Welke reislader Klever ??

delaRobbie
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jul 2021, 15:47

hallo beste lezer, ik ben nieuw hier en heb mn Klever-B pedelec ook nog niet in handen, binnen 2 weken zal dat het geval zijn begrijp ik van de dealer. Ik denk ik ga alvast op zoek naar een reislader die ik mee kan nemen naar m'n werk zodat die in de dag de accu kan bijladen want met de 850Wh kan ik net niet de 44 km afleggen vanuit huis op volle ondersteuning. Maar ik kan die nergens vinden...
Welke reislader zouden jullie aanraden voor de Klever 850Wh accu??

wat is er sowieso weinig te vinden.. waar haal je je accessoires voor je Klever?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je kunt officieel alleen originele Klever laders gebruiken. Geen idee of er universele laders zijn die compatibel zijn met Klever accu's. En als die er al zouden zijn, dan vervalt de garantie als er een defect ontstaat door het gebruik van een niet-originele lader, dus het is niet echt aan te raden.

Alle Klever producten kun je bij je Klever dealer kopen. De reislader kost 99 euro.

Hou er rekening mee dat de Klever reislader erg traag is: een 570Wh accu opladen van 10% naar 100% duurt al 6 uur.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Waarom kies je voor een reislader? Die paar ons gewichtsbesparing op een SP van 25 kg maakt ook niet veel uit vind ik
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

@ TS : waarom een 850 Wh batterij en geen 1200 Wh ? :bn:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
delaRobbie
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jul 2021, 15:47

okee wellicht de orginele lader mee dan, maar ik hoef er maar n paar km bij te laden voor n terugreis en een werkdag van 8+ uur zou voldoende moeten zijn bij een nieuwe accu, als die terugloopt zal het een ander verhaal kunnen worden, maar ik mag hopen dat dat een paar jaar zal duren. Waarom geen 1200.. nou past niet int frame en er mag dan nog weer een stevige schep geld bij..heb de lader nog niet in handen gehad maar begrijp dat er een fan in zit, das ook minder handig voor werk, weet niet hoe lawaaierig ie is. dank voor de snelle response! hebben jullie een plek waar klever accessoires te koop zijn, kan bijna niets vinden.. mis ik iets??
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Behoorlijk lawaaiig, en je ruikt 'm ook. Als je een beperkte werkruimte deelt met collega's, dan maak je geen vrienden met de standaard Klever Fast charger 5A/250W.

Klever heeft sinds kort ook een stille lader (Klever Silent fast charger (6A) zonder fan), maar die wordt momenteel alleen geleverd bij de X Alpha 45 en is nog niet los te koop. Gaat op termijn wel gebeuren, ik denk als de voorraad 5A/250W fast chargers voldoende is geslonken.

Klever accessoires (dat zijn er bij Klever niet mega-veel) zul je niet in elke willekeurige fietsspullen-webshop vinden, omdat Klever gebruik maakt van een netwerk erkende dealers. En die dealers hebben lang niet allemaal een (compleet gevulde) webshop. Maar je kunt ze altijd eens bellen. De dealer waar je je B hebt gekocht blijft de handigste optie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bicarbonaat

Als je genoeg tijd hebt om te laden is de reislader prima.

Stel dat je 8h werkt en dit is ook lang genoeg om je batt te laden is dit prima

Traag laden heeft als nadeel dat het tijd kost.
Maar heeft als voordeel dat je batterij trager slijt omdat de laadstroom lager is.

Met de 1200accu zal de reislader niet genoeg zijn om je een volle accu voor je terugrit te geven.
Of je moet overuren doen op u werk😉
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bicarbonaat schreef: 28 jul 2021, 00:46 Met de 1200accu zal de reislader niet genoeg zijn om je een volle accu voor je terugrit te geven.
Of je moet overuren doen op u werk😉
Niet om hem vol te doen, maar je rijdt deze procentueel gezien minder ver leeg, dus je hoeft ook minder bij te laden voor de terugrit.

Stel dat je die 850 Wh accu helemaal plat rijdt op de heenweg, dan moet je dus 850 Wh bijladen. Met die 1200 Wh accu rijd je ook ongeveer 850 Wh op, maar dan heb je nog 350 Wh over. Ergo: je hoeft dan maar 500 Wh bij te laden.

Persoonlijk zou ik wachten opdde stille 6 A lader die gaat komen. En ik zou altijd de 1200 Wh accu nemen. De grotere accu slijt minder snel een je hebt meer overcapaciteit. Die 2 zaken opgeteld betekent dat je véél langer met je accu kunt doen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Garantie is belangrijk, accu's zijn duur.
Het makkelijkste is een originele lader, controleer wel de CV waarde (als je de mogelijkheid hebt ook de CC en cutoff stroom) want die kan nogal afwijken met een niet volledig opgeladen accu (ondanks 99% op het display) en mogelijk langere laadtijd.
Andere optie, als je kennis van accu's en laadproces up to date is en je de stekker hebt (of maakt), is een derde partij lader met een spanning van max 50.4V een optie. De lage stroom laders zijn stil door ontbreken van ventilator en veilig want een (te)lege (of hele koude) accu wordt niet meteen met een hoge stroom geladen.
Met een andere dan de Klever lader heb je enkel 2 draden nodig (+ & -), de 3de draad die de Klever lader nodig heeft om op te starten heb je dan uiteraard niet nodig.
Meestal laad ik langzaam met 3A tot 49V, dat is ongeveer 85%. Als het nodig is (uitzonderlijk) ook met 10A en 50.4V, dat is dan van 20% naar 85% in een uurtje.
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Eine günstige Alternative zum Orginal wäre ein Netzteil von meanwell.

Zum Beispiel.
https://www.it-tronics.de/HLG-240H-48A- ... u8QAvD_BwE

Alternativ, wenn man etwas schneller laden will.

https://www.it-tronics.de/HLG-320H-48A- ... -IP65.html

Bei diesen Netzteilen lässt sich die Spannung en wenig absenken, um die Zellen zu schonen.






Een goedkoop alternatief voor het origineel zou een voedingseenheid van meanwell zijn.

Bijvoorbeeld.
https://www.it-tronics.de/HLG-240H-48A- ... u8QAvD_BwE

Of, als je wat sneller wilt laden.

https://www.it-tronics.de/HLG-320H-48A- ... -IP65.html

Bij deze voedingen kan de spanning iets worden verlaagd om de cellen te beschermen.

https://www.deepl.com/translator#de/nl/ ... nen.%0A%0A
Plaats reactie