Update bosch motor naar 85nm

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22826
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stijnemans schreef: 10 sep 2020, 19:25 Overigens complimenten voor je reviews, Stromeur. Ik lees ze met plezier: fris en inhoudelijk erg goed.
Thanks, altijd leuk om te horen :)

*Geeft Golvas even een schop onder tafel
Stijnemans schreef: 10 sep 2020, 19:25 Zit er niet een kans in dat je de Supercharger 2 hs een keer op die manier test?
Zit wel in de planning. Ik heb zelfs al twee dealers op de korrel die ik ervoor wil benaderen, maar ik moet er ook de tijd voor vinden. (Zat nogal wat uren werk in die PINION-review.)

Stijnemans schreef: 10 sep 2020, 19:25 Wat zie jij trouwens aan de horizon voor Stromer? Is er kans op een model zoals jouw ST2s of de ST3, en dan met een belt en voldoende verzetten? 2021 kansloos? 2022 misschien? 2023? Als er iemand is die in een glazen stromerbol kan kijken, dan ben jij het :lol:
2021: nope. De plannen voor aankomend seizoen zijn afgelopen weekend en het weekend daarvoor door Stromer gepresenteerd: ST2 met riem, ST5 Ltd en een vernieuwde ST5 met ABS.

2022: ik hoop het. Ik heb aan Stromer verteld dat ik de X-Speed PINION twee maanden heb getest en dat ik die 12-bak + riem helemaal geweldig vind. In 2021 wilde Stromer het gat tussen de ST1 en de ST3 opvullen en dat was kostentechnisch onmogelijk met een PINION, vandaar de ST2 met Sturmey Archer. Ik gok voor 2022 op een ST4 met riem + PINION, maar ik moet nog zien of die voor mij niet te duur wordt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Golvas schreef: 10 sep 2020, 19:35
Stijnemans schreef: 10 sep 2020, 19:25 Als er iemand is die in een glazen stromerbol kan kijken, dan ben jij het :lol:
Slijmbal ! ;p (graptje hé !)
Met 2784 posts mag jij er ook best even voor me in kijken hoor, Golvas :cool2:
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Stromeur schreef: 10 sep 2020, 19:36
Stijnemans schreef: 10 sep 2020, 19:25 Overigens complimenten voor je reviews, Stromeur. Ik lees ze met plezier: fris en inhoudelijk erg goed.
Thanks, altijd leuk om te horen :)

*Geeft Golvas even een schop onder tafel
Stijnemans schreef: 10 sep 2020, 19:25 Zit er niet een kans in dat je de Supercharger 2 hs een keer op die manier test?
Zit wel in de planning. Ik heb zelfs al twee dealers op de korrel die ik ervoor wil benaderen, maar ik moet er ook de tijd voor vinden. (Zat nogal wat uren werk in die PINION-review.)

Ik kijk ernaar uit! Benieuwd wat jij dan ook denkt van die 85Nm upgrade. Ik las elders dat je al positiever was over de 4e dan de 3e generatie Bosch motoren. Mogelijk is dit weer een stap in de goede richting.
Stijnemans schreef: 10 sep 2020, 19:25 Wat zie jij trouwens aan de horizon voor Stromer? Is er kans op een model zoals jouw ST2s of de ST3, en dan met een belt en voldoende verzetten? 2021 kansloos? 2022 misschien? 2023? Als er iemand is die in een glazen stromerbol kan kijken, dan ben jij het :lol:
2021: nope. De plannen voor aankomend seizoen zijn afgelopen weekend en het weekend daarvoor door Stromer gepresenteerd: ST2 met riem, ST5 Ltd en een vernieuwde ST5 met ABS.

