Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

wally
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 sep 2021, 15:13
Locatie: Brasschaat

Hallo,

Ons hoofdkantoor wordt (terug) centrum Brussel. Ik heb dit (met redelijk plezier) 15 jaar gependeld met de trein, maar aangezien ik nu maar 1 keer per week op kantoor zal gaan en het feit dat we een fiets kunnen leasen met ons mobiliteitsbudget, ben ik nu ernstig aan het bekijken of ik het traject Brasschaat-Brussel (60 km enkel) met speed pedelec kan doen.

Eerst rond-de-blok-testrit van een Stromer St1 gedaan, ik was zwaar onder de indruk van power en fungehalte.

Dan bij een andere fietsenmaker op volgende fietsen eventjes gezeten:
  • Riese&Müller supercharger => ik moest veel te veel omwentelingen maken (> 100/min) om aan 45 km/u te komen; ik miste compleet de power die ik ervoer bij Stromer
  • Klever X-Speed Pinion => super! Terug dat krachtig gevoel van de achtermotor
  • Ellio Elite => nog superder! Die ervaring van niet te moeten schakelen lijkt fantastisch!

De grote hamvraag zal de actieradius zijn. Ik heb - na heel wat rondgesnuisterd te hebben om deze fora - wel het gevoel dat Klever zeer doenbaar moet zijn. Ik zou ook heel graag Ellio in overweging nemen, maar mijn fietsenmaker staat er toch te zeer sceptisch tegenover, dus die wellicht af.

Vrijdag de grote dag om te testen (Klever), ik ben superbenieuwd! (en eigenlijk ook wel wat zenuwachtig: vind ik de weg wel, kan ik wel snel genoeg wegens drukte, is het niet gevaarlijk, kan ik het conditioneel wel aan, krijg ik niet te veel last van mijn knie (kraakbeen is versleten)...)


Spannend...
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Hoi, volgens mij ga je geen van de genoemde fietsen de 60 kilometer op volledige ondersteuning redden, zeker in de winter niet.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
wally
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 sep 2021, 15:13
Locatie: Brasschaat

MarcelH schreef: 15 sep 2021, 18:32 Hoi, volgens mij ga je geen van de genoemde fietsen de 60 kilometer op volledige ondersteuning redden, zeker in de winter niet.
Pfff, je doet me terug stress krijgen :roll:


Ik had me onder andere wat gebaseerd op het eindverslag van Stromeur

En de ervaringen van Delima

Maar inderdaad, ik ga de test doen met één ondersteuning minder (hopelijk is dat haalbaar voor zo'n afstand); hopelijk heb ik dan nog genoeg marge wanneer er dan strakke wind is en/of lage temperaturen. En af te wachten op langer termijn wanneer de batterij minder efficiënt wordt.

Een mogelijke oplossing is het meenemen van een extra batterij, die van de Klever zou relatief compact zijn; dat zou alle batterijstress uit de baan ruimen.
Probleem is dan natuurlijk vooral het totaal kostenplaatje die dan wel heel hoog wordt :bh:
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Misschien dat het met de Elio wel lukt.
Als prijs minder uitmaakt de Stromer 2022 met de grote 1440Wh accu.
Of ander model met 2 accu's.
wally
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 sep 2021, 15:13
Locatie: Brasschaat

Jins schreef: 15 sep 2021, 19:41 Misschien dat het met de Elio wel lukt.
Ja, dat is een beetje het vreemde: mijn fietsenmaker gelooft stellig dat Ellio een minder bereik zal hebben dan de Klever X-Speed Pinion. (de verkoper is nochtans zeer enthousiast over het concept)

Maar ik ga misschien toch pushen om die ook te testen (maar dan wel met extra batterij voor de veiligheid).

Maar als ik een extra batterij zou kopen, dan is die van Klever mogelijk wel praktischer qua formaat.


