Driedaagse test met een B-Speed

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

:cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Haha Echt een JEEP dus. met iets meer dan Just Enough Elementary Parts.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zoals aangekondigd had ik deze week dus de mogelijkheid om 3 dagen met een Klever B-Speed te rijden. Voor degenen die de fiets niet zo goed kennen:

Specificaties:
Motor: zelfde 600W TDCM motor als in de X-Speed
Display: deze testfiets heeft nog het oude monochroom display, ik neem aan dat een nieuwe met een kleurenscherm wordt uitgeleverd. Het exacte verschil tussen die twee weet ik nog niet
Banden: 24" Schwalbe Big Ben
Remmen: Tektro Dorado schijfremmen met 180mm schijven
Vering: voor- en achtervering. Achter is zowel de preload als de demping in te stellen, voor alleen de preload
Verlichting: deze versie heeft de Roxim Z4E Elite koplamp (in essentie dezelfde als op de ST3, maar dan zonder groot licht functie), de B-Speed Plus en Original hebben een Supernova koplamp
Accu: 570, 850 of 1200 Wh
Stuurpen: in hoek instelbaar, stuur heeft zowel rise als backsweep (ik weet niet hoeveel)
Versnellingen: 10 speed Shimano Deore XT met 11-36 cassette (11-13-15-17-19-21-etc tandwielen)

Ik heb de fiets dinsdagavond gehaald en gelijk een dikke 30 km ermee gefietst. Daarna heb ik drie dagen lang mijn normale woon-werk route afgelegd. Mijn instellingen voor stand 1: 2 balkjes, stand 2: 4 balkjes, stand 5: 5 balkjes
ondersteuning.jpg
ondersteuning.jpg (195.91 KiB) 1315 keer bekeken
Uiterlijk
Tja... Hij is wel eens de Fiat Multipla der speed pedelecs genoemd, en die omschrijving snap ik wel. Mooi kan ik de fiets gewoon niet noemen, het is duidelijk dat de fiets zo praktisch en comfortabel mogelijk is ontworpen. Een keuze die beter bij mij past dan design voor alles. In het grijs is hij een tikkeltje saai, maar daarmee valt het -voor een SP- rare design ook het minst op. In het Dolphin Blue is hij wat minder saai, maar valt hij dus ook meer op.
zijkant.jpg
zijkant.jpg (1.34 MiB) 1315 keer bekeken
schuin_voor.jpg
schuin_voor.jpg (1001.65 KiB) 1315 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ondersteuning
De ondersteuning is krachtig en weinig subtiel, zoals hier al eerder aangegeven. Waar een Stromer een rustige en voorspelbare grote hond is, is een Klever een wat kleinere puppy: speelser, kwispelen en hij wil constant GAAN. Het speelse past goed bij de fiets en geeft deels de WOW factor.
Vanaf 0 vertrekken krijg je na kracht op de trappers bijna direct ondersteuning. Bijna direct als in: na iets van een kwart seconde. Veel fijner dan op de ST3 vorige week waarbij ik een kwart omwenteling moest maken voordat ik ondersteuning kreeg. Hier heb je zo goed als meteen ondersteuning. Direct na het opschakelen krijg je een boost in je ondersteuning, het lijkt er een beetje op dat naar mate het traptempo omhoog gaat dat dan de ondersteuning langzaam wat inzakt. Dit kan ook liggen aan de wat grote stappen in de cassette. Hier winnen zowel de ST3 als mijn fiets: het opbouwen van snelheid gaat op die 2 fietsen veel gelijkmatiger. Als je eenmaal op snelheid bent dan blijft de ondersteuning wat 'kwispelen', het is net alsof er een golf in die ondersteuning zit. Niet prettig. Een ander probleem: als je over een korte hobbel (boomwortel die de weg omhooggedrukt heeft oid) fietst dan stopt de ondersteuning eventjes. Op zich geen probleem, maar Klever heeft het nog steeds niet voor elkaar om dan weer direct op te pakken. Het duurt dan dus een paar seconden voordat je weer volle bak ondersteuning krijgt. Als je stopt met trappen dan is de ondersteuning ook direct weg, zoals het hoort.

Rijden
Love it and hate it. Het rijden met de fiets is gewoon een geweldige ervaring. Hobbelige weg? Drempels? Who cares: je gaat er gewoon vloeiend overheen. Beetje zoals in een oude Citroën met die hydraulische vering. In mijn woon-werk route heb ik een stukje weg in Son waar de fiets-suggestiestrook nogal irritant hobbelig is. Met de ST3 vorige week (geen voorvering, wel Kinekt) was dit niet fijn, met mijn eigen fiets (voorvering en Suntour NCX SP12) is dat stuk wat vervelend maar niet spannender dan dat. Met de B-Speed? Geen centje pijn, je gaat er gewoon heerlijk overheen. Hetzelfde met drempels en ander ongemak. Belangrijk is wel dat de vering goed afgesteld staat, zoals ik hem meekreeg stond de preload veel te licht, waardoor ik bij elke drempel tegen de eindstop zat.
Waarom dan ook 'hate it? In het verkeer wordt van je verwacht dat je zo af en toe een hand uitsteekt, wat ik dus ook braaf doe. Op mijn fiets is dat geen centje pijn, zelfs met 1 hand aan het stuur is geen enkel probleem: mijn fiets volgt de ingezette lijn alsof hij op rails rijdt. Een vergelijkbaar gedrag had ik bij de ST3, al zit ik daar net iets teveel voorover op het stuur waardoor met 1 hand door de bocht soms een uitdaging was. De B-Speed? Fietsen met 1 hand is rechtdoor wel te doen, maar als je in een bocht moet afslaan dan gaat het voorwiel slingeren. Net genoeg om oncomfortabel te zijn. Ik weet niet of dit met een iets andere houding nog te verbeteren is, daarvoor is 3 dagen te kort. Wat mij betreft mag er een B-Speed Alpha komen, met richtingaanwijzers!

De achtervering is echt heerlijk:
achtervering.jpg
achtervering.jpg (181.69 KiB) 1314 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Display
Hier heb ik al eerder mijn mening over gegeven... maar gelukkig heeft Klever hier nog wel aan gewerkt. De UI van dit monochroom scherm is nog steeds "jaren 80 Atari", maar het is responsiever en de zwaar irritante bug dat bepaalde instellingen niet opgeslagen werden is opgelost. Mooi is het scherm zeker niet, maar er is prima mee te werken. Je kunt onder de snelheid verschillende andere zaken zien, zoals je rit afstand, totale afstand, hoe vol de accu zit (percentage), etc. Zeker minder mooi dan het OMNI scherm, maar wel veel responsiever en op een veel logischere plek.
Als je de fiets aanzet heb je na enkele seconden ondersteuning, hetgeen prima is. Véél beter dan de OMNI op de ST3, waar het opstarten gewoon irritant lang duurt.
display.jpg
display.jpg (242.61 KiB) 1312 keer bekeken
In mijn route zit ook een lekker stuk van zo'n 3 kilometer over 60 km/h boeren wegen, hier kan je lekker doorstampen: weinig verkeer en op de meeste plekken is het heerlijk overzichtelijk. Wat me op dit stuk opviel: als ik voor mijn gevoel met constante snelheid fiets (lekker constant traptempo) dan danst de snelheidweergave op het display enorm op en neer. Om die reden heb ik vandaag even mijn SmartHalo2 op het stuur gemonteerd, zodat ik ook de GPS snelheid te zien kreeg: mijn gevoel was juist. Op dat stuk rijd ik constant 44 km/h, maar de snelheidsmeter schommelt vrolijk op en neer tussen 45 en 48 km/h. Aangezien ik daar in open terrein rijd, met niet al te veel bomen en met ongeveer constante snelheid is GPS daar behoorlijk nauwkeurig. Ik weet niet wat hier precies mis gaat, maar als de snelheidsmeting zo schommelt dan kan ik me ook goed voorstellen dat de ondersteuning dat ook doet, de snelheid is namelijk onderdeel van de feedback loop van het regelalgoritme. Ik hoop dat Klever dit beter onder controle gaat krijgen: dit is voor mij namelijk het grote manko aan deze fiets.

Accu
Met de 850 Wh accu kan ik in stand 2 waarschijnlijk net op en neer naar mijn werk, in stand 3 zeker niet. In stand 3 is de accu nog zo'n 30-40% vol na aankomst op het werk of thuis, in stand 2 zit de accu rond de 50%. Ik heb stand 2 zo ingesteld dat je nog steeds comfortabel 45 km/h kunt rijden, stand 1 is ideaal in 30 km/h zones. De lader is in essentie dezelfde als die van mijn fiets en heeft een ventilator.