2022: ik hoop het. Ik heb aan Stromer verteld dat ik de X-Speed PINION twee maanden heb getest en dat ik die 12-bak + riem helemaal geweldig vind. In 2021 wilde Stromer het gat tussen de ST1 en de ST3 opvullen en dat was kostentechnisch onmogelijk met een PINION, vandaar de ST2 met Sturmey Archer. Ik gok voor 2022 op een ST4 met riem + PINION, maar ik moet nog zien of die voor mij niet te duur wordt.
Pfoe. Jammer dat die nieuwe ST2 met riem zo klein is en niet het meer traditionele "herenframe" biedt. Een ST4 met riem + pinion, dat zou dan zomer 2022 worden op z'n vroegst. Dat is nog ver weg. Weet niet of ik zo lang kan wachten met al dat moois in de showrooms.
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stijnemans schreef: 10 sep 2020, 19:42 Pfoe. Jammer dat die nieuwe ST2 met riem zo klein is en niet het meer traditionele "herenframe" biedt.
100% eens.
Vertel het ze! Hoe meer mensen gaan zagen hoe meer kans we maken...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22826
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromers framekeus voor de ST1/ST2 is bewust: kortere reach, meer stuur- en stuurpen-opties. Er is veel vraag naar: toen deze frames en opties er nog niet waren werd daarover ook op ons forum veel geklaagd. Stromer mikt hiermee op Urban: kortere ritten door de stad. Je zit immers rechter dus je rijdt minder sportief en ook je actieradius wordt er lager door, zeker in onbeschut gebied. Dat wil niet zeggen dat je een ST1/ST2 niet sportief en over langere afstanden kúnt gebruiken (grotere accu erin en gaan met die lollie), alleen Stromer mikt er niet primair op.

Dat er geen ST1/ST2 in maat XL is, is gedaan uit kostenoverweging. Stromer schat dat ze wereldwijd jaarlijks ca. 300 XL frames verkopen en dat kan niet uit met de ontwikkelings- en fabricagekosten. Maar tegelijkertijd zegt Stromer dat zo'n 70% van hun totale afzet zich in NL en BE bevindt en hier wonen wel de lange mensen. Dan denk ik ook: kom op nou Stromer.

De sportieve frames, die ik persoonlijk ook veel mooier en prettiger vind, blijven wel maar vooralsnog in de ST3/ST5 klasse. Ik was even bang dat alles richting het nieuwe ST1/ST2 frame ging, maar dat is volgens Stromer niet zo. Ik denk dat er in 2022/2023 nog een ander frame komt, ook om een grotere accu te huisvesten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Stromeur schreef: 10 sep 2020, 20:48 Stromers framekeus voor de ST1/ST2 is bewust: kortere reach, meer stuur- en stuurpen-opties. Er is veel vraag naar: toen deze frames en opties er nog niet waren werd daarover ook op ons forum veel geklaagd. Stromer mikt hiermee op Urban: kortere ritten door de stad. Je zit immers rechter dus je rijdt minder sportief en ook je actieradius wordt er lager door, zeker in onbeschut gebied. Dat wil niet zeggen dat je een ST1/ST2 niet sportief en over langere afstanden kúnt gebruiken (grotere accu erin en gaan met die lollie), alleen Stromer mikt er niet primair op.

Dat er geen ST1/ST2 in maat XL is, is gedaan uit kostenoverweging. Stromer schat dat ze wereldwijd jaarlijks ca. 300 XL frames verkopen en dat kan niet uit met de ontwikkelings- en fabricagekosten. Maar tegelijkertijd zegt Stromer dat zo'n 70% van hun totale afzet zich in NL en BE bevindt en hier wonen wel de lange mensen. Dan denk ik ook: kom op nou Stromer.

De sportieve frames, die ik persoonlijk ook veel mooier en prettiger vind, blijven wel maar vooralsnog in de ST3/ST5 klasse. Ik was even bang dat alles richting het nieuwe ST1/ST2 frame ging, maar dat is volgens Stromer niet zo. Ik denk dat er in 2022/2023 nog een ander frame komt, ook om een grotere accu te huisvesten.
Ok, dus het wordt wachten op een ST4 met riem, een RM SC2 met een krachtiger motor, of een Klever pinion met een mooier design en grotere accu... We zijn zo dicht bij, en toch heeft geen enkele fiets nog het ideaalplaatje :bu:
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Dat Bosch enkel spreekt over meer koppel en niet over meer vermogen wil gewoon zeggen dat hun controllers meer stroom mogen leveren. Dat "meer stroom leveren" heeft enkel invloed op de lage en mid-range toerentallen. In de hogere toerentallen, daar waar het vermogen het hoogste is, veranderd er niets. Je komt vanuit stilstand wel vlotter van je plaats of je kan die brug makkelijker op in een lagere versnelling/zonder terugschakelen.
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Jins schreef: 14 sep 2020, 14:04 Dat Bosch enkel spreekt over meer koppel en niet over meer vermogen wil gewoon zeggen dat hun controllers meer stroom mogen leveren. Dat "meer stroom leveren" heeft enkel invloed op de lage en mid-range toerentallen. In de hogere toerentallen, daar waar het vermogen het hoogste is, veranderd er niets. Je komt vanuit stilstand wel vlotter van je plaats of je kan die brug makkelijker op in een lagere versnelling/zonder terugschakelen.
Ai, dat is teleurstellend. Dus de eerste acceleratie is wat sneller? Maar het stuk bijvoorbeeld van 25 tot 40-45 ga je niets merken? Dan helpt het dus niet met beide zaken die juist zwak zijn op de RM: snel boven de 40 komen en langere tijd een snelheid van >40 blijven houden.

Heeft iemand enig idee of Bosch plannen heeft met hun speed motor? Wattage verhogen? Mij lijkt dat als de Supercharger 2 gemakkelijk de 45 aantikt, met veel confort, en een belt, dat het dan echt een hardloper moet worden...waarom regelen ze dat niet gewoon?

Zie hieronder, het kan dus wel :cool2:

ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het kan ook gewoon. De M1 Spitzing heeft motoren tot iets van 950W, daarmee heb je meer dan genoeg vermogen.

Bosch levert kant en klare systemen voor fiets fabrikanten, en zeker als die fietsen met ketting en tandwiel uitgerust worden dan is 500+W wellicht wat enthousiast.

Daarnaast is het verkrijgen van type goedkeuring blijkbaar een stuk duurder als je meer dan een bepaalde hoeveelheid vermogen hebt. Ik gok dat dat flink invloed heeft.

Ten slotte: niet iedereen zit te wachten op 45 km/h. Heel veel mensen willen gewoon lekker 35-40 km/h fietsen. Dat de NL wetgeving dat tegenwerkt neemt de wens niet weg. Het Bosch systeem is voor die mensen meer dan voldoende.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

FreddyH schreef: 14 sep 2020, 18:25 Het kan ook gewoon. De M1 Spitzing heeft motoren tot iets van 950W, daarmee heb je meer dan genoeg vermogen.

Bosch levert kant en klare systemen voor fiets fabrikanten, en zeker als die fietsen met ketting en tandwiel uitgerust worden dan is 500+W wellicht wat enthousiast.

Daarnaast is het verkrijgen van type goedkeuring blijkbaar een stuk duurder als je meer dan een bepaalde hoeveelheid vermogen hebt. Ik gok dat dat flink invloed heeft.

Ten slotte: niet iedereen zit te wachten op 45 km/h. Heel veel mensen willen gewoon lekker 35-40 km/h fietsen. Dat de NL wetgeving dat tegenwerkt neemt de wens niet weg. Het Bosch systeem is voor die mensen meer dan voldoende.
Eens, die mensen zijn er natuurlijk zeker. Maar ook zij zullen tussen de auto's moeten rijden als ze in de bebouwde kom komen. En juist daar voelde ik me met een ST3 oké, maar met een RM SC2 echt te traag :shock:
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Plaats reactie