Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Frankrijk gaat eigenaren, handelaren en fabrikanten die elektrische fietsen opvoeren straffen met maximaal een jaar celstraf of een geldboete van maximaal 30.000 euro.
In Frankrijk is onlangs een wet van kracht geworden die het opvoeren van elektrische tweewielers verbiedt. Als een e-bike of een speed pedelec meer vermogen levert dan de originele instellingen, dan is de tweewieler niet langer een fiets. De garantie en de verzekering worden dan opgeschort.
Mocht de fiets door een handelaar zijn opgevoerd, dan kan het zijn dat hij drie jaar lang zijn vak niet meer mag uitoefenen.
... Als een e-bike of een speed pedelec meer vermogen levert dan de originele instellingen, ...
Als dat zo in de wet tekst staat dan zet het weinig zouden aan de dijk. E-bikes worden typisch niet opgevoerd door ze meer vermogen te geven, maar door ze het bestaande vermogen bij hogere snelheden ook nog te laten geven.
Tenzij ze het zeer letterlijk gaan nemen, bij de originele instellingen geeft hij immers 0 vermogen als je 30 km/h rijdt. Na het opvoeren geeft hij bij die snelheid 250W.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Ja het zal in het artikel idd wel verkeerd zijn opgeschreven. Journalisten en techniek is meestal geen goede combi.
het klassieke opvoeren is om de controller te laten denken dat de fiets langzamer rijdt, en dus niet in de begrenzing gaat. De pulsjes die komen uit de meting van de wielrotatie bv. te halveren. Ik hoorde laatst van iemand dat ie de wielrotatie had vervangen door de crankrotatie, dan kan je nog weer sneller. Maar de motor kan niet meer leveren dan in spec staat (in principe) dan wordt het wel een dure manier van opvoeren, mocht je met frequentieregelaar buiten spec gaan, maar daar ben ik niet zo in thuis.
Ik lees, de verkoop van opvoersetjes kan leiden tot een boete van MAXIMAAL 30k.
(dus niet de berijder en maximaal geeft volgens mij wel aan dat dat niet de normale boetes zijn)
Frankrijk gaat eigenaren, handelaren en fabrikanten die elektrische fietsen opvoeren straffen met maximaal een jaar celstraf of een geldboete van maximaal 30.000 euro.
Het maakt ook niet uit wat de 'normale' boete is. Het gaat erom dat er hard kan worden doorgepakt als men dat nodig acht.
Plus garantie en verzekering zijn gegarandeerd weg, dus daar bestaat ook geen (non-)discussie meer over.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tja, dat is alleen de sensatie krantenkop natuurlijk, de daadwerkelijk tekst geeft iets anders aan.
RTL is al bijna net zo erg als de Telegraaf.
Bovendien kan de wetgever niet de fabrieksgarantie laten vervallen, dat is een overeenkomst waarin de wetgever helemaal geen partij is, hooguit het algemene consumenten recht kan niet meer van toepassing zijn.
De fabrikant wil de garantie natuurlijk wel graag laten vervallen als het item niet meer in originele staat is.
Vervolgens is het, al dan niet (deels) herschreven geherpubiceerd door talloze media, waaronder het ad en talloze (online) fietsmagazines. Zo vermeldt becycled.be:
De nieuwe Franse mobiliteitswet L317-1 die begin dit jaar van kracht werd, voert duidelijk de strijd tegen illegaal opgedreven e-bikes. In de wet staat dat elke verandering aan het aandrijfsysteem de categorie-indeling van de fiets wijzigt. Indien door de verandering meer vermogen dan de opgegeven fabrieksinstellingen merkbaar op te meten is, dan wordt de tweewieler niet langer als een fiets beschouwd. Hierdoor vervallen de verzekering én de fabrieks- en dealergaranties.
De nieuwe wet gaat ver in Frankrijk. Voor alle schuldige betrokkenen dreigt een boete van € 30.000, alsook een celstraf van één jaar voor de eigenaar en de handelaar en twee jaar voor de fabrikanten van de opvoer-/deblokkeringsetjes. Streng? Nog niet genoeg volgens de Franse overheid, want de dader kan zelfs voor drie jaar geschorst worden of zijn rijbewijs opgeschort zien. Verder mag de opgevoerde e-bike of speed pedelec niet meer worden gebruikt totdat deze weer in originele staat terug is gebracht.