Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nog een Fries erbij, gezellig.

Gefeliciteerd met jullie aanschaf!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Vangarm
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2021, 11:06
Locatie: EDE
Merk SP: Stromer
Km-stand: 500

Hey allemaal,

Allereerst dank voor alle informatie, die hier op het forum staat! Dat heeft mij zeker geholpen bij de aanschaf van mijn Stromer ST3. Die is bedoeld voor woon-werkverkeer, 30km enkel (Ede-Nijmegen). Ik heb de eerste 500km er op zitten en ben nog steeds zeer blij met de aankoop. Zodra het thuiswerkadvies weer wordt ingetrokken, dan is het de bedoeling om 3x per week te Stromeren.
Voor recreatie zit ik op de wielrenfiets. Dat is wel even wennen nadat je op de Stromer hebt gezeten :D
Stromer ST3 983W L Black met bodyfloat. Ortlieb Back Roller HV en Lazer Anverz NTA MIPS
Fezman
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2021, 11:57
Locatie: Tilburg

Hoi allemaal,

Deze Brabander (Tilburg) gaat zodra zijn oranje Klever X Speed original (1200Wh) wordt geleverd dagelijks 28 km woon-werk pedaleren. De levertijd is geschat op 4 weken. Ik heb de informatie op dit forum gebruikt bij mijn keuze.
Proefritjes gemaakt op Stromer St1 , St3, Klever X speed en Cube Katmandu. De Cube bevestigde mijn vermoeden dat voor mij een achterwielmotor beter zou zijn. De St3 viel niet in mijn budget maar reed lekker. Bleven de St1 en de X speed over. Wegligging, aandrijving en comfort van de X speed wonnen het voor mij van de luxe van de st1. Zoals iemand het hier ook al zei: 'Klever = meer fiets, Stromer = meer luxe voor hetzelfde( vele) geld'. Ik heb me niet laten verleiden tot een proefrit op een pinion variant uit budget overwegingen.

Complimenten aan de beheerders van dit forum. Ideale plek voor de beginnende Speed pedelec'er. Bron van informatie.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Welkom, en gefeliciteerd met je aanschaf!

Dat ons forum zo'n gigantische bron van informatie is geworden, hebben we te danken aan de talloze forumleden die hier de afgelopen jaren hun kennis, ervaring en tips hebben gedeeld :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
delaRobbie
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jul 2021, 15:47

hallo lezer, ik ben rob en volgens de kalender 57 jaar, en daar kan ik me niet altijd in vinden. Ik rijd al n jaar of 4 met m'n gazelle citizen Speed bij geschikt weer naar mn werk, en heb besloten tot een update: een Klever B-speed vanwege de rijhouding en comfort, die heb ik binnenkort in handen hopelijk. Ik moet zeggen dat ik vind dat er bijzonder weinig info online te vinden is helaas, en mede daarom ook mn aanmelding, denk alvast voor de evt. response.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Welkom!

Klever is nog niet zo'n hele grote speler in de NL/BE markt. Gelukkig hebben we wel enkele actieve forumleden die ook met een Klever B-Speed rondrijden. Ik heb er een tijd terug zelf ook één getest (voor de lol) en ik vind het een hele leuke speed pedelec.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Filip DM
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jul 2021, 17:20
Locatie: O-VL
Merk SP: Klever X Alpha 45 (sept 2021)

Hoi iedereen, Filip hier. Na heel wat gelezen en getest te hebben (uiteindelijk ST1, ST3 en klever X Alpha nog finaal tegen elkaar afgewogen), daarnet een Klever X Alpha 45 Copper besteld... Levering in september. Alvast bedankt voor al jullie berichten, werkelijk een schat aan informatie die me onmiddelijk heel wat tips en tricks meegaf om m'n aankoop mee te begeleiden... Ik kijk alvast uit naar dit avontuur :ay
BramVerb
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 112
Lid geworden op: 29 mei 2021, 11:26
Locatie: N-H
Merk SP: Klever X Speed
Km-stand: 10000

