aanpassen stuur/zitpositie Supercharger > wat zijn de mogelijkheden?

DirkA
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 nov 2021, 16:20
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Riese & Muller
Km-stand: 5000

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum (wel aardig wat meegelezen de afgelopen maanden) en kersvers eigenaar van een jonge tweedehands Supercharger, bouwjaar 2019...die mijn eerste SP is.
Op zich ben ik wel tevreden over de fiets, maar ik wil een meer sportieve (lees; vlakker liggende) zithouding bekomen, want standaard vind ik me echt te rechtop zitten, zeker als je eenmaal >30km/h gaat rijden.

Nu ben ik al bij 2 R&M dealers gepasseerd om eens te informeren of dit überhaupt kan, dmv bijvoorbeeld een ander model stuur, of dmv het inkorten van de stuurpen, maar bij de ene zeiden ze direct dat het niet mogelijk was..."da's nu eenmaal de zitpositie van dit R&M model" was samengevat de conclusie.
Bij de 2e FM moest ik volgende week nog eens terugkomen, want hij dacht dat er wel iets mogelijk was, maar omdat het om een HS model gaat kan/mag je natuurlijk enkel gecertificeerde onderdelen van R&M zelf gebruiken dus dat moest hij even uitzoeken. Wel zij hij me dat het wslk beperkt zou blijven tot het verlagen dan wel inkorten vd stuurpen met 1cm (een spacer die er nu nog op zit zou hij dus verwijderen), want een ander/lager stuur monteren kan volgens hem niet.

Zijn er hier gebruikers die ervaring hebben met zoiets?
Dat het zuiver technisch mogelijk is weet ik 100% zeker, want ik heb recent iemand op een Supercharger zien rijden (kruisend toen ik stilstond bij een verkeerslicht) met een exact zo diepe zithouding als ik zou willen, maar die zag ik enkel "voorbijvliegen" :) , dus ik heb geen idee of de beste man daarvoor officieel toegelaten onderdelen had gebruikt...maar het "kan" dus wel degelijk.

klein detail (voor zover het wat uitmaakt); ik heb er een Kiox cockpit op zitten.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Foto's maken veel duidelijk. Er zijn hier niet zoveel R&M rijders.

In het algemeen: je mag wettelijk gezien inderdaad niet zomaar vanalles veranderen. Staat er in de handleiding niks over eventuele toegestane accessoires?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
DirkA
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 nov 2021, 16:20
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Riese & Muller
Km-stand: 5000

foto's kan ik morgen pas maken, hij staat nu op m'n werk (ik ben even met een firmawagen huiswaarts gereden).

in de handleiding vind ik niets over dat soort aanpassingen.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Neem eens contact op met 't Wieleke (vraag naar Bart) : https://www.wieleke.be/contact/contactformulier
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
DirkA
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 nov 2021, 16:20
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Riese & Muller
Km-stand: 5000

wil ik zeker wel doen, maar hij zit niet echt in mijn buurt (ben van Antwerpen)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 21 nov 2021, 19:19 Foto's maken veel duidelijk.
En daarop willen we graag zien wat voor stuurpen erop zit, de spacers, hoe het stuur aan de stuurpen is bevestigd, hoe de Kiox bevestigd is, en hoe de kabels van de spullenboel aan je stuur worden geleid (b.v. door de stuurpen heen of niet) :)

Ik zie zo her & der Ergotec op R&M zitten. Daar is misschien wel wat mee mogelijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
DirkA
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 nov 2021, 16:20
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Riese & Muller
Km-stand: 5000

De beloofde foto's...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als ik het goed zie kan je een stuur met minder rise nemen en je kunt je stuurpen wat verlagen (wat die ene FM ook aangaf: de spacer eronder weghalen).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij heb jij nu een Ergotec INTEGRA-BK/ 31,8 stuurpen:

https://www.ergotec.de/en/products/vorb ... -31-8.html

Ergotec INTEGRA-BK 31,8.jpg
Ergotec INTEGRA-BK 31,8.jpg (235.07 KiB) 2219 keer bekeken



Misschien kan-ie vervangen worden door de Ergotec OCTOPUS-BK/ 31,8? Die is minder hoog (40mm tegenover 60mm nu), net zo lang (110mm) en kan in een hoek van op zijn kleinst 0 graden worden gezet (die je nu hebt is 10 graden):

https://www.ergotec.de/en/products/vorb ... -31-8.html

(En dan inderdaad ook nog die ene extra spacer er tussenuit, kom je nog lager uit.)

Ergotect OCTOPUS-BK 31,8.jpg
Ergotect OCTOPUS-BK 31,8.jpg (99.78 KiB) 2219 keer bekeken

Dubbelcheck dit wel even zelf en/of via je FM, want ik lanceer nu enkel wat papieren wijsheiden ;-)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als je een compleet andere stuurpen wil: Ergotec heeft er nog veel meer en die passen deels ook op jouw R&M, maar die hebben geen geïntegreerde Kiox-houder. Daar heeft Ergotec dan weer wel een los adaptertje voor, dus er is vast nog wel wat meer mogelijk als je een beetje creatief bent. Wel even zien hoe je met de kabelgeleiding uitkomt:

https://www.ergotec.de/en/products/vorb ... ntage.html

Ergotex Kiox display holder.jpg
Ergotex Kiox display holder.jpg (145.69 KiB) 2217 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie