Stromer ST1 of RM Supercharger 2

Robke81
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jun 2020, 19:22
Locatie: Tienen
Merk SP: Stromer st1
Km-stand: 4200

Hallo,

Ga een fiets leasen via mijn werk, mijn woon werkverkeer is ongeveer 22 km enkel.
Ben pas de laatste tijd terug aan het fietsen gegaan, recreatief.

Ben nu enkele keren met de oude MTB tot op men werk gereden op een zondag en doe er een klein uurtje over.

Hoop met een speedpedelec dit op een kleine 40 minuten af te haspelen.

Maar nu, eerst was ik overtuigd dat ik voor de Riese Muller SC2 zou gaan, weinig onderhoud en slijtage met de riem.
Voor alle zekerheid toch ook eens de ST 1 gaan testen, en moet eerlijk zeggen dat ik die zalig rijden vond, met als gevolg twijfel, twijfel over welke SP ik ga kiezen.

Hier mensen die ervaring hebben met de 2 fietsen en me nuttige info kunnen geven aub?
Ik zie door de bomen het bos niet meer .... :o

Alvast bedankt,
groetjes Rob
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lastige keus. Hangt er maar net vanaf waar je het meeste belang aan hecht. Zo'n onderhoudsarme riem is geweldig. Maar als je de beste ondersteuning wil: de ST1 rijdt rondjes om een R&M met middenmotor.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Niet zo heel moeilijk. Ik heb beide getest in Herveld. Dagje uit samen met een vriend. Onderweg een paar keer wisselen en je weet je keuze.
Als je voor snelheid en acceleratie gaat de Stromer. (Mijn keuze).
Als je dat te hard vind gaan; de RM. Die rijdt totaal anders dan de Stromer. Een riemaandrijving is stil en afwezig bij het schakelen. Enviolo is op zich niks mis mee en de vierde generatie Bosch is behoorlijk stil.
En kettingonderhoud? Tsja, ketting met missing link erop en regelmatig wisselen. Dan gaat de cassette 2 keer langer mee en is de ketting reinigen en smeren niet veel werk. Kan je nog wel tips geven. Een riem vervangen kost ook wat en vereist een goede afstelling.
Stromer is wat spartaanser. Een RM veert maar dat zie je ook terug in het onderhoud. Zeker als je ‘s-winters doorfietst. De voorvork van mijn RM Cruiser vroor altijd vast.
En onderdelen als motor en controller zijn voor beide kostbaar maar daar kan je garantie voor bijkopen tot 5 jaar. Voor die tijd wil ik toch een andere :-)
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Als je kan leven met minder ondersteuning en kracht, een hoge trapfrequentie (riemwielen kunnen wel nog aangepast worden), maar behoefte hebt aan een grote autonomie (dual battery), hoog comfortniveau en minder tijd wil spenderen aan onderhoud, dan is een R&M met riem je ding.

Ik heb een R&M met NuVinci getest (tegenwoordig noemen ze dat onding idd Enviolo) en was daar vrij snel mee terug aan het vertrekpunt ... niet omwille van het verscheurende tempo, wel omwille van de driveability ... ik vond het een verschrikkelijke ervaring. :shock:

Test zéker de Rohloff (SC, Nevo3, (Super)delite) !

Als je voor de pure snelheid en kracht wil gaan dan is de (spartaanse) Stromer je ding ... hou er rekening mee dat niet alle Stromers vrij van problemen zijn, hij veel aandacht nodig heeft en dat de wachttijden op wisselstukken soms de spuigaten uitlopen ... misschien kan je daar nu mee leven, maar bekijk je dat na een tijdje anders.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

of een cycletech code 45...of een Klever X-Speed PINION
Beiden denk ik een mooie mix tussen de stromer en de R&M.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Supertjeduc
Pro
Pro
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:10

Golvas schreef: 16 jun 2020, 07:55 Als je kan leven met minder ondersteuning en kracht, een hoge trapfrequentie (riemwielen kunnen wel nog aangepast worden), maar behoefte hebt aan een grote autonomie (dual battery), hoog comfortniveau en minder tijd wil spenderen aan onderhoud, dan is een R&M met riem je ding.

Ik heb een R&M met NuVinci getest (tegenwoordig noemen ze dat onding idd Enviolo) en was daar vrij snel mee terug aan het vertrekpunt ... niet omwille van het verscheurende tempo, wel omwille van de driveability ... ik vond het een verschrikkelijke ervaring. :shock:

Test zéker de Rohloff (SC, Nevo3, (Super)delite) !

Als je voor de pure snelheid en kracht wil gaan dan is de (spartaanse) Stromer je ding ... hou er rekening mee dat niet alle Stromers vrij van problemen zijn, hij veel aandacht nodig heeft en dat de wachttijden op wisselstukken soms de spuigaten uitlopen ... misschien kan je daar nu mee leven, maar bekijk je dat na een tijdje anders.
Zelfde ervaring met die enviolo , echt niet te doen op een speed , begrijp niet dat iemand daar tevreden mee kan zijn
Wat betreft fiets ,het zit wel goed in elkaar met goede onderdelen die als ze eens kapot zouden gaan ( kleine kans ) door elke fm geleverd en gemonteerd kunnen worden of online gekocht en in een dag binnen
Dus een groot voordeel als je afhankelijk bent van je speed
Wel een rohloff nemen of ketting (zoals ik )
Harrievang
Pro
Pro
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 sep 2019, 23:37

Als je de betere Cargonaaf van Nuvinci eronder hebt zitten zie ik het probleem niet! Blijkbaar nog niet al te bekend maar ik heb deze onder mijn al wat oudere Charger 1 laten zetten enaar nog nooit zo fijn gereden al is het geen Rohlhoff. ..Ook qua prijs niet. ...
Supertjeduc
Pro
Pro
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:10

Cargo naaf is standaard bij R&M
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Belangrijkste is een goede fm. Wanneer je problemen hebt (rm / stromer) zijn die door de bank genomen snel opgelost.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Onderhoud ketting kost wat tijd (15 min) maar is zeker nu met dit weer niet erg frequent.
Overigens zijn de rm mooie fietsen, jammer van die middenmotor.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie