Alpha 2.0: e-bike op waterstof vanaf deze zomer te koop in Nederland

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zonder dat ik het artikel gelezen heb verwacht ik:
- met waterstof heb je enorme verliezen in het volledige systeem
- met een Electronic Vehicle (EV) heb je VEEL minder verliezen
- een EV heeft een beperkte hoeveelheid energie bij zich en dat "'tankt" relatief langzaam.

Conclusie die hieruit door velen getrokken wordt: voor kleine voertuigen is EV veel gunstiger omdat dat praktisch goed uitvoerbaar is.
Voor grotere voertuigen (vrachtwagens, bussen, vrachtschepen, vliegtuigen, etc) is een accu systeem voorlopig niet toereikend en dus zou waterstof daar wel een uitkomst kunnen zijn.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

TLDR moest ik even opzoeken, mooie term, dat wel. Ik heb het in korte stukjes tijdens de pauze enkele weken over gedaan.
Het is geschreven door een man die een kart gebouwd heeft die op waterstof rijdt, project op een universiteit dacht ik.
Kort samengevat (tijdje geleden dat ik het aandachtig gelezen heb):
-HFC (Hydrogen Fuel Cell) voertuigen geven een constant vermogen af waardoor een accu alsnog nodig is om pieken in toevoer en opname op te vangen. De feul cell werkt op een bepaalde snelheid, start traag op en kan niet zo 1 2 3 extra energie afgeven wanneer nodig.
-Wat Freddy zegt, veel verliezen. De opgewekte elektriciteit om waterstof mee te produceren kan ook direct in de accu van een BEV (battery electric vehicle) kan. De efficiëntie is gewoon te laag.
- Compressie vergt veel energie, en de dichtheid van het materiaal voor opslagtanks is te klein waardoor waterstof deeltjes kunnen ontsnappen (langzaam, maar hij loopt wel leeg).

Geen idee wat een kg waterstof kost en hoe ver je er mee kan rijden, en of het kan concurreren met BEV kosten.

Grote voertuigen kan ik wel iets over vertellen voor de geïnteresseerden, ik rijd er zelf elke dag mee in Groningen.
We hebben BEV (170 of zo) en HFC (2) bussen. Over de 2 waterstofbussen kan ik kort zijn: Eén is altijd kapot en de andere doet het niet :D 2 bakken ellende voor slechts 1,3 miljoen euro per stuk.
BEV bussen van VDL, Heuliez en Ebusco, 5 types in totaal, en een demo van Mercedes. Accu's van 180 tot 311 kWh. Verbruik 12 meter bus 600-1500 Wh/km, 18 meter bus 900-1800Wh/km. Bereik van de Ebusco is bijna 300 km.
Stadsbussen kunnen tussendoor snelladen met pantograaf en laadpaal tot 300kWh, laadsnelheid ongeveer 2% per minuut. Er is vanuit het bedrijf geen laadbeleid, chauffeurs mikken op elk eindpunt die pantograaf onder de laadpaal en jagen de accu's richting 100%. Ik ben benieuwd wat de accu's over een paar jaar doen.
Maar het kan dus best, bussen worden ingezet op stad- en streekdiensten. Qliners (700-1000km per dag) wel allemaal diesels.

Shagfabriek Theodorus Niemeyer in Groningen heeft een paar elektrische MAN vrachtwaggels. Daar ken ik de gegevens niets van, maar volgens mij wordt hij vooral gebruikt tussen 2 vestigingen in Groningen zelf en komen ze niet 'buiten'.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JeroenSpock schreef: 17 okt 2020, 12:06 * Samenvatting + eigen visie
Dank, helemaal helder! :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

BIARRITZ (F) – De Franse waterstof fietsfabrikant Pragma Industries pakt door en introduceerde op social media het derde model. Na de Alpha 2.0 en de bakfiets HydroCargo maakt de Alpha Neo binnenkort zijn opwachting.
Lees hier het volledige artikel:

https://nieuwsfiets.nu/2021/07/06/pragm ... aantal_269


Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Waterstof is echt de verkeerde kant op. Zonde met de huidige accu technieken echt niet nodig op een fiets of auto.

De omzetting van waterstof is niet rendabel. Het klinkt alleen sexier dan accu waardoor iedereen het maar blijft roepen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mrstrom schreef: 12 jul 2021, 14:47 Waterstof is echt de verkeerde kant op. Zonde met de huidige accu technieken echt niet nodig op een fiets of auto.

De omzetting van waterstof is niet rendabel. Het klinkt alleen sexier dan accu waardoor iedereen het maar blijft roepen.
+1

En ik denk ook dat olie maatschappijen het graag willen omdat het beter bij hun huidige verdienmodel past
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

FreddyH schreef: 12 jul 2021, 17:57
mrstrom schreef: 12 jul 2021, 14:47 Waterstof is echt de verkeerde kant op. Zonde met de huidige accu technieken echt niet nodig op een fiets of auto.

De omzetting van waterstof is niet rendabel. Het klinkt alleen sexier dan accu waardoor iedereen het maar blijft roepen.
+1

En ik denk ook dat olie maatschappijen het graag willen omdat het beter bij hun huidige verdienmodel past
Ja die willen H2 dan uit hun koolwaterstoffen halen, dus blijft het een verkapte fossiele brandstof.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

En ze willen graag hun brandstofstations langs wegen in stand houden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Misschien wordt dit nog wel wat
https://www.solutionair.nl/nl/#home
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
mrstrom

Tony Mb schreef: 13 jul 2021, 10:15 Misschien wordt dit nog wel wat
https://www.solutionair.nl/nl/#home
nee...helaas dat wordt niks. Reken maar eens uit hoeveel perslucht je moet opslaan voor 1 kWh.... Als je compressor thuis voor je banden 1000watt vraagt. moet die een uur draaien om het energieniveau van 1kWh te hebben (dan kijk ik nog niet naar rendementsverliezen). Bij mijne zit er een klein tankje onder van 10liter, die zit in 3 a 4 minuten vol, die zou dus 20x groter moeten op 6 bar. Dat schaalt terug bij hogere drukken, of dus 10liter en dan bij ca. 120bar. (maar dan ook zwaardere compressor nodig).

Absolute no go op perslucht.
Plaats reactie