Speed Pedelecer overleden na aanrijding met auto op snelfietspad

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Omroep Gelderland besteedt er vandaag aandacht aan en laat omwonenden aan het woord over de verkeerssituatie:
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... ijnWaalpad
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dit wordt dus weer iets met kalf en put.

Wat vreselijk dat de SP-er het niet overleefd heeft. En even helemaal los van de schuldvraag: voor de betrokken automobilist is dit natuurlijk ook echt verschrikkelijk...

Het betrof, zoals hierboven al bevestigd, inderdaad een Speed Pedelec. Zie het weggeblurrde gele kenteken:

SP.png
SP.png (683.4 KiB) 3972 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Verbaas me (op het eerste gezicht) over de status vd fiets zeker gezien de afloop. Ziet er nog redelijk recht uit allemaal.
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ligt aan de hoek van bovenstaande screendump. Hieronder zie je dat het complete front van de fiets behoorlijk beschadigd en ontzet is. De zijkant van de auto ziet er ook niet best uit.

Maargoed, verder is het aan de VOA.

SP2.png
SP2.png (2.28 MiB) 3936 keer bekeken
auto.png
auto.png (6.76 MiB) 3934 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Op het eerste filmpje is te zien dat de linker voovorkpoot waarschijnlijk gebroken is.

De bestuurder van de Pedelec heeft uit beelden van het tweede filmpje zichtbaar naar links gestuurd. Is aangereden van rechts tegen zijn voorwiel en toen zijdelings tegen de auto geslagen. Hierdoor gaat veel energie van de impact via de rijder en niet via de fiets in de auto. De auto heeft zichtbare schade aan linker front, koplamp, spatbord en zijdeuren. De energie van de klap is volgens de schade grotendeels tegen het linker voorportier van de auto vrijgekomen.
Bij een aanrijding zijn voetgangers en fietsers soms net lappenpoppen die als buigzame elementen op de hardere structuur van het plaatstaal en geraamte van een auto gesmakt worden. De impact die het lichaam hierbij opvangt kan bij vlagen enorm zijn.

Zeer waarschijnlijk is de Pedelec berijder na de botsing met de auto teruggebouced en tegen het asfalt gevallen op zijn linker zijde.

Afhankelijk van de aard van de botsing hebben nek of hoofd een forse swingende beweging of klap te verduren gekregen.
Wanneer het klopt dat de bestuurder tijdens de botsing geen helm droeg kunnen we ons een voorstelling van de effecten maken.

We weten echter in het geheel niets over de verwondingen die de berijder opgelopen heeft.

Het blijft belangrijk om je dit te realiseren om defensief te blijven rijden.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Zie ik daar nu mhuijbers in het 2e filmpje voorbij Stromeren? :mrgreen:
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Het is in ieder geval een Stromeraar op een oranje ST1. :ay
Witte ST3 van maart 2019
Atarist
Runner-up
Runner-up
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 mei 2018, 20:36

Poeh, heftig. Dat is ook het enige nadeel van zo’n SP, je maakt behoorlijk snelheid maar tegelijk ben je even kwetsbaar als iedere andere fietser. Mijn ervaring is ook dat uit alle hoeken en gaten ineens een koekblik op kan duiken. Kortom alert blijven en defensief rijden net als op de motor. Maar 100% garantie dat er dan nooit wat gebeurt heb je helaas niet.
Bij het lezen van dit bericht ben ik wel weer heel blij dat ik in de ruim 6000 km die ik tot nu toe op mijn ST2 heb afgelegd nog nooit een incident van betekenis heb meegemaakt, ook geen technische problemen trouwens.
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Tijdje terug was er nog een ongeluk op precies dit punt met een auto die een vrouw op een mountainbike had aangereden (kwam toevallig ook aanfietsen toen de politie de boel had afgezet) en nu was het weer raak met een snorfietser. Gelukkig niet iemand overleden zoals bij het ongeval met de SP, maar dat dit een link en onoverzichtelijk punt is is onderhand wel duidelijk. Ik hou er ook altijd wat tempo in: https://www.gelderlander.nl/arnhem/opni ... ~a78b1dfc/
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Plaats reactie