Heel informatie dit forum. Ik heb me lang georiënteerd op een speed pedelec en vandaag een Klever X-Speed uitgezocht bij Piet de Wit in Wormerveer. De dealer was zelf ook verwoed Klever gebruiker en goed op de hoogte.
Volgende week kan ik hem ophalen en kan niet wachten om op mn Klever te stappen.
Ga zoveel mogelijk van en naar mn werk fietsen 20 km verderop. Ik ben heel benieuwd hoe me dat gaat bevallen. Ik fietste al regelmatig naar mn werk, maar vanwege onregelmatige diensten soms geen zin om s’avonds laat naar huis te moeten fietsen. Maar met een Klever wordt dat een stuk makkelijker. Ik rij binnenkort dus in de kop van Noord-Holland rond. Nog weinig Klevers daar gespot, maar ik ga zwaaien als ik er een zie.
Bijlagen
805C4FA1-6179-4510-A3F3-3CAF46AC031C.jpeg
805C4FA1-6179-4510-A3F3-3CAF46AC031C.jpeg (4.04 MiB) 1085 keer bekeken
Klever X Speed rijder sinds augustus 2021.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nice. Gefeliciteerd met de aanschaf!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RAZOR
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jul 2021, 16:33
Locatie: Sudwest Fryslan
Merk SP: QWIC RD11
Km-stand: 0

Hallo allemaal,
mijn naam op dit forum is RAZOR. Een verwijzing naar mijn roepnaam destijds bij de 43e geneeskundige compagnie. RAZOR als naam komt subtiel op mijn fiets te staan (het klinkt een beetje als racer).
Ik heb jarenlang SP gereden, dat was op de KOGA XLR8 met middenmotor. In totaal 28.000 km gereden voor woon-werkverkeer. De fiets was niet geveerd en die stugheid kwam het comfort niet ten goede.
Doordat ik de fiets langere tijd niet zou gebruiken, heb ik m verkocht; mn derde helm, de Lazer anverz NTA helm met opklapbaar vizier heb ik gehouden, want ergens wist ik dat er ooit weer een SP zou komen.

Met mijn KOGA XLR8 alle wettelijke onduidelijkheden en veranderingen meegemaakt, over het blauwe kenteken, de discussies over de valhelm, de breedte van de ventilatiesleuven in de helm en de plaats op de weg en daardoor onbegrijpelijke reacties van automobilisten. Mijn eerste 'schnellfahrrad' helm kwam uit Duitsland, omdat men in Nederland niet wist aan welke eisen een helm moest voldoen. Uiteindelijk waren de Nederlandse regels anders dan de Duitse en moest er tóch een andere helm komen.

Inmiddels is er gelukkig meer bekend over SP en wordt er meer over SP geschreven.
Naast mijn SP rij ik recreatief op een KOGA extension met 40NM achterwielmotor en de achterwielmotor bevalt mij uitstekend. Ook het werken met de derailleur en de flippers aan het stuur is écht mijn ding. De motor is krachtig en met de flippers kan ik het verzet goed regelen. En het smeren en reinigen van de ketting, tandwielen ed., is voor mij een ware hobby. Net als het onderhoud van de fiets.

Nu ik op het punt stond opnieuw een SP aan te schaffen, wist ik wat ik wilde; ik ben een fervent gebruiker van derailleurversnellingen en verknocht aan de achterwielmotor. Echter wilde ik alles proberen, ook de innovaties. ik heb proefritjes gemaakt op verschillende merken, met middenmotor, achterwielmotor, enviolo traploze versnelling en derailleurversnelling. Er bleven voor mij uiteindelijk 2 over de Stromer ST1 en de QWIC RD11. Beide beschikken over de TDCM achterwielmotor. Ook een aantal topics op dit forum hebben me meer inzicht verschaft die geleid hebben tot mijn keuze.
Ik heb gekozen voor de QWIC RD (rear engine / derailleur), 11-versnellingen met een 50NM draaikracht/koppel, dit is voor een achterwielmotor voldoende krachtig. Ik rij alleen op het platteland (met altijd wind). De comfortabele en regelbare vering komt uitstekend van pas op de oneffen klinkerwegen in de dorpen die ik passeer.
Even de oranje kleur overwogen (de fiets mag gezien worden), maar de matt black is het geworden.

Hij is besteld en ik hoop m over 2 weken te kunnen ophalen.

Ik hou jullie op de hoogte,

RAZOR
Plaats reactie