Verslag 10.000km met de R&M Supercharger (1) HS Vario

Plaats reactie
Blackbird
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 aug 2021, 10:56
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Klever X-Speed Alpha
Km-stand: 3500km

Beste forumleden , na wat aangename uurtjes op dit interessante forum doorgelezen te hebben vond ik het tijd om mijn ervaringen met de R&M Supercharger (1) na 10.000 km met jullie te delen. Even voorstellen , ik ben 54 jaar en rijd sinds 2018 met deze SP onder leasing via mijn werkgever. Ik rijd dagelijks 96km (heen en terug) aan woon/werkverkeer en heb er inmiddels +10.000km op zitten.

Eerst wat specificaties:
Frame : Riese & Muller Supercharger (1) maat L (ik ben 1,90m)
Motor : Bosch Performance Line Gen2 350W 65Nm
Accu : 2x Bosch Powertube 500W
Aandrijving ; riem/snaar Gates Carbon Belt
Naafversnelling : Nuvinci 380SE
Banden : Schwalbe Super Moto-X
Zadelvering : Elastomeer Cane Creek

Opties :
Bosh Nyon (1ste gen)

Kostprijs 6399€

Here we go
In 2018 kwam mijn werkgever met een fiets-leaseplan op de proppen wat mij besloot om een bezoekje aan de FM te brengen om de stresserende file-uurtjes in de auto achterwege te laten . Omdat ik een SP met weinig onderhoud wilde was mijn keuze op riemaandrijving gevallen , echter in 2018 was er nog niet veel keuze in verschillende merken met riemaandrijving en lag de R&M Supercharger HS voor de hand . Deze werd voorzien van de Nuvinci 380SE naafversnelling (de Rohloff was toen enkel verkrijgbaar met derailleur). Omdat mijn woon/werk afstand 48km enkel betrof raadde mijn FM aan om toch voor een tweede batterij te gaan .De tweede batterij van 500W was een optie , en na een testritje met de Bosch Nyon werd deze er ook bijgenomen. De SP afgehaald bij de FM en de eerste dagen als leek wat op verkenning gereden in de direkte omgeving om vertrouwd te geraken met de fiets voor ik de lange trajecten naar het werk begon aan te vatten. Zoals elders in topics vermeld vraagde de traploze Nuvinci toch wat gewenning (de "bergop naar flat-indicator" aan het stuur kan je geen correcte weergave geven in welke versnelling je nu effectief zit) . Het duurt wel een tijdje eer je beet hebt op welke positie je nu best vertrekt. Uiteindelijk komt alles goed en heeft deze Nuvinci niet veel geheimen meer voor me . Mijn traject bestaat voor 70% uit langgerekte stukken fietsostrades ,20% stadsverkeer met een 5tal verkeerslichten en 10% gewone dorpskern fietspaden. Inmiddels na 3 jaar heb ik de 10,000km met bescheiden tevredenheid overschreden zonder noemenswaardige incidenten/accidenten en kan ik de status van mijn ervaringen opmaken.
Naarmate er meer en meer collegas in het fietsleaseplan stapten en de concurrentie zich begon te manifesteren op het fietspad begon ik toch wel meer en meer de tekortkomingen van de Supercharger te ontdekken. De grootste tekortkoming is de trapfrequentie ligt veel te hoog ,100+ wil je boven de 40-45km/h blijven en dat is op lange trajecten pompen en verzuipen. Vergeleken met de concurrentie onder de SP's is dit op mijn traject een kwartier langer rijden alvorens op bestemming te geraken. Aan te houden kruissnelheid is +/- 37km/h met een tripgemiddelde van om en bij de 31km/h. Natuurlijk moet die extra 250W tov de concurrerende 600W SP's met achterwielmotor van mezelf komen , maar toch dan nog is het trappen als een gek. Heb dan bij de FM ééns gepolst of hier geen groter tandwiel op de trapas van de motor kan gezet worden maar dit wordt al gauw een prijselijk grap van 350€voor een setje (nieuwe riem en tandwiel) voor die enkele km's/h meer. Tevens kan de Bosch motor gen2 met 65Nm niet genieten van de upgrades naar 75Nm laat staan 85Nm . Wat de software-updates betreft is er ook iets raar gaande . Elke keer dat hij voor onderhoud bij de FM gaat en er een nieuwe update geladen wordt voor dit type motor lijkt het alsof hier telkens 1 a 2 km/h in de besparing gaat .(is dit preventief aanpassen voor gekende slijtage ??? ik weet het niet). Betreft de Schwalbe Super Moto-X banden heb ik één lekkage gehad na 300km door een lipje van een colablikje die zich door de Greenguard had geboord. Na herstelling nooit meer lek gereden. Over het algemeen ben ik best tevreden met deze banden al moet ik zeggen dat ze bij regen soms wel een steekje durven laten vallen bij baanwissels. De batterijen zijn na 10.000km nog steeds in topconditie , ze geven beide na volle lading nog steeds een bereik van 190km (Eco mode) en 75km (Turbo-mode) , dus hier geen klachten over . Ze worden tijdens de winter wel telkens binnen op kamertemperatuur gelegd en geladen.
Wel heb ik één batterijklep dienen te vervangen na een afgescheurde rubberscharnier , maar hier draag ik zelf de schuld aan daar ik ze niet voldoende vastdrukte in de klepzitting waardoor bij felle zijwind de klep het hazepad koos. -> Voorzchtigheid is de moeder van de porceleinkast ....deze keer niet :-)
Bouwkwaliteit van de Supercharger vind ik super , stevig frame en bagagedrager en de Suntour verende voorvork is subliem. Al blijft de lakkwaliteit op de bagagedrager aan de mindere kant ,door het plaatsen van fietszakken is de lak er op bepaalde punten na 3 weken aan (voorlopig verholpen door zwarte ductape rond deze punten te plaatsen). Ook de Ergo-grip handvaten zijn super met enkel licht tintelende vingers na +/-40km maar dit kan persoonsgebonden zijn.
De Bosch Nyon gen1 GPS doet zijn werk naar behoren maar op een rustig tempo , met snelle richtingswissels neemt hij zijn tijd (soms traag). Enige echte minpunt omtrent deze Nyon is dat de automatische helderheidssensor het na 2 jaar voor bekeken houdt en ik dus op een vaste lichtintensiteit van 45% dien te rijden (anders s'avonds een te hevig storende lichtbron om te rijden). Dit zou met de nieuwe gen 2 opgelost zijn maar heeft een andere bevestigingsmodule.
Voor- en achterlichtmodule (Qx-Supernova) zijn ook prima al zijn er momenteel al betere op de markt (ingebouwde beamfunctie).
Pedalen eveneens vervangen door Rockrider pedalen , de stock-gemonteerde pedalen voor mijn maat 46 waren te klein en bij nat weer te slippery .

Conclusie;
Al bij al ben ik nog altijd best tevreden met mijn Supercharger 1 en heb ik de voorbije 10.000km/3jaar pannevrij gereden (uitgezonderd één lekke band op 3km van mijn woning). De betrouwbaarheid is nog steeds een sterk punt bij R&M als ik het zo vergelijk met de concurerende merken bij de collegas (wegvallen ondersteuning , defekte sensors , kaderbreuken , softwareissues.....) . Maar om de SC nu een echte speedpedelec te noemen , ik denk het niet . Voor mij is het meer een getunede 25km/h fiets .

Zou ik een nieuwe R&M Supercharger 2 kopen ?
Ik vermoed van niet ..... Ik heb onlangs de nieuwe SC2 proefgereden met Rohloff-naaf en hij kon me nog steeds niet overtuigen ....45KM/h aanhouden blijft redelijk wat inspanning kosten ondanks de Bosch 85Nm motor . Het is beter maar nog niet optimaal .
Mocht R&M ooit de beslissing nemen tot inbouw van een achterwielmotor , dan zou ik direkt op de kar springen ...maar ik denk niet dat dit zal gebeuren
Ik heb tevens de nieuwe Klever X Speed Pinion met riem en de Alpha X proefgereden ...en deze zijn echt wel dag en nacht verschil t.o.v. de SC2 (enkel wel iets zwaarder manouvreren bij de Alpha lijkt me , maar dat kan aan de 1200W batterij liggen ).
En dan staat er nog de Stromer ST2 met riem op het programma ....maar ik denk dat het frame me iets te klein zal zijn met mijn 1,90m.
Misschien komt Stromer met een ST4 met riem met groter frame .....wie weet .
Maar dat zijn zorgen voor volgend jaar als mijn leasecontract afloopt
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Welkom, en dank voor het delen van je ervaringen.

Die R&M Superchargers zijn, mits in de juiste configuratie, inderdaad echt gave bikes, ware het niet dat de snelheid gewoon te laag ligt. Dus ik snap je keus voor een opvolger met achterwielmotor wel. Als je daar eenmaal mee gereden hebt dan wil je niet anders meer.

Ik ben benieuwd wat het wordt volgend jaar!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

Fijn om te lezen. Knap, zo een afstand aan 37km/u!

Ik ben ook een m91 en de S2 met riem, die ik een week heb, past eigenlijk perfect in large. Ik vreesde toen ik rond aan het kijken was ook dat hij te klein ging zijn, maar volgens de fietsenmakers waar ik heen ging (3 verschillende), was dat niet zo.

Zeker eens testrijden dus.
Ik heb hem zonder vering in vork en zadel, maar ik heb eens op een supercharger gereden en als je die fiets gewend bent, moet je bij de stromers wel zéker voor een verende vork en zadelpen gaan!!
Lekker fietsen...
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Mooi verslag over je rijervaring met een deze fiets.
Lijkt me een prima keuze voor woon-werkverkeer als de enkele reisafstand 10-15 km is.
De reistijd is dan acceptabel in functie van een gemiddeld wat lagere snelheid als je door stedelijk gebied rijdt.

Jij rijdt dagelijks 92 km en met een gemiddelde snelheid van 31 km/uur is dat 3 uur fietsen.
In de praktijk moet je nog tijd bijtellen voor douchen, pakken etc. Een half uur is zo om
en dan ben je dagelijks zeker 4 uur kwijt aan je verplaatsing. Dat zijn best lange werkdagen.
Hoe hou je dat vol als je dagelijks die afstand rijdt ?

ps: klopt jouw totaalteller, want 3 jaar 96 km dagelijks is ca. 60.000 km :ay
Blackbird
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 aug 2021, 10:56
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Klever X-Speed Alpha
Km-stand: 3500km

Inderdaad zijn dit soms lange werkdagen , maar als ik het zo op een rijtje zette, stond ik dagelijks soms +/- 1/2 uur tot driekwart in de fiile met de wagen op de Antwerpse ring , waardoor ik eveneens 1 1/2 uur op de baan was .Dan liever de funfactor met de SP. Wat betreft mijn totaalkilometers , ik rijd enkel met aanvaardbaar weer , geen wind van 5bft of temperaturen <3°C ( te lang te koud op de sp) , dus meestal van maart tot oktober . Tijdens de winter en iijzel,neem ik zowiezo de wagen .
Plaats reactie