Verlichting
De Roxim lamp is in essentie dezelfde lamp als op de ST3, al mist deze een grootlicht functie. Dat laatste is erg jammer, maar aan de andere kant: deze versie van de B-Speed moet je lekker links laten liggen, er is ook een versie met Supernova lamp. Daarmee is het gemis van groot licht een minder groot probleem (maar nog steeds jammer!)
koplamp.jpg
koplamp.jpg (251.16 KiB) 1312 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Kleine dingetjes
De standaard zit wat mij betreft op de verkeerde plek, maar zit in tegenstelling tot de standaard bij de ST3 minder dicht bij de trapper (of beter vast): hier heb ik geen enkel probleem gehad bij het achteruit rijden van de fiets (ook al heb ik ook hier 2x gehad dat de trapper op het standaard vast zat). Bij het achterwiel is gewoon een logischere plek voor een SP met achterwielmotor. De standaard handvatten van dit model B-Speed zijn ongeveer dezelfde maat als van de ST3: voor mij te klein. Daarnaast zijn ze van een glad leer dat ik niet prettig vind. Ook het zadel is van datzelfde leer, hoewel ik het in basis een prettig zadel vind, is dat gladde leer niet mijn ding.

Een heel irritante eigenschap van de B-Speed: als je een tijdje stil staat dan schakelt hij zichzelf uit. Op zich is dit natuurlijk prima, maar ik heb 2 keer gehad dat dit bij een stoplicht gebeurde... tussen de auto's. Stel je voor: je staat bij het eerste stoplicht, het springt op groen en je rijdt vlot weg. Je staat bij het tweede stoplicht waar je wat langer moet wachten... ook dat springt uiteindelijk op groen, je gaat trappen en ... niks. Auto achter je is ondertussen je kentekenplaat aan het poetsen en nadat je een paar seconden aan het ploeteren bent komt dan eindelijk die ondersteuning er weer bij (als je de fiets beweegt gaat hij automatisch aan). Dat was serieus niet gaaf. Ik hoop dat dit ergens in te stellen is: mijn eigen fiets staat op 5 minuten ingesteld, daar heb ik dit probleem nog nooit mee gehad.

Ik vind de standaard cassette niet fijn, maar die is gelukkig simpel te vervangen. Ik vind een hogere trapfrequentie erg fijn, maar voor mij was 13t toch net overdreven bij 45 km/h GPS snelheid. 11t trapt voor mij weer net te traag, zeker als je even iets in snelheid terugvalt. Als ik deze fiets ga kopen dan gaat hij afgeleverd worden op een 11-25 cassette oid.
cassette.jpg
cassette.jpg (238.55 KiB) 1311 keer bekeken
De connector om de accu op te laden zit aan de bovenkant, om deze tegen weer/wind en vuil te beschermen zit er een rubberen dopje op. Met mijn dikke vingers is het soms lastig om dat dopje eraf te krijgen, zeker omdat deze net naast het handvat van de accu zit. Ik hoop dat de 1200 Wh accu daar net wat meer ruimte heeft. Wat wel super is bij Klever: als je de accu niet op de fiets hebt, kan je een rubberen dopje over de connector doen, zodat ook deze beschermd zijn tegen viezigheid.
connector_accu.jpg
connector_accu.jpg (195.12 KiB) 1311 keer bekeken
In tegenstelling tot de (volgens mij in basis dezelfde) motor in de ST3 is deze motor niet helemaal stil. Bij accellereren komt er een zoemend geluid uit de motor, welke boven de ± 35 km/h overstemd wordt door de wind.

Een laatste punt dat zeker gemeld moet worden: de banden... De standaard Schwalbe Big Ben banden zijn prima banden voor droog weer, maar in de regen ben ik er geen fan van. Helaas heeft Continental geen band in de juiste maat (wel de Contact Plus in maat 47-507, maar da's 8 mm smaller dan de 55-507 Big Bens - die Contact Plus is dan wel weer een erg fijne band voor weinig geld). Hier moet ik nog serieus op zoek naar een alternatief.
banden.jpg
banden.jpg (551.94 KiB) 1311 keer bekeken
Houding
Bij veel fietsen is de houding voor mij een dealbreker. Mijn lijf vind het niet fijn om te ver voorover op een fiets te zitten. Op de B-Speed is het geen enkel probleem, ik ben zelfs mijn houding gaan afstellen om mínder rechtop te zitten (stuurpen stond recht omhoog toen ik hem kreeg). Nu ben ik uitgekomen op 30 graden, waarmee ik heerlijk bijna-rechtop zit.
stuurpen.jpg
stuurpen.jpg (106.85 KiB) 1311 keer bekeken
Conclusie
Dit is voor het eerst in 3-4 jaar zoeken dat ik een fiets vind waarop ik meer dan prima zit! Deze fiets is dus een serieuze kandidaat voor me. Ik hoop op korte termijn ook de Upstreet6 en de Ellio te kunnen testen. Naar die laatste ben ik zeker door het verslag van MarcelH nog iets nieuwsgieriger geworden!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Nog wat foto's:
achter.jpg
achter.jpg (751.17 KiB) 1308 keer bekeken
handvat.jpg
handvat.jpg (226.08 KiB) 1308 keer bekeken
schijfrem.jpg
schijfrem.jpg (407.41 KiB) 1308 keer bekeken
slot_bij_voorwiel.jpg
slot_bij_voorwiel.jpg (163 KiB) 1308 keer bekeken
derrie.jpg
derrie.jpg (182.64 KiB) 1308 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Mooie gedetaileerde review !!

