R&M Superdelite

Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

FreddyH schreef: 17 feb 2020, 18:15 Enviolo: :av Da's voor mij echt een no-go. Wat een prut systeem is dat zeg :bu:
Ik heb 2 jaar met een Nuvinci gefietst (wat nu Enviolo is heb ik begrepen) op een Sparta e-speed SP. Eerst een Nuvinci 360 maar deze gaf er snel de brui aan. Deze is toen onder garantie vervangen voor een N380. Het (electronisch) traploos schakelen is een hele beleving wat niemand anders kan evenaren maar betrouwbaarheid is erg ver te zoeken inderdaad. Ik zou ook echt niet snel meer voor zo'n systeem kiezen.

Ik vind ook dat R&M mooie spullen maakt. De Superdelite zou ik wel aan kunnen wensen. De supercharger 2 lik ik mijn vingers bij af.....maar de kruissnelheid.... tja....hoe belangrijk is die 5m per uur extra?
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Niwla schreef: 20 feb 2020, 22:13.....maar de kruissnelheid.... tja....hoe belangrijk is die 5m per uur extra?
IMHO als je tussen de auto’s moet rijden: heel belangrijk!
Met 40 km/h wordt je gewoon niet meer gewaardeerd hier. En met zo’n Bosch systeem en windkracht 3 tot 4 tegen hoef je niet te verwachten om nog enigszins bij de 40 in de buurt te komen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het is niet alleen die 5 a 10km/u extra, maar ook de grotere inspanning die je moet leveren om überhaupt een bep. kruissnelheid aan te houden, helemaal als de omstandigheden tegen zitten. M.a.w: in vergelijk tot de ondersteuning van een achterwielmotor zoals er in Stromers en Klevers zit, trap je je nog steeds behoorlijk het ongans.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

FreddyH schreef: 20 feb 2020, 22:19
Niwla schreef: 20 feb 2020, 22:13.....maar de kruissnelheid.... tja....hoe belangrijk is die 5m per uur extra?
IMHO als je tussen de auto’s moet rijden: heel belangrijk!
Eens! Maar in de situatie dat je niet tussen de auto's fietst zou het minder van belang kunnen zijn.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er zijn in NL en BE volgens mij veel situaties waarin we dat wettelijk verplicht zijn op een SP.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Stromeur schreef: 20 feb 2020, 22:20 Het is niet alleen die 5 a 10km/u extra, maar ook de grotere inspanning die je moet leveren om überhaupt een bep. kruissnelheid aan te houden, helemaal als de omstandigheden tegen zitten. M.a.w: in vergelijk tot de ondersteuning van een achterwielmotor zoals er in Stromers en Klevers zit, trap je je nog steeds behoorlijk het ongans.
Klopt! Maar ik denk dat een R&M sowieso voor een andere doelgroep is als de Stromeraars. R&M-rijders lijken me meer voor onderhoudsvriendelijkheid, comfort (en kwaliteit?) te gaan. Die groep boeit het minder of ze nou 36 of 42 of meer rijden. Ik weet niet in welke groep ik val :lol:
Stromeur schreef: 20 feb 2020, 22:23 Er zijn in NL en BE volgens mij veel situaties waarin we dat wettelijk verplicht zijn op een SP.
Klopt, maar als ik naar mezelf kijk ben ik dat op hooguit 10% van mijn rit verplicht.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Niwla schreef: 20 feb 2020, 22:27 Klopt, maar als ik naar mezelf kijk ben ik dat op hooguit 10% van mijn rit verplicht.
Dat zijn op een rit van een uur toch 6 heel erg lange minuten, zeker met wind tegen.

Ik hoef ook maar op een paar plekken op de rijbaan (2x een kleine kilometer, 1x anderhalve kilometer), maar dat zijn wel wegen waar automobilisten maar op een paar plekken kunnen inhalen. Met gewone wind tegen kan ik daar nog prima met auto's meekomen, maar als de wind zodanig is dat ik onder de 40 (GPS km/h, dus voor jullie: 42-43 OMNI) zak dan wordt de acceptatiegraad van automobilisten merkbaar lager.
Met een Bosch systeem lukt dat alleen met wind mee. Als je meer dan een briesje tegen hebt dan zit ja al snel aan max 35 km/h. Op een brom/fietspad zou dat voor mij ook meer dan prima zijn, tussen de auto's is dat gewoon onverstandig.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Ik moet ook op sommige plekken de weg op, en met de vervangingsmotor (Brose) kan. Dat gewoon met 43-46 kmpu, is deze week gebleken. Dat maakt niks uit: toeteren en naar het naastliggende fietspad wijzen blijft. Inhalen ook.
Het gaat bij mij om drie plekken, een stuk in Oisterwijk, 50 kmpu binnen de bebouwde kom: soms last.
Een stuk in Spoordonk, 30 km zone binnen de bebluwde kom. Nooit last.
Een stuk buiten Spoordonk, 60 km zone buiten de beouwde kom, pet prachtig naastlliggend fietspad. Veel last. Niet gevaarlijk (geen afsnijden enzo) maar wel irritant getoeter, gewijs en middelvingers.
Ik vraag me dus echt af of het qua gedrag van medeweggebruikers uit gaat maken of je fiets 38 of 45 km rijdt op deze stukken.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het verschil van die 10km/u zit 'm in de grootte van de groep automobilisten die zich aan je gaat ergeren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Met die harde wind tijdens de laatste weken, sta ik eerlijk gezegd ook niet te springen van geluk om met 40+ km/uur tussen de auto’s te rijden. Het verbruik neemt door de harde wind flink toe en om toch de rit met enige vorm van ondersteuning te kunnen maken levert dit al snel accustress op, zeker als je de acculader niet mee hebt genomen. Ik heb in dat soort situaties eerlijk weinig zin om onnodig accucapaciteit te verspillen om met 40+ km/uur tussen de auto’s te gaan rijden, alleen omdat de wetgever dat zo bedacht heeft....
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie