Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

Pien
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2021, 21:25
Locatie: Drenthe
Merk SP: Stromer ST 3
Km-stand: 700

Hallo Allemaal,

Ik heb al veel gelezen en geleerd van dit forum en nu ik zelf in het bezit ben van een Stromer ST 3 wordt het dan ook tijd dat ik me aanmeld op het forum.

Ik ben Pien ben bijna 60 jaar en woon in Drenthe. Ik heb de Stromer ST 3 in principe aangeschaft voor woon-werk verkeer naar Drachten, 30 km enkele reis. Er zijn meerdere wegen die ik kan nemen naar mijn bestemming maar het liefst rijd ik langs de N381. Omdat het fietsen mij zo goed bevalt gebruik ik de SP nu ook voor andere ritten en heb er in een aantal weken tijd 750 km mee gereden.
Ik heb lang getwijfeld over de aanschaf van een SP omdat het mij afgeraden werd, ik zou er "te oud" voor zijn of te klein (1.60m), "je bent zo kwetsbaar" etc. etc.. Maar die adviezen heb ik in de wind geslagen ( hoe langer je wacht hoe ouder je bent) en daarna ben ik gaan onderzoeken welke SP er bij mij past. Ik kwam al gauw uit bij een Riese Muller Charger Vario een mooie fiets om te zien, helaas viel de ondersteuning die hij gaf mij tegen. De Stromer daarentegen is een krachtige fiets met voor mij een goed comfort daarnaast ziet de ST 3 er sportief uit. Ik ben super blij met mijn Stromer en hoop op nog vele veilige km. Maar in het verkeer moet je altijd alert zijn, goed uitkijken met daarbij een beetje wegdek ervaring en gezond verstand kom je volgens mij een heel eind.

Het is mij nog niet gebeurd maar ik ben benieuwd wanneer ik de eerste Speed Pedelec 'er tegen kom? ;)
Bicarbonaat

Nadat je de adviezen in de wind hebt geslegen , ..
Nu zal de wind revanche nemen en zal je tegenwind moeten rijden met de stromer

Welkom🍾
Knikmops
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 nov 2021, 20:12
Locatie: Antwerpen - Turnhout - Hoogstraten

Hallo
Ik ben sinds kort aan het kijken naar een SP voor mijn ww van 45km enkel. Mijn vader rijdt op een RM Charger uit 18-19, dus in eerste instantie ging mijn interesse naar een RM Supercharger. Na bij de dealer geweest te zijn en de Enviolo afgeraden heb gekregen werd de fiets wel wat duur. Ik had ook graag de Bosch Nyon display gehad en dan kijk je snel naar 8600 euro. Na hier op het forum wat rondgekeken te hebben en de interessante reviews van Stromeur gelezen te hebben over de Klever fietsen met Pinion aandrijving heb ik daar maar eens naar gekeken. Bleek dat er vlakbij mijn werk een FM is die ze verdeeld. Nou, daar maar eens binnen gesprongen en een aantal weken later kreeg ik telefoon dat ze via de verdeler een testfiets hadden staan.
Deze heb ik dan afgelopen weekend uitgebreid getest, mijn ww route is voor 2/3 dezelfde als de route die ik naar mijn ouders fiets, dus die maar een aantal keer gedaan. Wat een fiets zeg! Enige jammere was dat ik de 850Wh gekregen had, en deze dus maar net 35km haalt op volle vermogen. Vanmorgen de fiets naar het werk gereden in standje 2 van de 3, en dan moest ik toch nog een groot stuk op standje 1 rijden omdat ik er niet ging geraken. Mijn route is overigens zo'n 37km fietssnelweg naast de vaart, waarvan in het begin wat drukke stukken, maar grotendeels kan ik dus echt 45km/h knallen. Ik heb overigens op Strava al direct een (E-bike) segment van 14,5km gereden met 45,2km/h gemiddeld! 2de tijd aller tijden op dat stuk, en dat is een druk stuk!
Mijn keuze is dus gemaakt, het zal een Klever X Speed Pinion worden. De Alpha vind ik toch wat te duur voor wat de extra toevoegingen zijn. 7200 euro is ook al wel voldoende.
Zijn hier ook mensen die speciale aandacht aan de batterij geven qua laden? Ik bedoel dan laden tot 90% bv. Ik ben nl al volop elektrisch rijder (auto en motor), en daar probeer ik zo goed mogelijk met de batterij om te gaan. Ik neem aan dat een 1200Wh batterij niet leuk is om te vervangen...
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Knikmops schreef: 09 nov 2021, 12:15 Zijn hier ook mensen die speciale aandacht aan de batterij geven qua laden?
Standaard vanuit Klever zelf heb ik hierover nog niets vernomen. Het zou mooi zijn als de lader op dat vlak in te stellen is.
Zelf doe ik al 2 jaar deelladingen met instelbare CV en CC. Daarmee kan ik snel laden, langzaam laden en tot elk gewenst percentage.
Nadeel is dat het display na enkele niet 100% laadbeurten toch 99% aangeeft, ook al is de accu tot 80% geladen. Dat corrigeert zich onderweg wel want leeg is leeg en dat is wel correct.
Voordeel is dat je ook echt vol kan laden als gewenst, de standaard Klever laders zijn wat betreft instellingen heel verschillend, een beetje slordig zeg maar. Zelf heb ik 2 originele laders waarvan 1 maar op 85% komt (kwam, heb hem zelf opnieuw afgeregeld). Als gebruiker zie je dat niet omdat het display toch 99% aangeeft. Vandaar dat ik in een andere post ook de vraag gesteld heb om de spanning op het display te controleren als je een "volle" accu plaatst.
Knikmops
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 nov 2021, 20:12
Locatie: Antwerpen - Turnhout - Hoogstraten

Interessant Jins!
Ik heb gisteren de batterij met de standaard lader geladen vanaf ongeveer 10% tot einde:
Afbeelding
Het zakken van de stroom begint vanaf 90% (volgens display op de fiets). Vrij eenvoudig dus om het laden geautomatiseerd te laten stoppen op 90%.
Ik zou dan bv thuis tot 90% kunnen laden en op het werk tot 100%. (daar is automatiseren iets omslachtiger)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Bij 75% begint de stroom al te zakken. Jij ziet 90% omdat er op dat moment nog bijna 5A door de accu loopt die voor een hogere spanning zorgt. Op het moment dat je het laden stopt zakt die spanning door gebrek aan laadstroom en kom je op ongeveer 75% uit.
Maar dat display is met een dikke korrel zout te interpreteren. Zal je zien als je enkele keren niet 100% laad, in no time "99%". Kijk naar de spanning als je laadt en als je stopt met laden, die eindspanning zonder laadstroom is van belang.
Het makkelijkste om niet 100% te laden is een timer. Voor dagelijkse bijna gelijke gekende ontlading kan je dit doen. Zo deed ik het in het begin, stopcontact timer die op een ingesteld uur begint en stopt.
The Crestfallen
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2021, 02:04
Locatie: Zonhoven
Merk SP: Stromer ST1 2019 LE
Km-stand: 8035

Hallo allemaal,

Nieuw op dit forum, na al een jaartje of 2 stiekem wat mee te lezen.
Mijn naam is dus Jef, 47, woonachtig in Zonhoven België, en nu een dikke 2 jaar de ‘chauffeur’ van een Stromer ST1 Launch Edition met de 814Wh batterij, die ik via mijn werkgever kan leasen.
Ondertussen heeft mijn pretpaard zoals ik mijne gele noem, dik 8300km op de teller, voornamelijk woon-werk kilometers.
Aangezien het mijn eerste elektrische fiets was toch maar voor een ‘instapmodel’ gegaan met een toch wel goede actieradius, ipv dadelijk een prijziger model. Alhoewel ik vroeger enorm veel met een koersfiets gereden heb, dacht ik dat wel aan te kunnen, maar na 2 weken heb ik op een regenachtige morgen moeder aarde wat dichterbij bekeken. Enkel wat blikschade, zowel de fiets als ikzelf. Maar dankzij de goede verzekering was de fiets na enkele weken weer als nieuw. Ikzelf heb iets langer nodig gehad 😉. Enkele maanden later heeft de fiets dan nog een nieuw achterwiel gekregen wegens kapotte koppelsensor. Maar voor de rest loopt hij letterlijk op wieltjes!
Maar ondertussen ben ik ‘m dus wel gewend. Ik ben er zelfs zo aan verkocht, dat ik enkele weken geleden al een nieuwe besteld heb, voor als mijn leasecontract volgend jaar afloopt. Het is de ST3 Pinion Launch Edition geworden met 983Wh batterij. Waarom persé een Launch Edition? Omdat ik de kleuren zo gaaf vind. En de fiets valt op, zowel in het verkeer als in het fietsenrek.
Anyway, ik hoop hier nog veel te kunnen opsteken, qua tips & tricks…

Groetjes
Jef
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Van de ene Launch Edition door naar de volgende. Die rode PINION is echt geweldig mooi. Gefeliciteerd! (Fijn dat je weer hebt kunnen opstappen na die valpartij!)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Welkom Jef,
Ik heb dezelfde afweging als jij gemaakt. Na 2 jaar rondgereden te hebben op een 1 nu de overstap gemaakt naar de 3 met Pinion. Ivm de veiligheid heb ik wel gekozen voor ABS optie.
Veel veilige kilometers,
Groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
mrstrom

Welkom, mooie fiets gekocht ook! veel plezier en veilige km!
Plaats reactie