Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

Kris Coemans
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2021, 12:00
Locatie: Hamont
Merk SP: Gazelle Ultimate speed 380
Km-stand: 0

Goedemorgen iedereen,

Na lang nadenken, nalezen, testen... toch uiteindelijk voor een speedpedelec gekozen.
De reacties op dit forum zijn een grote hulp geweest in de beslissing om voor een speedpedelec te gaan.

Ik heb gekozen voor de Gazelle Ultimate Speed 380 Dual Battery. Ik heb gelezen dat deze fiets heel wat minpunten heeft, maar voor mij geeft deze fiets de ideale instap naar de speedpedelec.
Ik begrijp na de verschillende testritjes heel goed waarom het merendeel hier voor stromer/klever kiest (die fietsen rijden ook echt zalig en halen de 45 km/u een stuk gemakkelijker), maar dit was op dit moment nog niets voor mij (te prijzig, hoe gaat de combinatie ww en kids meevallen, weersinvloeden....)
Ik heb rekening gehouden met mijn fietsafstand (15km enkel), de fietsenmaker (de Gazelle komt van de lokale handelaar waar ik ook al mijn MTB, race, gravel en kinderfietsen kocht), de input van de vrouw (die het toch maar een gevaarlijke hobby vindt), het feit dat mijn auto voor het gezin nog steeds noodzakelijk is...

Ook heb ik de test gedaan inzake mijn ww verkeer:
- Auto: +/- 16km - 18 min rijden (dit is zonder file of problemen op de weg), met problemen kom ik op de 20-22 min
- Gravel/Race: 15,8 km, vrij veilige wegen (weinig auto's), 32 min rijden (gem snelheid +/- 30km/u) (douche noodzakelijk)
- Gewone E-bike (ondersteuning tot 25km/u, gem snelheid 26,3 km/u): 15,8km - 36 min (douche noodzakelijk)
- Speedpedelec: 15,8 km, gemiddelde snelheid +/- 37-38 km/u, 25-26 min (douche niet noodzakelijk) (test RM + Gazelle). (test met stromen en klever was een gemiddelde van 42-43 (22min), maar heb ik slechts 1 keer gedaan. Ik wist namelijk al dat ik een dergelijke aanschaf en snelheid thuis nog niet kan verdedigen...).

Misschien dat er over een paar jaren wel een upgrade aankomt, maar voorlopig zal de Gazelle voor mij voldoende zijn.

Ik heb wel gemerkt dat het in mijn omgeving niet zo gemakkelijk is om test-fietsen vast te krijgen. Dit gaat steeds gepaard met leencontracten waarbij een hoop geld verloren gaat als je niet voor die bewuste dealer gaat.

Nu volop op het forum aan het kijken naar de aanschaf van een speedpedelec helm. Ik neig nu naar de ABUS 2.0 en de Lazer Anverz-Urbanize-Cruizer. Ik ga ook gebruik maken van mij oakley bril (radar EV Path), ben er dus nog niet echt uit welke helm, met vizier, zonder vizier...
De aanschaf van fietstassen (momenteel deze op oog: https://www.basil.com/nl/miles-bagagedr ... grijs.html).

De fiets is in bestelling, levering staat nu gepland eind januari, begin februari. Dus het is hier de dagen aftellen tot het nieuwe stalen ros gearriveerd is.

Verder proficiat met het forum :ay ! Zeer nuttige uitleg, goede reacties en ervaringen!
Ook de opmerkingen en kritiek op sommige stukken zijn leerrijk voor een groentje in speedpedelec land!

Doe zo verder zou ik zeggen, ik ga blijven volgen!

Groeten Kris.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Welkom!

En gefeliciteerd met de aanschaf van je speed pedelec! We lezen graag je ervaringen :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
kroonsberg
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 dec 2021, 16:33
Locatie: Zeewolde
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 220

Bij deze wil ik mij voorstellen. Ik ben Fred en woon in de Flevopolder. Ik ben sinds kort gepensioneerd dus heb veel vrije tijd. Ik heb altijd gefietst met de racefiets (heb ik gelukkig ook nog steeds) en ben sinds 1 december in het bezit van een Stromer ST1. Ik heb deze 2e hands gekocht. De fiets is een jaar oud en had maar 200 km gelopen. De fiets is dus eigenlijk nog helemaal nieuw. Dit was zo'n buitenkansje dat ik deze niet kon laten lopen. De fiets is voorzien van 983 accu, dus kan er lange ritten mee maken. Het is mijn eerste speed pedelec en ik ben van plan om er leuke ritten mee te maken. Liefst natuurlijk bij goed weer.
Ik zal de komende dagen nog heel veel in de handleiding moeten lezen om allerlei handigheden te leren.
Ook zal ik het forum doorspitten en de kennis van andere leden (mis)gebruiken.
Bicarbonaat

aan iedereen die nieuw is hier , welkom
sjuutje
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 dec 2021, 17:22
Locatie: Friesland
Merk SP: nog geen

Hallo allen,

Hoi ik ben Susan en woon op de grens Friesland, Groningen en Drenthe.
Al een aantal keren op het forum gekeken en informatie opgeslurpt over speedpedelecs in het algemeen en de stromer en de klever specifiek.
Ik rij nu voor woon-werk deels in de auto, deels op een ebike tot 25 km/h. Het nadeel is dat ik op eigen kracht op de mtb en gravelbike per jaar 6000 km afleg waardoor ik door mijn fietsconditie, op de ebike steeds tegen de begrenzing van 25 km/h aanloop.
De snelste oplossing was de ebike "opvoeren"; werkt relatief goed hoor maar gezien wetgeving etc. besloten toch maar de overstap te maken naar een speedpedelec.

vorig jaar februari de ebike via de werkgever aangekocht en gewoon stomweg een verkeerde keuze gemaakt, ik had direct voor een speedpedelec moeten gaan. Deze gaat dus nu de verkoop in.

Maar ruime fietservaring aanwezig echter tot begin dit jaar nog nooit op met electrische ondersteuning.
Komende dinsdag komt er een stromer st2 vanuit Groningen naar hier om te testen. Ik las al dat er iemand anders hier goede ervaringen had met de stromerdealer in Groningen.

Mijn reden om voor de st2 te kiezen is de riem aandrijving.
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

kroonsberg schreef: 02 dec 2021, 17:04 Het is mijn eerste speed pedelec en ik ben van plan om er leuke ritten mee te maken. Liefst natuurlijk bij goed weer.
Welkom Fred. Die ritten gaan er zeker komen. Samen met Gerrit F.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
kroonsberg
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 dec 2021, 16:33
Locatie: Zeewolde
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 220

:ay
Gebruikersavatar
Rudymahieu
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 dec 2021, 09:28
Locatie: Kortrijk_be
Merk SP: Klever Xspeed Pure
Km-stand: 550

Hallo,
ik ben Rudy,
al een tijdje fervent fietser en sinds 4 jaar ook met een E-Bike ; Giant Explorer 25 km.
ik vind het al jaren vervelend dat de ondersteuning stopt op 25 km. In veel gevallen lukt de 25 ook op mijn gewone fiets.
30 a 35 km is wat ik wens, tot 45 is aardig meegenomen.
Na lang zoeken en lezen, ook op dit forum heb ik gekozen voor de Klever Speed Pure met 1200 W batterij.
De pure is de enige klever zonder verende voorvork. Jammer dat die vanaf 2022 niet meer aangeboden wordt.
Ik heb voor Klever gekozen voor zijn vormgeving, of je vindt die mooi of afschuwelijk. Ik hou er van.
Mijn eerste rijervaringen met het testmodel. Uiterst stil, mijn Giant was net een grasmachine.
De 45 km wordt probleemloos gehaald. Hij heeft wel een langere reactietijd nodig dan mijn Giant, maar niet hinderlijk.

Ik moet nog de fiets leren kennen. het interesseert me vooral om te weten hoe ik de fiets-software kan afstellen om met 30 a 35, in stand 1 een zo groot mogelijke actieradius te hebben.
verder wens ik de organisatoren van dit forum te feliciteren. Het heeft me veel bijgebracht. Informatie die terzake doet.
groeten,
Rudy
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Rudymahieu schreef: 14 dec 2021, 20:10 Ik moet nog de fiets leren kennen. het interesseert me vooral om te weten hoe ik de fiets-software kan afstellen om met 30 a 35, in stand 1 een zo groot mogelijke actieradius te hebben.
Elk van de 3 ondersteuning niveaus kan je in 5 stappen instellen. Je stelt koppel in, dus geen snelheid. De ondersteuning bouwt niet af als je een bepaalde snelheid bereikt. Afbouwen gebeurt enkel ​als je de max snelheid bereikt.
Uiteraard kan je je eigen input verhogen/verlagen om een gewenste snelheid aan te houden.
Gebruikersavatar
Rudymahieu
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 dec 2021, 09:28
Locatie: Kortrijk_be
Merk SP: Klever Xspeed Pure
Km-stand: 550

Dank Jim,
Zodra de fiets in mijn bezit is ga ik een beetje spelen met de instellingen van het koppel
Rudy
Plaats reactie