Kinderen in een high speed bakfiets? R&M load 60 HS

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22823
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

RikC schreef: 24 jan 2020, 20:18 Wat betreft de vergelijking met de brommobiel; het aantal wielen zegt volgens mij niet altijd zoveel. Neem bijvoorbeeld de BMW C1. Een stadsmotor met kooiconstructie en gordel waar je zonder helm in mag rijden.
Maar ik zie nog steeds een kooiconstructie die de e-bakfiets niet heeft. Anyway, boor al die voertuigen gelden specifieke regels en eisen. Dit is allemaal terug te vinden in de desbetreffende wetten. Zie o.a. hier een mooi overzicht:

https://raivereniging.nl/artikel/dossie ... elers.html

Het COC waar Golvas naar verwijst zou antwoord moeten geven op al je vragen. Ik denk nog steeds: reguliere SP.
RikC schreef: 24 jan 2020, 20:18 Ik was vanavond trouwens voor iets anders bij Vietz (probleem met de controller) en ze bleken een load 60 te hebben staan. Niet HS welliswaar, maar even op test gereden. Bijzondere ervaring... de volledige vering is iig. zeer fijn!
Ik vind het prachtige voertuigen, die e-bakfietsen op twee wielen. Urban Arrow heeft ook wel leuke. Maar ik zou ze zelf nooit gebruiken als volwaardig aternatief voor een reguliere SP, ook niet als ik kindjes naar school moest brengen en daarna mijn weg naar mijn werk moet vervolgen. Qua aerodynamica is het toch allemaal niet je-dat en de ondersteuning met Bosch motoren is mij te slap.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

RikC schreef: 24 jan 2020, 14:28 Hoi mede-Stromeraars,

Ik kwam er begin van de week achter dat Riese & Muller naast dat ze hun reguliere e-bikes vaak als high speed model leveren dit ook doen met hun cargo fietsen!

Bijv. de load 60 die je met dual battery (2x 500Wh) en met Rohloff naaf kan krijgen en dan met een mooie regenkap en twee kinderzitjes voor.
Ook heeft R&M ook nog de ongeveerde en wat goedkopere packster maar die naast een derailleur alleen met Enviolo naaf leverbaar :bu: ... Daarmee valt die voor mij af want een riem vind ik wel prettig en ik gooi liever niet 10% van de aandrijfenergie weg in een naaf.
Is dat dan niet het geval met de rohlhof en riem? Ik heb die packster met enviolo, ben daar inderdaad niet over te spreken, maar los van de energieconsumptie (de bosch motor heeft trekkracht genoeg, dus dit voel ik niet, temeer omdat hij is dichtgeknepen op 25km/u).
RikC schreef: 24 jan 2020, 14:28
Nu zijn R&M's natuurlijk niet de meest vlotte SP's met de Bosch (Gen 4 cargo line) motor met het idee van 35-40 kunnen rijden op een dergelijk fiets spreekt me toch wel erg aan als autovervanging. Eerst met een rustig gangetje naar een kinderopvang/school en dan door naar je werk.
Een auto vervangen met de load? Dat wordt krap denk ik, want die load is echt mini in vergelijking met de packster. Ik heb een stromer en een packster en toch kan ik mijn auto nog niet wegdoen...

