Almere wil speedpedelecs naar fietspad verplaatsen

Kaayman52
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2019, 15:40
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9000

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/2 ... p-fietspad

Hopelijk wordt 2021 het jaar dat vele gemeenten volgen. :ay
ST3 L Black
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Maar volgens de gemeente voelen speedpedelec-rijders zich op de dreven in Almere niet veilig.


Nee, echt? Wat een verrassing :ck:
Kaayman52 schreef: 20 feb 2021, 07:08 Hopelijk wordt 2021 het jaar dat vele gemeenten volgen. :ay
Graag!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Kaayman52
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2019, 15:40
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9000

Er waren geruchten dat er ook in Utrecht een ontheffing systeem zou komen, weet iemand hier de laatste status?
ST3 L Black
SirJohnDoe
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 nov 2020, 23:32
Merk SP: Stromer ST3 2019

Kaayman52 schreef: 20 feb 2021, 11:55 Er waren geruchten dat er ook in Utrecht een ontheffing systeem zou komen, weet iemand hier de laatste status?
Ik heb hier in december een mailtje naar de gemeente over gestuurd en kreeg het volgende terug op 5 januari:

"Bedankt voor uw e-mail. Ook van andere speed pedelec berijders horen wij regelmatig dat zij zich niet veilig voelen op de rijbaan en daarom nu toch vaak voor het fietspad kiezen, ook al is dat officieel niet toegestaan. Wij zien de speed pedelec als goed alternatief voor de auto en het stimuleren van het gebruik van de speed pedelec sluit goed aan bij de ambities van het college. We hebben daarom de mogelijkheden voor een pilot onderzocht om speed pedelecs onder bepaalde voorwaarden toe te staan op het fietspad. De speed pedelec kan niet zomaar worden toegestaan op het fietspad omdat we rekening moeten houden met allerlei zaken, zoals juridische mogelijkheden en de veiligheid van alle weggebruikers. De verschillende mogelijkheden voor een pilot in Utrecht zijn inmiddels onderzocht. Met een pilot wil de gemeente de speed pedelec onder voorwaarden binnen de bebouwde kom toestaan op het fietspad. Dit om het gebruik van speed pedelecs te stimuleren. Helaas lopen we er tegenaan dat er nog geen bekostiging is voor de volledige uitwerking, uitvoering en monitoring van de pilot. Vorig jaar is bekend gemaakt dat de besluitvorming hierover is uitgesteld vanwege de coronacrisis. Waarschijnlijk wordt pas later dit jaar een besluit genomen over de bekostiging. De daadwerkelijke start van de pilot zal daarom helaas nog even op zich laten wachten."

Dus pilot op zijn vroegst in 2022... en weer dat flauwekul excuus van corona, alsof het personeel bij de gemeente niet gewoon thuis werkt...

Persoonlijk maak het me niet zo heel veel uit, het rijdt wel goed door op de weg, en op fietspaden is het vaak te druk in Utrecht. Maar in het centrum kun je natuurlijk nergens heen, en in de spits rij je gewoon file samen met al die trage auto's bij stoplichten. Dus zou wel fijn zijn als het legaal wordt.
Kaayman52
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2019, 15:40
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9000

Dank voor je antwoord! Het plan is er dus nog steeds, we zullen alleen even geduld moeten hebben. Ik woon zelf in Utrecht-west en rijd niet heel vaak richting de stad, maar als ik die kant op ga dan rijd ik toch ook wel hele stukken met aangepast snelheid over het fietspad (bijv. gele brug). Inderdaad wel fijn als dat dan een keer legaal wordt.
ST3 L Black
mrstrom

Dat zou wel balen zijn......

Dan kan je nog niet vlot doorrijden en je mag maar 30km/u max. Daar heb ik de SP niet voor, dan kan ik de racefiets wel gaan pakken.

Echt weer ambteraren die zelf nog nooit gereden hebben denk ik dan. Ze moeten handhaven op de aso-automobilisten, niet de SPers pesten.
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Lijkt me logisch, of 45 op de rijbaan, of max 30 op het fietspad.
In beide gevallen is dat grofweg aanpassen op het overige verkeer.
45 tussen is 3x zo snel als de langzame en eventuele slingerende ouderen, ouders met kinderen, kinderen die net zelfstandig mogen fietsen enz.

Met afgeven op andere bestuurders, zoals automobilisten e.d. ga je niets bereiken.
mrstrom

Edgecrusher schreef: 22 feb 2021, 09:58 Lijkt me logisch, of 45 op de rijbaan, of max 30 op het fietspad.


Met afgeven op andere bestuurders, zoals automobilisten e.d. ga je niets bereiken.

Wat je dan gaat krijgen is dat de automobilist het niet gaat snappen. Dus kans dat die (vaak negatief) gaat reageren en je naar het fietspad gaat verwijzen. Want andere gaan wel op fietspad, dus denken zij "wegwezen met de SP/Fietser". Naar mijn mening moeten er juist meer SPers op de weg, dan gaat de acceptatie ook meer omhoog.

Afgeven doe ik niet, allen op de agressieve automobilist die toeterend denkt kenbaar te maken dat ik niet op de weg mag. Dit laatste is laatste jaar nog maar zelden gebeurt, er is een soort leercurve.
Gebruikersavatar
Commuterplus
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 jun 2020, 09:04
Locatie: AMERSFOORT

Ben nog geen automobilist tegengekomen die het snapt en dat je bijv thumbs up krijgt. meestal getoeter en afsnijden.
Bij verkeerslichten met lus in de weg, merk ik dat die de speedpedelec niet altijd herkennen als wachtend.
Ik rij daarom best wel veel illegaal op fietspaden. Goed oplettend natuurlijk.
Ze zien niet goed het verschil tussen een gewone fiets en speedpedelecs.
We horen niet op de rijweg ( tenzij ons dat uitkomt haha).
St1 met verende voorvork. Helm: Cortiva Smart Ride. Ortlieb reflecterende tassen. Samen Gezond app. Navigatie met google maps. goud accu en paarse accu. Start op vliegveld Soesterberg
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

FreddyH schreef: 20 feb 2021, 08:18
Maar volgens de gemeente voelen speedpedelec-rijders zich op de dreven in Almere niet veilig.


Nee, echt? Wat een verrassing :ck:
Kaayman52 schreef: 20 feb 2021, 07:08 Hopelijk wordt 2021 het jaar dat vele gemeenten volgen. :ay
Graag!
Klinkt goed, ik rijd vaak in omgeving Wageningen en ik heb al ONTZETTEND veel diebielen meegemaakt die me afsnijden, vol in de ankers gaan terwijl ze je inhalen (zodat je er achter op zou klappen), toeteren, schelden, naroepen etc etc... Je zou je bijna af gaan vragen wat daar allemaal wel niet voor tuig in de omgeving woont :ck:
En ja, op het fietspad mag je dan niet - hoewel ik dit vaak toch doe, door ook de snelheid aan te passen, dan maar max 30kmh rijden, beter dan je eigen leven wagen om tussen dergelijke malloten te rijden :ai

Ik zou juist blij zijn als ik iemand op een E-bike/speed pedelec zie rijden, die dingen doen ca 1 kWh/100km ipv een auto die rustig 60-100kWh/100km doet. (benzine/diesel) --> voor een zo'n dik blok staal kunnen dus zeker 50 Stromer's rijden :cool2:
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Plaats reactie