Riese & Müller Load 60/75: het ultieme high-tech bakfietsgevoel

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bakfiets?

Bij een bakfiets denk ik terug aan de tijd dat ik al mijn bezittingen in één bakfietslading kwijt kon: matras, kleding, boeken en muziek, dat was het wel zo'n beetje. Hoe vaak ik daar wel niet mee binnen Utrecht ben verhuisd.


bakfiets.jpg
bakfiets.jpg (189.18 KiB) 4044 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat was 30 jaar geleden (en toen waren ze al vintage). Nu is een bakfiets geen bakfiets meer, maar een e-cargobike.

En dit is de Riese & Müller Load 60:

Riese & Müller Load 60.jpg
Riese & Müller Load 60.jpg (391.45 KiB) 4042 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Riese & Müller heeft twee e-cargobikes in het assortiment die ook leverbaar zijn als 45km/u speed pedelec: de Load 60 en de Load 75. Het enige verschil tussen deze twee modellen is trouwens de lengte van de bak (en de 75 is in twee kleuren leverbaar, de 60 in drie).


QicQ gaf me de kans om een Load 60 mee te nemen op een ritje door het Amsterdamse Westerpark zodat ik zelf kon ervaren hoe een high-tech e-cargobike rijdt.

En dat is best even wennen; lang voertuig voor je neus, 'zwaar' (ca. 38kg, wat niks is voor een beetje bakfiets natuurlijk), grote draaicirkel. En deze cargobike is geen traditionele driewieler met een bak die meedraait met de stuurrichting: de R&M Load heeft één klein 20” voorwiel. Dat wiel zie je niet en de bak volgt niet mee bij het sturen. Manoeuvreren doe je volledig op gevoel en balans. Deze constructie zorgt wel voor een gestroomlijnd en soepel rijgevoel.

De Load 60 in de Vario HS uitvoering is van behoorlijk wat luxe voorzien: voorvering, achtervering, Gates riemaandrijving, Bosch Gen4 middenmotor (met een 500Wh accu die ik direct naar 2x500Wh zou upgraden) en een traploze Enviolo 380 versnellingsnaaf met gripshifter.


Riese & Müller Load 60 riemaandrijving 1.jpg
Riese & Müller Load 60 riemaandrijving 1.jpg (420.77 KiB) 4041 keer bekeken
Riese & Müller Load 60 riemaandrijving 2.jpg
Riese & Müller Load 60 riemaandrijving 2.jpg (347.07 KiB) 4041 keer bekeken
Riese & Müller Load 60 vering.jpg
Riese & Müller Load 60 vering.jpg (313.73 KiB) 4041 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Enviolo naaf

Over die Nuvinci/Enviolo-naaf hebben veel speed pedelec rijders nogal wat te mopperen. Persoonlijk hoef ik 'm ook niet op mijn SP. Maar ik moet eerlijk zeggen dat traploos schakelen op een e-cargobike best lekker is. Vanwege de lengte, het gewicht, de vering voor + achter en de middenmotor is het algehele gevoel van een cargobike een stuk 'lomer' dan dat van een speed pedelec op twee wielen met achterwielmotor zoals ik zelf gewend ben.

De ondersteuning, vering en remmerij zijn allemaal specifiek afgestemd op goed functioneren bij een hoog tregewicht: de bike zelf weegt dik 38 kilo en de bak mag je tot 100 kilo vol gooien (zolang het totaalgewicht van bike, bagage en berijder de 200kg niet overschrijdt).

Optrekken gaat, door de middenmotor en het gewicht, wat langzamer. De remmen bijten niet echt in de schijven en de voor/achtervering voelt een beetje alsof je een Citroen uit de jaren '90 rijdt. Dit alles gecombineerd met die traploze Enviolo handbak vond ik, tot mijn eigen verbazing, absoluut geen straf. Het schakelen beweegt lekker mee met de beweging van de totale bike, anders kan ik het niet uitleggen. De FM gaf trouwens aan dat ze van alle hub-gears met de Enviolo 380 de minste problemen hebben. (Minder ook dan b.v. de veel duurdere Rohloff naaf waar de Load ook mee geleverd kan worden.)


Riese & Müller Load 60 Enviolo.jpg
Riese & Müller Load 60 Enviolo.jpg (373.06 KiB) 4040 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kinderen in een high speed bakfiets?

Een discussie die we op dit forum al zo vaak hebben gevoerd: hoe zit het met het vervoer van kinderen met een 45km/u speed pedelec? Achterop, in een aanhangwagen, in een bakfiets? Er is vraag naar bij SP-forenzen: kinderen naar het kinderdagverblijf of school brengen en daarna zelf meteen door naar je werk.

Bij dit vraagstuk heb je altijd te maken met twee partijen: de wetgever en de fabrikant. In het geval van de Load 60/75 staat fabrikant Riese & Müller het toe om één of twee kinderen in de bak te vervoeren. Ze bieden er optioneel zelfs speciale kinderzitjes met gordels voor aan die in de bak worden geplaatst. (Er zijn trouwens nog veel meer bak-opties, waaronder hard-cover, soft-cover, of een kinderkap zoals op mijn demo zit.)

Een speed pedelec is in Nederland juridisch een bromfiets. De Nederlandse wetgever accepteert het vervoer van passagiers op een brommer, mits daarvoor een speciaal ingerichte zitplaats aanwezig is (en mits ook de passagier(s) een brommerhelm dragen). Welnu: dat is hier het geval. Mijn idee is dan ook dat het vervoeren van kleine kinderen in deze high speed bakfiets toegestaan is, zolang je ze ook een goedgekeurde brommerhelm op zet, geen gammel kinderfietshelmpje dus.

