Re: Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.
Geplaatst: 29 aug 2021, 20:05
Dag iedereen,
Ik ben Olivier en was al geruime tijd aan het uitkijken naar een Speed Pedelec.
Na bijna 19 maanden voltijds thuis en vanaf september maar 2 dagen per week meer verwacht in Brussel (Proximus) groeide het idee om deze ritten eventueel te doen met een 'snelle' fiets.
Mijn pendeltijd gerekend van thuis buitenstappen (Ninove) tot in Brussel neerploffen op de stoel was de richttijd . Zonder treinpech bedraagt deze 60min (34km).
Toen een familielid een Stromer kocht en mij voorstelde is een ritje te doen, gelijk gevraagd of ik mijn woon-werk traject is mocht afleggen.
Zo gezegd zo gedaan, op weg met een ST2 op 10 juli. Na 30 fantastische km (van de 34) gebeurde wat niemand eigenlijk wil ... platte band in het zicht van de meet, onder de basiliek van Koekelberg. Ik wist gelijk hoe zwaar een SP is en de laatste 4km waren dan ook de zwaarste
Goed, kan gebeuren. Ik was alleszins verkocht.
Afgaande op mijn traject (33km enkel) beslist om zowiezo de zwaarste batterij te nemen en - aangezien ik al jaren vrij veel fiets en wat 'kuiswerk' mij niet afschrikt - toch eerder richting een ST3 gekeken. Dat draaien om van versnelling te wisselen, om de een of andere manier kan ik het niet gewoon worden. En schakelen doe ik zowiezo veel (zelfs nu ... ik spaar mijn tandwielen wat door tijdig terug te schakelen).
Het viel mij op dat er vrij veel tweedehands fietsen werden aangeboden, dus groeide het idee om voor een tweedehands exemplaar te gaan.
Bij Bikelife in Lot vond ik eind juli een zo goed als nieuwe ST5 ... 403km op de teller. Aangezien deze dan min of meer neerkwam op de prijs van een nieuwe ST3 en het electronisch schakelen mij wel charmeerde, dan toch - na een weekendje overdenken - beslist deze aan te schaffen.
Sinds 10 augustus rijd ik blij en gezwind met mijn stromer rond. De eerste uitdaging was de rit van Lot naar Ninove Nog wat onwennig en voorzichtig (blijft uiteindelijk een duur ding) toch prima thuisgeraakt.
Sindsdien ben ik ook al is heen en terug naar Brussel 'gestromerd' (zonder platte band deze keer). En, rara : dit in dezelfde tijd als ik er zou overdoen per trein.
En zonder zweten Missie geslaagd .
Gelijk mijn fitness abo opgezegd en besloten om minstens 1x per week naar Brussel te Stromeren.
Er gaan wel nog wat euries uitgegeven worden aan schoenen en regenkledij: mijn AliExpress regenjasje bleek zoals verwacht NIET echt geschikt om een stortbui te trotseren, zeker niet als het een uur aan een stuk regent ...
Ook een heen en terugrit naar de kust (op stand 1 uiteraard) is goed verlopen. Probleemloos 120km uit de blauwe batterij gehaald aan een gemiddelde van 30km/u en vrij veel tegenwind.
Tot slot Stromer ik ook op zondag een uurtje of 2. Het is zalig om met een stromer dus ook gewoon 'normale' ritjes te kunnen doen, in de zin dat je, op stand 1, toch een mooie fysieke inspanning kan doen. Het gaat uiteraard iets vlotter maar je hebt uiteindelijk wel je beweging en het is in feite beter te fietsen aan lagere hartslag met de bedoeling wat te vermageren.
Kortom, na een maand ben ik alleen maar positief . De eerste poetsbeurt zit er ook op, en de eerste 600km zijn afgelegd.
Hopelijk volgen er nog vele lekvrije kilometers.
Dit forum is een zegen, je vind er zo goed als alle info en ben dus zeer enthousiast. Als ik iets kan bijdragen, hoor ik het graag.
Mvg,
Olivier
Ik ben Olivier en was al geruime tijd aan het uitkijken naar een Speed Pedelec.
Na bijna 19 maanden voltijds thuis en vanaf september maar 2 dagen per week meer verwacht in Brussel (Proximus) groeide het idee om deze ritten eventueel te doen met een 'snelle' fiets.
Mijn pendeltijd gerekend van thuis buitenstappen (Ninove) tot in Brussel neerploffen op de stoel was de richttijd . Zonder treinpech bedraagt deze 60min (34km).
Toen een familielid een Stromer kocht en mij voorstelde is een ritje te doen, gelijk gevraagd of ik mijn woon-werk traject is mocht afleggen.
Zo gezegd zo gedaan, op weg met een ST2 op 10 juli. Na 30 fantastische km (van de 34) gebeurde wat niemand eigenlijk wil ... platte band in het zicht van de meet, onder de basiliek van Koekelberg. Ik wist gelijk hoe zwaar een SP is en de laatste 4km waren dan ook de zwaarste
Goed, kan gebeuren. Ik was alleszins verkocht.
Afgaande op mijn traject (33km enkel) beslist om zowiezo de zwaarste batterij te nemen en - aangezien ik al jaren vrij veel fiets en wat 'kuiswerk' mij niet afschrikt - toch eerder richting een ST3 gekeken. Dat draaien om van versnelling te wisselen, om de een of andere manier kan ik het niet gewoon worden. En schakelen doe ik zowiezo veel (zelfs nu ... ik spaar mijn tandwielen wat door tijdig terug te schakelen).
Het viel mij op dat er vrij veel tweedehands fietsen werden aangeboden, dus groeide het idee om voor een tweedehands exemplaar te gaan.
Bij Bikelife in Lot vond ik eind juli een zo goed als nieuwe ST5 ... 403km op de teller. Aangezien deze dan min of meer neerkwam op de prijs van een nieuwe ST3 en het electronisch schakelen mij wel charmeerde, dan toch - na een weekendje overdenken - beslist deze aan te schaffen.
Sinds 10 augustus rijd ik blij en gezwind met mijn stromer rond. De eerste uitdaging was de rit van Lot naar Ninove Nog wat onwennig en voorzichtig (blijft uiteindelijk een duur ding) toch prima thuisgeraakt.
Sindsdien ben ik ook al is heen en terug naar Brussel 'gestromerd' (zonder platte band deze keer). En, rara : dit in dezelfde tijd als ik er zou overdoen per trein.
En zonder zweten Missie geslaagd .
Gelijk mijn fitness abo opgezegd en besloten om minstens 1x per week naar Brussel te Stromeren.
Er gaan wel nog wat euries uitgegeven worden aan schoenen en regenkledij: mijn AliExpress regenjasje bleek zoals verwacht NIET echt geschikt om een stortbui te trotseren, zeker niet als het een uur aan een stuk regent ...
Ook een heen en terugrit naar de kust (op stand 1 uiteraard) is goed verlopen. Probleemloos 120km uit de blauwe batterij gehaald aan een gemiddelde van 30km/u en vrij veel tegenwind.
Tot slot Stromer ik ook op zondag een uurtje of 2. Het is zalig om met een stromer dus ook gewoon 'normale' ritjes te kunnen doen, in de zin dat je, op stand 1, toch een mooie fysieke inspanning kan doen. Het gaat uiteraard iets vlotter maar je hebt uiteindelijk wel je beweging en het is in feite beter te fietsen aan lagere hartslag met de bedoeling wat te vermageren.
Kortom, na een maand ben ik alleen maar positief . De eerste poetsbeurt zit er ook op, en de eerste 600km zijn afgelegd.
Hopelijk volgen er nog vele lekvrije kilometers.
Dit forum is een zegen, je vind er zo goed als alle info en ben dus zeer enthousiast. Als ik iets kan bijdragen, hoor ik het graag.
Mvg,
Olivier