Fietstunnel in Elst: Navi stuurt auto's erin

Plaats reactie
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Ik weet het; ik woon hier enkele honderden meters vandaan.
Net zo "grappig" is het feit dat ik op m'n ST1x de autotunnel inmoet die honderd meter verder ligt. Geen idee welke verlichte geest deze tunnel heeft ontworpen maar die is gruwelijk smal en er zitten 2 serieuze bochten in. Gelukkig rijd ik per definitie niet op de rijbaan (ben tenslotte niet levensmoe) dus deze autotunnel negeer ik volledig.

Niet alles is ellende in Elst hoor. Ze hebben zeer recent een weg opengezet in bedrijventerrein de Westeraam (aansluitend aan de tunnel catastrofe) die echt briljant is. Je ontwijkt smalle fietspaden, kruispunten en er is prima zicht.

Groetsels, reinout
Lomito

Zou dat de reden zijn dat er telkens politie/handhavers bij de Elster fietserstunnel staan... ik dacht zelf steeds dat het kwam door de gekkies die vroeger snel van perron konden switchen via de spoorwegovergang maar nu die korte omweg is veranderd in een grote omweg via de fietstunnel regelmatig de allerkortste en gevaarlijkste route van perron naar perron kiezen en waarbij onlangs nog een dode viel...

Dat de auto's een ritje via de fietstunnel kiezen is niet zo vreemd, de tunnel ligt precies op de plek waar voorheen de spoorwegovergang lag en aangezien de meeste auto's met verouderde navigatiesoftware rondrijden en de navigatie-aanwijzingen vaak erg letterlijk worden opgevolgd is het niet meer dan logisch dat de fietstunnel wordt opgewaardeerd tot autotunnel. Ook even verderop bij de fietstunnel van het Rijnwaalpad onder de A15 heeft een automobilist die op de A15 reed het voor elkaar gekregen om toch de fietstunnel in te rijden. :ai :ai

Wat we hier zien is een infrastructurele omslag: waar voorheen de infrastructuur werd geoptimaliseerd voor auto's gebeurt dat nu voor fietsers, geheel terecht uiteraard maar aangezien automobiliteit nog altijd het meeste gewicht in de schaal legt qua aantallen voertuigen en afgelegde autokilometers wordt deze omslag niet zonder meer geaccepteerd. Men eist dat de auto als eerste aan de beurt komt.

Interessante ontwikkeling is bijvoorbeeld dat GroenLinks Amsterdam van plan is om de binnenstad geheel autovrij te maken ten gunste van fietsers. Hoewel GL meestal gespeend is van enige realiteitszin hebben zij hier wel een punt. Zeker in Amsterdam is de binnenstedelijke fietsmobiliteit belangrijker geworden dan die van de auto. Zeer terecht dus dat de beperkte verkeersruimte herverdeeld moet worden van overwegend auto- naar fietsinfrastructuur.

Zou met die achtergrond ook niet de aan waanzin grenzende razernij van automobilisten te verklaren zijn wanneer zij door snelle fietsers worden opgehouden op de rijbaan?
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Lomito schreef: 27 sep 2017, 17:39 Ook even verderop bij de fietstunnel van het Rijnwaalpad onder de A15 heeft een automobilist die op de A15 reed het voor elkaar gekregen om toch de fietstunnel in te rijden. :ai :ai
Ja maar die telt niet, want deze auto kwam van boven...!
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie