Lange afstanden met de Stromer.

buco

Maart dit jaar gaan we met de schoonfamilie een weekendje weg naar de Ardennen. Als het weer dan mee wil zitten zou ik graag met de Stromer willen gaan. Als ik google maps laat berekenen hoe ver het is, komt hij op 109km. Dat lijkt me zeker doenbaar. Dus vandaag de stoute (fiets)schoenen aangetrokken en een route uitgestippeld van 100km om te zien hoe de Stromer (en ik) het er vanaf brengen. Garmin op de fiets, Polar aan, batterij van de Stromer op 100%, stand 1, trapsensor driekwart van het maximum en genieten maar.

Uiteindelijk 102km gereden met nog 72% batterij over. Ik had de trapsensor zodanig ingesteld, dat die net niet aansloeg tijdens gewoon fietsen, alleen als het bergop ging of met tegenwind, als ik harder moest trappen, schoot de Stromer in actie. Vandaar dus 72% batterij over na 100km. Theoretisch gezien zou ik dus ~360km actieradius hebben als ik er vanuit ga dat de batterij tot 0% gelijkmatig ontlaadt.

De Garmin had het moeilijker, want die had nog maar 28% batterij over en de Polar nog maar 37%. De beentjes hadden het wel het moeilijkst want die hebben nog 2% fut over, net genoeg om de trap op te geraken en in bed te knallen :ck: :lol: .


Dus, wat heb ik vandaag geleerd:
- Ik geraak perfect tot in Durbuy.
- Traag = superveel range
- Ik heb nog veel speelruimte om de ondersteuning verder op te krikken.
- Zeker als ik halverwege een restaurant aandoe en een uitgebreide lunch neem (terwijl de batterij ligt op te laden uiteraard).
- Nog meer als ik mijn 1kWh batterij ga hebben komende week :d3: (was nu met een 814Wh model).
- Het beste is wel uit de benen na 80km. Maar dat zie ik wel goed komen als ik de trapsensor terug wat omhoog zet.
- Ik heb dik 6u aaneensluitend op het zadel gezeten (behoudens een plaspauze en snel een paar boterhammen binnenspelen). Lijkt niet echt een probleem te zijn.

Wat heb ik vandaag niet geleerd:
- Hoe kan ik best met hellingen omgaan? Het beste wat ik voorlopig kan bedenken is de trapsensor nog verder "detunen" en in het kleinste verzet tegen ~10km/h naar boven peddelen en recup naar beneden. Als ik echt geduld heb, win ik misschien zelfs nog :-)

Actiepunten:
- Stand 2 helemaal "detunen" en nog eens 100km proberen te rijden om te zien wat het geeft kwestie van range.
- Banden harder zetten.
- Extra USB-kabels voorzien voor de garmin en de polar.
- Meer kaloriebommen in de fietszak steken. Zo rond de 4400kCal :ai :D

Is er nog iemand die zoiets gelijkaardigs gedaan heeft? Een langere trip maken met de Stromer?
Bijlagen
Screen Shot 2018-01-22 at 6.17.21 PM.png
Screen Shot 2018-01-22 at 6.17.21 PM.png (51.17 KiB) 5953 keer bekeken
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Niet op de stromer, maar afgelopen week nog wel op de mtb. Volgens mij moet dit prima kunnen. Ik vind de houding op de Stromer perfect ook voor langere afstanden, dus waarom niet. Nu zal het in de Ardennen een pak meer omhoog gaan, maar als je nog zoveel accu overhebt zal dat geen probleem zijn. Trouwens zal hij bijladen in de afdaling toch?

Groet,

Henk
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Huy - Mechelen en Mechelen- Genk.
1. ST1X 814WH. 110 km. Stand:RID voorprogramma in omni. Restbat 20%. RID is een goede voorkeuze voor langere afstanden.
2. ST2 984WH. 90KM. Stand 2 STANDAARD. Batterij leeggereden.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
buco

Alex.slaets schreef: 22 jan 2018, 19:05 Huy - Mechelen en Mechelen- Genk.
1. ST1X 814WH. 110 km. Stand:RID voorprogramma in omni. Restbat 20%. RID is een goede voorkeuze voor langere afstanden.
2. ST2 984WH. 90KM. Stand 2 STANDAARD. Batterij leeggereden.

Wat is RID? Stand 2 en dan aangepast?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stand 2 heeft een aantal voorinstellingen die je ook kunt kiezen: stad, sneeuw en rid. Wat Stromer met het woord RID bedoelt: geen flauw idee. Als je je OMNI op Engels zet, dan heet deze stand "Tour", da's al een stuk begrijpelijker.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Indien je wat Duits kunt is deze link misschien interessant:


De man test enkele instellingen voor stand 2, de eerste instelling brengt hem met een 814WH batterij 10 km verder met een batterijverbruik van 8%. Hij heeft dat dus 125 km bereik, en rijdt flinke stukken boven de 30km/h in dat geval. En dit niet over lange rechte stukken, maar met vel vertragingen onderweg.
Je mag dus gerust die stand 2 opzetten voor die rit ;-)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
buco

Mijn Duits is niet echt goed, heb geprobeerd maar begrijp hem niet goed genoeg om het te verstaan. Ik denk als ik mijn ST2 terug heb(de st1x waar ik nu even mee rijd als vervanging staat niet op mijn app), dat ik gewoon eens ga testen met de verschillende standen. Binnenkort heb ik een 983kWh dus dat komt waarschijnlijk wel goed.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stel het volgende in
50% snelheid, de twee andere parameters op 0. Dan zou je dus 125 km halen en toch nog 30 km/h moeten kunnen halen.
75%snelheid, 20% koppel, 0% agiliteit geeft je 90 km rijbereik, en een snelheid rond de 35 km/h
100% snelheid, 50% koppel en 25% agiliteit geeft je nog bijna 80 km, met een snelheid van 40km/h
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Blizzard schreef: 22 jan 2018, 19:04 Trouwens zal hij bijladen in de afdaling toch?
Dat zal je met een flinke korrel zout moeten nemen vrees ik. In de bergen, ja, op de heuveltjes in de Ardennen zal dat al een pak minder zijn, en dan citeer ik mijn dealer. Ik heb het zelf nog niet getest, maar met mijn Prius+ merk ik aardige verschillen daarin (en die batterij is even groot als de blauwe die in m'n Stromer steekt :D )

Je zal dan waarschijnlijk ook je remsensor maximaal moeten zetten, kwestie van maximaal te recupereren? Klopt dit, want ook daar heb ik nog niet mee geëxperimenteerd.

Ik ben in ieder geval heel geïnteresseerd in dit topic, want ik plan gelijkaardige initiatieven. Momenteel pendel ik nog met wat kleine omweggetjes, maar plan dit in de toekomst meer uit te breiden en bv in de heen- of terugweg de Oesterdam mee te pakken, ...
Scheldelaan-Stromer
buco

Ik kan het niet onderbouwen maar ik vermoed dat ik met recup op die 35km woon-werk zonder noemenswaardig hoogteverschil, hoogstens 30 meter verder kan rijden.

Ik zet hem wel op max, maar dat is eerder om de remblokken wat te sparen.
Plaats reactie