Vork van Stromer ST1 LE afgebroken

ocra

mboelis schreef: 24 mei 2020, 01:08
Supertjeduc schreef: 23 mei 2020, 23:25 Las al een jaar of 40 , zie aan de linker kant een gaatje , aan de rechter kant zie je de tandjes van de buis
Las is een beetje toonbaar gemaakt met een flex , je ziet alle maal bobbels aan de boven kant van de las
Mee eens. Het ziet er niet uit. Dat je de tandjes van buis ziet betekent dat daar niet is gelast. De rest van de las krijgt dan meer krachten te verwerken.
Ik snap niet welke ingenieur een las heeft bedacht op een plaats in een constructie waar de krachten, momenten en schokken van de vork het grootst zijn. Zulke zwaarbelaste onderdelen hoor je uit 1 stuk te maken.

[...]

Ik ben geen lasser maar wel werktuigbouwer en ervaringsdeskundige met van alles bouwen, ook op op 2 wielen. Ervaring genoeg om te weten dat een slechte las en slechte voorbewerking Vroeg of laat leidt tot een ongeval.
Als echte wtb’er weet je dan ook dat heel moeilijk kan beoordelen of iets niet kan zonder de details te hebben. Je weet niet exacte ontwerp, materiaal, berekeningen, lasinstructies, overwegingen ga zo maar door. Santos heeft bijvoorbeeld ook gelaste voorvorken.
Dat dit moet gebeuren lijkt me duidelijk,
StromerLE
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2020, 09:58

Hoi Emile,

Sterkte met je herstel! Ik heb dezelfde Stromer LE ST1. Ook van maart 2020 dus dezelfde oplage. Ik kwam dit artikel tegen via een collega en heb vanuit mijn kant de dealer en idd ook Stromer AG benaderd voorzien van foto’s. Op de site van Stromer kwam ik een artikel van februari 2019 tegen over een terugroep actie van de ST5 waarvan de voorvork/stuurpen breuken bevatte. Hopelijk komt er snel duidelijkheid en een terugroepactie.

https://www.stromerbike.com/nl/vrijwill ... pactie-st5

Taxi driver schreef: 23 mei 2020, 13:47 Goedemiddag,

Mijn naam is Emile en ik ben de persoon die gisteren dit ongeluk meemaakte.

Het toeval wil dat ik me gisterenochtend heb aangemeld op dit forum om mijn ervaringen te delen over mijn “oude” Stromer ST1 Platinum die ik sinds december 2016 heb en die met de “nieuwe” ST LE waarop ik sinds maart 2020 rij.
Gezien de oorzaak van dit ongeval beperk ik me nu maar tot mijn laatste ervaring…

Gistermiddag fietste ik door Oud-Alblas over een geasfalteerde weg. In de weg is in de dwarsrichting een sleuf gemaakt die met bakstenen is dichtgemaakt.
Iets nadat ik hierover fietste begon mijn voorwiel te zwalken terwijl mijn stuur recht bleef. Mijn eerste gedachte was dat mijn band van de velg liep. Ik ben corrigerend gaan sturen. Net toen ik dacht dat ik het nog onder controle zou kunnen krijgen, zag ik mijn voorwiel naar voren schieten en viel ik voorover de straat op.

Ik ben geholpen door de tegemoetkomende fietsers, die het zagen gebeuren en buurtbewoners. De ambulancemedewerkers hebben mij onderzocht en ik had een bloedneus, tanden door mijn lip, beschadigde handen en diverse schaafwonden en kneuzingen. Ik vermoed dat ik op het vizier van mijn Abus helm ben gevallen omdat daar het rubber af is en de helm zelf verder onbeschadigd is.

De politie heeft proces verbaal opgemaakt maar heeft de fiets niet meegenomen voor verder onderzoek.
Zoals hier al op het forum is vermeld, is de stuurbuis spontaan afgebroken. Ik heb de fiets pas 2,5 maand en er is circa 1200 km meegereden. Ik heb alleen over normale wegen meegereden, ben nooit gevallen of gebotst, dus hoe dit heeft kunnen gebeuren is mij een raadsel.

Stromer AG moet dit dus gaan uitzoeken, omdat op dit moment alles duidt op een fabricage- of constructiefout. Dit keer is het relatief goed afgelopen. 10 minuten voor het ongeval fietste ik nog de brug bij Alblasserdam af met maximale snelheid tussen de railingen.