Toen ik het zo las en de fiets zag dacht ik, het design heeft wel iets Ellio achtig....al vroeg mijn zoon wat dat koffertje in het midden was :lol:

Het comfort wat jij ervaarde bij de B speed ga je bij de Ellio niet vinden...ik reed met zadelvering en verende stuurpen maar op slechte weg was je je zeer bewust ervan. Wat zithouding betreft kun je bij Ellio veel kanten op merkte ik, dus misschien het tweede merk?
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

FreddyH schreef: 10 sep 2021, 17:11

Een laatste punt dat zeker gemeld moet worden: de banden... De standaard Schwalbe Big Ben banden zijn prima banden voor droog weer, maar in de regen ben ik er geen fan van. Helaas heeft Continental geen band in de juiste maat (wel de Contact Plus in maat 47-507, maar da's 8 mm smaller dan de 55-507 Big Bens - die Contact Plus is dan wel weer een erg fijne band voor weinig geld). Hier moet ik nog serieus op zoek naar een alternatief.


https://www.schwalbe.com/schwalbe-pick-up-11159258

Schwalbe hat einen neuen Reifen auf den Markt gebracht. Er hat die ECE-R75 Freigabe und er ist auch in der richtigen Größe verfügbar 55-507 und 60-507.
Wie würdest du den Reifen einschätzen?


Ich fahre derzeit den Continental Double Fighter III in 50-507 ohne Freigabe.

https://www.continental-reifen.de/fahrr ... -fighter-3


Schwalbe heeft een nieuwe band op de markt gebracht. Hij heeft ECE-R75-goedkeuring en is ook verkrijgbaar in de juiste maat 55-507 en 60-507.
Hoe beoordeelt u de band?


Ik rijd momenteel de Continental Double Fighter III in 50-507 zonder goedkeuring.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Geweldig informatieve review. Leuke foto's ook!
FreddyH schreef: 10 sep 2021, 17:10 Direct na het opschakelen krijg je een boost in je ondersteuning, het lijkt er een beetje op dat naar mate het traptempo omhoog gaat dat dan de ondersteuning langzaam wat inzakt.
Klever heeft de boel zo ingeregeld dat je bij optrekken direct maximale ondersteuning krijgt. Je ziet ook op de display dat de ondersteuning di-rect maximaal is.

Volgens mij is het afbouwen daarvan gekoppeld aan je snelheid, niet aan je verzet/RPM. Dat is tenminste mijn ervaring met de Alpha.
FreddyH schreef: 10 sep 2021, 17:10 als je over een korte hobbel (boomwortel die de weg omhooggedrukt heeft oid) fietst dan stopt de ondersteuning eventjes.
Ligt dat aan de hobbel, of aan dat je even stopt met trappen? Dat laatste daar is inderdaad helaas weinig aan te doen. Dat eerste wel, want dan verliest de Klever kennelijk even de connectie met de accu en dat kan volgens mij opgelost worden.
FreddyH schreef: 10 sep 2021, 17:10Belangrijk is wel dat de vering goed afgesteld staat, zoals ik hem meekreeg stond de preload veel te licht, waardoor ik bij elke drempel tegen de eindstop zat.
Ik heb hier op het forum van twee andere B-Speed rijders begrepen dat de achterspatbord-ophanging i.c.m. de achtervering niet helemaal in orde is en het kan begeven. Denk je dit het gevolg is van een te slappe vering of zie/merk jij dit ook aan jouw tester?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie