Alpha 2.0: e-bike op waterstof vanaf deze zomer te koop in Nederland

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Je gebruikt perslucht als energiedrager, net als bij waterstof.
Uiteindelijk een slechte efficiëntie op energetisch niveau. Voordeel is, net als bij accu's en waterstof geen plaatselijke vervuiling maar de energie moet wel van ergens komen.
Perslucht in een bestaande ICE zie ik op lange termijn niet goed komen voor de motor, perslucht bevat water dat door het ontbreken van verbrandingswarmte niet verdampt. Corrosie en vervuilde motorolie zijn het resultaat.
mrstrom

Jins schreef: 20 jul 2021, 13:10 Je gebruikt perslucht als energiedrager, net als bij waterstof.
Uiteindelijk een slechte efficiëntie op energetisch niveau. Voordeel is, net als bij accu's en waterstof geen plaatselijke vervuiling maar de energie moet wel van ergens komen.
Perslucht in een bestaande ICE zie ik op lange termijn niet goed komen voor de motor, perslucht bevat water dat door het ontbreken van verbrandingswarmte niet verdampt. Corrosie en vervuilde motorolie zijn het resultaat.
ICE is niet van toepassing hier.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Zoals ik het lees worden de bestaande ice motoren omgebouwd voor gebruik op perslucht. Perslucht is hier dus een vorm van een accu die je kan opladen wanneer het je uitkomt om te gebruiken wanneer je het nodig hebt…
Perslucht maken lijkt me voorlopig eenvoudiger dan waterstof.

Ik meen dat in de scheepvaart perslucht gebruikt wordt (werd) om scheepsmotoren te starten, door perslucht in de cilinders te blazen om zo de motor rond te draaien ipv met een startmotor (die hiervoor dan veel te groot moet worden).
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
mrstrom

Tony Mb schreef: 20 jul 2021, 19:48 Zoals ik het lees worden de bestaande ice motoren omgebouwd voor gebruik op perslucht. Perslucht is hier dus een vorm van een accu die je kan opladen wanneer het je uitkomt om te gebruiken wanneer je het nodig hebt…
Perslucht maken lijkt me voorlopig eenvoudiger dan waterstof.

Ik meen dat in de scheepvaart perslucht gebruikt wordt (werd) om scheepsmotoren te starten, door perslucht in de cilinders te blazen om zo de motor rond te draaien ipv met een startmotor (die hiervoor dan veel te groot moet worden).
Dat zei ik al eerder, reken maar eens uit hoeveel energie je per liter onder druk dan kan opslaan. En een traditionle ICE heeft een efficenciey van 30 a 35%. Nu ga je met lagere temperatuur luchtdruk het zlefde doen, dus zal je rendement ook nog lager zijn

Dus ook een echte no go.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

mrstrom schreef: 21 jul 2021, 07:53 Dat zei ik al eerder, reken maar eens uit hoeveel energie je per liter onder druk dan kan opslaan. En een traditionle ICE heeft een efficenciey van 30 a 35%. Nu ga je met lagere temperatuur luchtdruk het zlefde doen, dus zal je rendement ook nog lager zijn

Dus ook een echte no go.
Ik hoop dat je ongelijk hebt. (niet persoonlijk)
Lijkt me toch geen huis tuin en keukenprojectie meer. Misschien wordt het toch wat en horen we er binnen relatief korte tijd meer van.
.


Altijd interessant als er mensen naar oplossingen zoeken en die wat uit de box gaan denken.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
mrstrom

OH zeker niet persoonlijk. Ik had er nog niet van gehoord en lees wel de technische blaadjes als Ingenieur en Techniek en Wetenschap. Toch zie ik het qua volume enzo nog niet gebeuren.

ZIjn idee, van thuis luchttanks in de grond die overdag met zonnepanelen worden vol geperst is wel mooi idee. En dan dat overzetten naar je auto of fiets. Maar als je een 200liter tank dan vol hebt met 100bar. EN je sluit de tank van je auto erop aan, die is bv. oo 200liter en leeg, na verbinding, hou je dan 400liter en 50bar over. Na ontkoppelen ga je dus opstap met 200liter en 50bar. Dit tanken kan wel vlot gaan en niet zo lang als het opladen thuis met 16A.

Daarnaast natuurljk nog veel energieverlies met de temperatuur stijging door het comprimeren, die je niet kan gebruiken.
mrstrom

[Topic samengevoegd met reeds bestaand topic. Stromeur]


Kwam deze tegen op linkedin:

https://www.linkedin.com/posts/antoine- ... esktop_web

Afbeelding

zelf geloof ik niet zo in waterstof omdat de omzetting niet zo efficient is. Zeker voor een fiets en auto zou accu's veel handiger zijn, gesteund door zienswijze van Elon Musk ook.

Maar wie krijgt gelijk in de toekomst?
mrstrom

Ja mooie toepassing, alles in 1.

IK was gisteren bij een lezing van H2fuel. Die hebben een stof bicarbonaat (?) als daar puur water bij komt zet het in een chemische reactie om naar waterstof en een restproduct. Dit laatste kunnen ze weer omzetten naar de basis stof. https://h2-fuel.nl/. Verhaal klonk wel goed, maar evengoed veel massa nodig om waterstof te maken. Maar dan heb je geen Elektriciteit nodig om waterstof te maken.
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Waterstof, mooie techniek voor de industrie, vrachtauto's, bussen en schepen e.d.
Voor fietsen niet interessant, waarom zou je naar een (duur) tankstation gaan als je ook prima thuis en op het werk goedkoop kan laden.
Bovendien lost het voor een fiets helemaal geen probleem op, de accu voldoet hier prima voor voldoende bereik.
(los dat de infrastructuur er nog helemaal niet is en waterstof voorlopig nog onvoldoende groen geproduceert en onvoldoende efficient geproduceert kan worden)
Plaats reactie