De verzekeraar heeft mij verzocht contact op te nemen met de fietsenmaker. Ik heb ze gebeld en mijn verhaal gedaan. Ze hebben me verzocht de fiets te komen brengen (dat heb ik overigens nog niet gedaan).

Ik ga vandaag Stromer AG informeren (ik las dat Stromeur dit ook al had gedaan) en hoop van hen te horen wat de verdere procedure gaat worden, zowel voor mij als voor alle andere Stromer (ST1?) rijders.

Uiteraard zal ik jullie op de hoogte houden en wil jullie bedanken voor jullie medeleven en reacties.

Groet,

Emile
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

StromerLE schreef: 24 mei 2020, 12:11 Op de site van Stromer kwam ik een artikel van februari 2019 tegen over een terugroep actie van de ST5 waarvan de voorvork/stuurpen breuken bevatte.
Die vrijwillige terugroepactie van de ST5 betrof de stuurpen, niet de vork/stuurbuis. Ook is nooit bekend gemaakt waaruit de fabricagefout bestond, over "breuken" is b.v. is vanuit Stromer nooit gesproken. De test die ST5-eigenaren bij de dealer hebben laten uitvoeren (verticale belasting aan de stuur-einden) had evenmin iets met de vork te maken.

Zo komen indianenverhalen dus de wereld in.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
StromerLE
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2020, 09:58

Heeft niets met indianenverhalen te maken maar meer met belangstelling en delen van informatie die zij misschien nog niet wisten en wat wellicht van toepassing KAN zijn.
Kan ook gewaardeerd worden.
Stromeur schreef: 24 mei 2020, 12:21
StromerLE schreef: 24 mei 2020, 12:11 Op de site van Stromer kwam ik een artikel van februari 2019 tegen over een terugroep actie van de ST5 waarvan de voorvork/stuurpen breuken bevatte.
Die vrijwillige terugroepactie van de ST5 betrof de stuurpen, niet de vork/stuurbuis. Ook is nooit bekend gemaakt waaruit de fabricagefout bestond, over "breuken" is b.v. is vanuit Stromer nooit gesproken. De test die ST5-eigenaren bij de dealer hebben laten uitvoeren (verticale belasting aan de stuur-einden) had evenmin iets met de vork te maken.

Zo komen indianenverhalen dus de wereld in.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

StromerLE schreef: 24 mei 2020, 12:32 Heeft niets met indianenverhalen te maken maar meer met belangstelling en delen van informatie die zij misschien nog niet wisten en wat wellicht van toepassing KAN zijn.
Kan ook gewaardeerd worden.
Onjuiste/suggestieve berichten worden op dit forum niet gewaardeerd. Hou het s.v.p. bij de feiten. Dat is wat het Stromer Forum in kwaliteit en betrouwbaarheid onderscheidt van andere platformen (zoals Facebook, waar de onzinnige opmerkingen en desinformatie elkaar alweer in rap tempo opvolgen).

Er is geen enkel logisch/technisch verband tussen de terugroep-actie van de ST5 i.v.m. een mogelijk probleem met de stuurpen, en deze afgebroken vork van een ST1 LE, waarvan de oorzaak nog niet bekend is, laat staan dat er al een terugroepactie voor is opgestart. De ST5 en de ST1 zijn sowieso voor pakweg 90% (als het niet meer is) anders opgebouwd en afgemonteerd.

Ik vraag me bovendien af of je wel begrijpt dat stuurpen en stuurbuis twee verschillende onderdelen zijn, aangezien je deze zelf als één begrip toepast ("voorvork/stuurpen").
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
StromeremortS
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 apr 2020, 23:02

StromerLE schreef: 24 mei 2020, 12:11 Hoi Emile,

Sterkte met je herstel! Ik heb dezelfde Stromer LE ST1. Ook van maart 2020 dus dezelfde oplage. Ik kwam dit artikel tegen via een collega en heb vanuit mijn kant de dealer en idd ook Stromer AG benaderd voorzien van foto’s. Op de site van Stromer kwam ik een artikel van februari 2019 tegen over een terugroep actie van de ST5 waarvan de voorvork/stuurpen breuken bevatte. Hopelijk komt er snel duidelijkheid en een terugroepactie.

https://www.stromerbike.com/nl/vrijwill ... pactie-st5
Ik heb ook een LE uit stock gekocht in februari. Er is maar 1 oplage gemaakt en dat was in 2019 voor de productie opstart van de “gewone” ST1 (in de zomermaanden dus).
:bo: 2019 (2020) Stromer ST1 LE - “Speedy Banana” -
Voorheen: 2018 Stromer ST1 Sport
ocra

Edgecrusher schreef: 24 mei 2020, 12:37
Stromeur schreef: 24 mei 2020, 11:57 Deze constructie is door de typegoedkeuring heen gekomen en is daarmee gewoon in orde.
Als - en dat zal onderzoek eerst nog moeten uitwijzen - deze of één van deze factoren de oorzaak is van de breuk van de stuurbuis dan is hier dus geen sprake van een ontwerpfout, maar van een fabrieksfout.
Alles leuk en aardig, Het is nogal een ongewone manier van een vork construeren, en als hierdoor productiefouten of extra spanningen in het materiaal ontstaan dan is het m.i. toch echt gewoon een ontwerpfout.
Deze uitvoering strookt gewoon niet met alles waar Stromer zegt voor te staan.
Ongewoon hoeft niet verkeerd te zijn. Als het meer spanning oplevert maar binnen de grenzen valt is het prima in ontwerp. Individuele superieure technische oplossingen maken nog geen goed product.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

StromeremortS schreef: 24 mei 2020, 13:26
StromerLE schreef: 24 mei 2020, 12:11 Hoi Emile,

Sterkte met je herstel! Ik heb dezelfde Stromer LE ST1. Ook van maart 2020 dus dezelfde oplage. Ik kwam dit artikel tegen via een collega en heb vanuit mijn kant de dealer en idd ook Stromer AG benaderd voorzien van foto’s. Op de site van Stromer kwam ik een artikel van februari 2019 tegen over een terugroep actie van de ST5 waarvan de voorvork/stuurpen breuken bevatte. Hopelijk komt er snel duidelijkheid en een terugroepactie.

https://www.stromerbike.com/nl/vrijwill ... pactie-st5
Ik heb ook een LE uit stock gekocht in februari. Er is maar 1 oplage gemaakt en dat was in 2019 voor de productie opstart van de “gewone” ST1 (in de zomermaanden dus).
Klopt. Mensen verwarren de datum van aankoop/tenaamstelling met de productiedatum. En fietsenmakers spelen hier vrolijk op in, want klanten denken dan dat ze een "heus 2020 model" hebben, terwijl er helemaal geen 2020 model is van de ST1 LE. Die bike is in maart 2020 gewoon een half jaar oud.

Volgens mij is er inderdaad maar één batch ST1 LE's gemaakt. Daarvan waren er 50 voor de Belgische markt (van die 50 gingen er 30 naar Velodome). Hoeveel er in NL beschikbaar zijn gesteld weet ik zo snel niet meer, maar het waren er minder dan voor de BE markt.

Dit betekent dat er maximaal 100 ST LE's rondrijden in NL en BE tezamen en die komen volgens mij allemaal uit dezelfde productiebatch, die vanaf eind september 2019 aan de dealers is uitgeleverd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 24 mei 2020, 12:46 Ik denk dat je dit alleen goed kunt beoordelen wanneer je inzage hebt in het ontwerp en de testrapporten.
Én als je verstand van zaken hebt. De gemiddelde mens (mijzelf inbegrepen) kan precies niks met zo'n ontwerp en testrapporten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Taxi driver
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mei 2020, 11:34
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST3

FreddyH schreef: 23 mei 2020, 15:51 Sterkte Emile!

Let er overigens op dat je in dit geval geen garantie claimt maar dat je je FM aansprakelijk stelt. Bij garantie krijg je namelijk alleen je fiets vergoed, bij aansprakelijk stellen de rest ook (lichamelijke schade, misgelopen inkomsten, schade aan kleding en bagage, ...)

Succes!
Beste Freddy, bedankt voor de tip. Ik heb dit gisteren gedaan.

Groet,
Emile
Stromer ST1 2016 + Stromer ST1 LE ( † 22 mei 2020)
Stromer ST3 (2020), Wren geveerde voorvork, Kinekt 2.1 verende zadelpen, Spurcycle, Ortlieb Classics.
Gesloten