Ik heb lang getwijfeld, maar dan toch niet voor de HS versie gekozen. De bakfiets HS combineert twee dingen die volgens mij niet te combineren zijn. Zoals mijn 2in1 boormachine/vijsmachine die geen van beide taken goed doet.
Je kan niet doorknallen met zo'n gevaarte met middenmotor. 35 lijkt me inderdaad het hoogst haalbare, 40 als alle omstandigheden mee zitten. Ik vind >35 zelfs levensgevaarlijk omdat dit ding enorm log is en je stuur totaal onzeker en vaag. Dat is een staaf die de voorvork aanstuurt, je moet continu bijsturen, de ene keer meer dan de andere keer, de fiets voelt daardoor heel onstabiel aan (zeker in bochten),... Allemaal geen probleem als je rustig low speed met je kinderen door de stad rijdt, maar niet om high speed naar je werk te knallen als je het mij vraagt.
RikC schreef: 24 jan 2020, 14:28
En daarnaast; er zijn voor dit soort fietsen maxi cosi houders verkrijgbaar. Je gaat een echt klein kind natuurlijk geen helm op doen. Een maxi cosi is natuurlijk in zekere zin al een bescherming. Zijn hier mogelijkheden? Of is dit op dit moment juridisch nog terra incognita?
Ja, dat is zo'n standaard maxi cosi houder die ze in de bodem van je packster of load vastvijzen. Let wel op, dat pakt belachelijk veel plaats in, ik kan naast de maxi cosi en baby geen ander kind meer vervoeren, ik kan zelfs bijna niets meer kwijt in de bak... Dus bij de load zal dat nog erger zijn.
Wat de juridische implicaties betreft zijn is hierboven al uitvoerig beschreven en weet ik niets over.
ST3 black 983wh
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Ha Bram, dank voor deze ervaringen!

De betreffende kinderen zijn er trouwens nog niet evenals 't geld om een dergelijke fiets aan te schaffen, dus ik heb nog even om me er in te verdiepen :D
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Als de kinderen er nog niet zijn dan is het duidelijk waarin jij je zal verdiepen ... :mrgreen:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Heel ad rem Galvas :lol:
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Wees er zeker van of de typegoedkeuring bij het gebruik past voordat je het als je beschrijft inzet.
Vanmorgen uitvoerig met de juriste van mijn rechtsbijstandverzekering gesproken over opgevoerde E-bikes en verzekering.
Ze gaf duidelijk aan dat ongeoorloofd gebruik(opvoeren) vrijwel zeker leidt tot uitsluiting van (WA)verzekering, zoals ze bij de verzekeraar in de kleine lettertjes hebben staan.
Voor de bromfietsverzekering op deze R&M load 60HS verwacht ik dat dezelfde voorwaarden van toepassing zijn
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

LNY schreef: 24 jan 2020, 15:35 "Het is verboden personen te vervoeren in de open of gesloten laadruimte van een motorvoertuig of bromfiets en in of op een aanhangwagen achter een motorvoertuig of bromfiets."
Even hierop inhakend (en licht-offtopic).
Dit zou dus betekenen dat ik mijn kinderen in een fietskar achter de Solex (blauw snorfietsplaatje, geen helmplicht) mag vervoeren?
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Ik heb wel een mening over de veiligheid daarvan, maar volgens de letter van de wet heb je denk ik gelijk.
Tenzij je aanhanger breder is dan 75 cm. Want dan moet je de regels van bromfietsen volgen
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22823
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

TomSP schreef: 27 jan 2020, 16:34
LNY schreef: 24 jan 2020, 15:35 "Het is verboden personen te vervoeren in de open of gesloten laadruimte van een motorvoertuig of bromfiets en in of op een aanhangwagen achter een motorvoertuig of bromfiets."
Even hierop inhakend (en licht-offtopic).
Dit zou dus betekenen dat ik mijn kinderen in een fietskar achter de Solex (blauw snorfietsplaatje, geen helmplicht) mag vervoeren?
Nee. Een snorfiets is voor de Nederlandse wet een motorvoertuig. Je mag kinderen dus niet in een aanhanger achter de snorfiets vervoeren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Stromeur schreef: 27 jan 2020, 19:57
Nee. Een snorfiets is voor de Nederlandse wet een motorvoertuig. Je mag kinderen dus niet in een aanhanger achter de snorfiets vervoeren.
Snorfiets is zeker geen motorvoertuig.
Zie artikel 1 van de RVV

motorvoertuigen:
alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen;

snorfiets:
bromfiets die blijkens de gegevens in het kentekenregister is geconstrueerd voor een maximumsnelheid die niet meer bedraagt dan 25 km per uur


Maar als een snorfiets een bromfiets is, dan mag je dus in de aanhanger toch geen kinderen vervoeren.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Plaats reactie