...en een jaar wachten heb ik niet veel zin in, ik hoop nu een oplossing te hebben voor mijn pendelen...
Plus is de kans groot dat het prijskaartje alleen maar groter wordt
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

wally schreef: 15 sep 2021, 19:52 Ja, dat is een beetje het vreemde: mijn fietsenmaker gelooft stellig dat Ellio een minder bereik zal hebben dan de Klever X-Speed Pinion. (de verkoper is nochtans zeer enthousiast over het concept)
Geloven doet-ie maar in de kerk ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Ik heb toevallig gisteren iemand gesproken van een fietsenmaker (België net boven Antwerpen) die zeg enige tijd op de Ellio gereden had. Ik vroeg naar betrouwbaarheid en die was top, hij had geen problemen gehad. Wel benoemde hij twee nadelen. 1. Hij reed op volle ondersteuning slechts 40 km op 1 accu, weet niet welke dynamiek instelling maar ik vermoed 4, hij vond het de gaafste fiets om te rijden.
2. Accu leeg is niet meer kunnen fietsen.

Kan bijna niet anders de energie moet ergens vandaan komen als je zeg dus minder levert zullen de motoren en dus accu het moeten leveren.

Maar er zit een flink verschil in efficiency! Dus wie weet verrast die je positief. Heb eerlijk gezegd niet gevraagd of hij 100 of 80% vollaad.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Bicarbonaat

wally schreef: 15 sep 2021, 16:41 Hallo,

Ons hoofdkantoor wordt (terug) centrum Brussel. Ik heb dit (met redelijk plezier) 15 jaar gependeld met de trein, maar aangezien ik nu maar 1 keer per week op kantoor zal gaan en het feit dat we een fiets kunnen leasen met ons mobiliteitsbudget, ben ik nu ernstig aan het bekijken of ik het traject Brasschaat-Brussel (60 km enkel) met speed pedelec kan doen.

Eerst rond-de-blok-testrit van een





, kan ik het conditioneel wel aan, krijg ik niet te veel last van mijn knie (kraakbeen is versleten)...)


Spannend...
Elke mens heeft versleten kraakbeen
Gaat wel lukken
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

MarcelH schreef: 15 sep 2021, 22:06 Ik heb toevallig gisteren iemand gesproken van een fietsenmaker (België net boven Antwerpen) die zeg enige tijd op de Ellio gereden had. Ik vroeg naar betrouwbaarheid en die was top, hij had geen problemen gehad. Wel benoemde hij twee nadelen. 1. Hij reed op volle ondersteuning slechts 40 km op 1 accu, weet niet welke dynamiek instelling maar ik vermoed 4, hij vond het de gaafste fiets om te rijden.
2. Accu leeg is niet meer kunnen fietsen.
Wat is "enige tijd op de fiets gereden"? Is dat 2 dagen? Of echt maanden oid? In dat eerste geval kan hij natuurlijk 3x niks over betrouwbaarheid zeggen.

Daarnaast: ik heb ondertussen geleerd dat ik uitspraken van een FM vaak met een korrel Jozo moet nemen. Er zijn fietsenmakers die ECHT weten waar ze het over hebben, en die ook echt productkennis hebben. Maar veel te vaak maak ik mee dat ze maar wat lullen. Extreem voorbeeld: met mijn test op de Klever X-Speed een paar jaar geleden (nog met die 570 Wh penlite erin) beweerde de verkoper dat je met volle ondersteuning gemakkelijk 40-45 km ver komt. Tuurlijk, vriend.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

FreddyH schreef: 16 sep 2021, 00:09 Wat is "enige tijd op de fiets gereden"? Is dat 2 dagen? Of echt maanden oid? In dat eerste geval kan hij natuurlijk 3x niks over betrouwbaarheid zeggen.

Daarnaast: ik heb ondertussen geleerd dat ik uitspraken van een FM vaak met een korrel Jozo moet nemen. Er zijn fietsenmakers die ECHT weten waar ze het over hebben, en die ook echt productkennis hebben. Maar veel te vaak maak ik mee dat ze maar wat lullen. Extreem voorbeeld: met mijn test op de Klever X-Speed een paar jaar geleden (nog met die 570 Wh penlite erin) beweerde de verkoper dat je met volle ondersteuning gemakkelijk 40-45 km ver komt. Tuurlijk, vriend.
Helemaal eens, ik begreep enkele maanden.

Het klonk niet als verkooppraat, ze verkochten ook klever en R&M. -- jaja ik weet het een goede verkoper...maar waarom zou hij dan de slechts 40 km benoemen, dan werd het zeker 80 op zijn minst op volle ondersteuning :lol:
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Plaats reactie