Maar hier volgt ook meteen een dikke disclaimer: ben je van plan om één of twee kinderen te vervoeren in een 45km/u cargobike, informeer jezelf dan - met het COC bij de hand - éérst bij de wetgever en je verzekeraar en check of wat ik heb uitgezocht inderdaad klopt! Woon je in een ander land dan Nederland, informeer dan bij je eigen landelijke wetgever.


RM Load 60 kinderzitjes.jpg
RM Load 60 kinderzitjes.jpg (218.21 KiB) 4039 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Snelheid en actieradius

Zoals bekend is het met een Bosch middenmotor niet zo makkelijk om 45km/u te halen als met een Stromer of Klever met achterwielmotor. Het lukt wel, maar je moet er stevig voor doortrappen. Dat geldt ook voor Load 60. Met de 25km/u variant rij je fluitend naar de 26km/u op de display. Maar topsnelheid op de HS versie is lastig haalbaar en vol te houden.

In de praktijk is de high speed Load van R&M vooral geschikt voor mensen die 25km/u nét wat te langzaam vinden en die liever lekker vlot met een snelheid kort boven de 30km/u willen rijden. Daarmee loop je in Nederland wel meteen tegen het bekende 'Boschprobleem' aan: met die snelheden kun je niet meekomen met het 50km/u rijdende verkeer op de rijbaan, waar speed pedelecs in Nederland vaak verplicht zijn te rijden.

Wat mij betreft zijn de Load 60 en 75 HS daarom vooral geschikt voor gebruik in rustige buitengebieden waar je met je SP op het fietspad mag, en in de centra van dichtbevolkte grote steden, waar het verkeer op de rijbaan standaard al trager gaat dan gemiddeld, en waar weggebruikers het gewend zijn om rijwielen van allerlei pluimage (bierfietsen enzo) voor hun neus te hebben rijden.

De actieradius met de standaard 500Wh accu heb ik niet getest, maar de ervaring heeft inmiddels ruimschoots bewezen dat minimaal 1kWh wenselijk is om überhaupt ergens te kunnen komen. Met 500Wh stopt het wel bij een kilometer of 25. Ik zou de Load daarom meteen bij aanschaf uitbreiden naar het 1000Wh. Kost je wel 900 euro extra.


Prijs

De R&M Load 60 HS start in de Touring uitvoering (Deore XT 11-speed) met een basisprijs van € 7.019,-. De Load 60 Vario HS met Gates riem en Enviolo naaf heeft een basisprijs van € 7.429,- en voor de HS Rohloff uitvoering betaal je € 8.749.-. Daar komen de kosten voor de eventuele laadbak-accessoires en accu-uitbreiding nog bij. Voor € 305,- kun je ook nog de zeer uitgebreide Bosch Nyon display laten monteren. Kortom: de Load high speed start bij 7k en je kunt het daar bovenop met de extra's eigenlijk zo gek maken als je zelf wil en er boven de 10k aan uitgeven.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Conclusie

De Riese & Müller Load 60 / Load 75 high speed e-bakfiets is een mooie en technisch geavanceerde vervoersoplossing. De basisprijs start bij 7000 euro met een Deore XT ketting-uitvoering en eindigt bij dik over de 10k wanneer je voor de HS Rohloff variant gaat met accu-uitbreiding naar 1000Wh, Nyox display, RX chip, hoge zijwanden met overkapping voor de laadbak etc. etc. etc.

Persoonlijk vind ik de Load HS uitermate geschikt voor het vervoer van lichte vracht (tot 100kg) in landelijk gebied of dichtbevolkte binnensteden waar het verkeer wat langzamer rijdt dan 50km/u. Want met 45km/u kruisen gaat gewoon niet lukken met een Bosch middenmotor, dus op alle andere plaatsen waar je (in Nederland) verplicht de rijbaan op moet met een speed pedelec kom je niet mee met het reguliere verkeer. Een goeie achterwielmotor zou deze e-bakfiets dan ook meteen veel meer mogelijkheden geven.

Maar buiten dat is de Load echt een hele gave e-bakfiets. Het rijgedrag is stabiel en als je eenmaal aan de wegligging gewend bent kunt je er, ondanks het gewicht en de grote draaicirkel, heel soepel en vlot mee door het verkeer manoeveren. Persoonlijk vind ik dat de traploze Enviolo-naaf gecombineerd met voor- en achtervering zorgen voor precies de juiste combinatie van stabiliteit, luxe en beweeglijkheid.

Aan extra opties en uitbreidingsmogelijkheden op het gebied van luxe & weelde heeft de Load HS geen tekort. Als ik een kleinbedrijf in hartje Amsterdam zou hebben met bezorgservice, dan zou ik serieus direct opteren voor een high speed Load. Het is ook nog eens een ontzettende blikvanger; bedrijfslogo op de bak zetten en je bent het perfecte uithangbord van je eigen zaak.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tot slot nog even een quick walk-around:


Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Voor vervoer van kinderen zou ik toch liever een soort rolbeugel zien.
Doet me een beetje denken aan de fietskoerier die hier in de buurt ook rondfietsen: (wel op eigen kracht volgens mij)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Edgecrusher schreef: 16 mei 2021, 20:56 Doet me een beetje denken aan de fietskoerier die hier in de buurt ook rondfietsen: (wel op eigen kracht volgens mij)
Is inderdaad hetzelfde concept, maar dan (veel) spartaanser.

Ik was aangenaam verrast door de wendbaarheid van de constructie. Als je de vaart erin houdt kun je een Load zelfs heel aardig de bocht in gooien.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie