het midden van een rijstrook bleef rijden en niet de rechterzijde van de rijstrook aan hield.

Tot zover mijn bijdrage aan dit topic, simpelweg omdat ik noch een jurist, politie agent of verkeersdeskundige ben. ;p
Witte ST3 van maart 2019
Lars13
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2019, 14:21
Locatie: Arnhem
Merk SP: ST2 Sport

Een rijstrook is onderdeel van de rijbaan. Over een rijstrook kunnen voertuigen rijden. Een rijbaan kan uit één, twee of zelfs meer rijstroken bestaan. Rijstroken worden begrensd door de lengtemarkering.
Volgens het RVV 1990 moet een rijstrook breed genoeg zijn voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen. In Nederland is een fietsstrook formeel dus geen rijstrook.

Binnen de rijstrook ga ik zeker niet rechts rijden, dan kan je net zo goed gelijk in de berm gaan fietsen. I
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Topic geveegd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Edgecrusher schreef: 12 dec 2021, 20:25 In beginsel in de verkeersregels.
Alle verkeersregels voor brommers staan in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.
Voor speed-pedelecs (high speed e-bikes) gelden dezelfde verkeersregels als voor bromfietsen.
Artikel 3
Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
Daarmee is het ook mogelijk voor een motor om je in te halen bij een doorgetrokken streep.
Precies, de verkeersregels en bijbehorende verplichtingen.

Mijn tips:
Daar waar het kan rij ik midden op de rijbaan.
Meestal in buitengebied.
In de stad kies ik in voorkomende gevallen het gewone fietspad ook waar ik technisch gezien op de rijbaan kan rijden.
Waarom toch het fietspad? Heel simpel: mijn eigen veiligheid en het fietspad is vaak relatief rustig.
In de spits is het soms zo druk op de gewone rijbaan dat een enkele SP-er een erg makkelijke prooi is. Er is altijd wel een automobilist geïrriteerd en die je gaat je afsnijden of erger.

In de spits kom ik regelmatig politie tegen , maar tot dusver hebben die nog niet ingegrepen.
Ook zij kunnen en willen niet stoppen om mij aan te houden. Veel te gevaarlijk.
Mochten ze me alsnog aanhouden dan gooi ik het op veilig rijden
Plaats reactie