9 facts about refurbishing e-bike batteries

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 15513
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Klever X Alpha 45

Hannes de Jong owns Heskon, an online e-bike battery refurbishing platform for bike dealers. De Jong has been working with lithium-ion batteries for about ten years and has a thorough understanding of the ins-and-outs of the refurbishing process. When asked whether refurbishing batteries is a sensible alternative to a new battery, he answers wholeheartedly yes. “But it is essential that the refurbishing process is carried out properly. And – to be fair – as a dealer, that is difficult to judge. An insight into the refurbishment process can, however, help you with that assessment.”
1. Intelligent BMS is difficult to repair
2. Refurbishment is not repair
3. Always refurbish with new cells
4. Cells are not available on every street corner
5. Bad spot welding and soldering is a guarantee for disaster
6. Refurbishing batteries mainly means extensive testing
7. E-bike batteries require special transport
8. Guarantee should also include battery operation
9. Quality is not always evident

Lees hier het volledige artikel:

https://www.bike-eu.com/products-innova ... tent=Email
Stromer ST1 X (2017) --> Stromer ST2 S (2018) --> Klever X Alpha 45 (2021)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 15513
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Klever X Alpha 45

Ik vind dit een goed artikel. Accu-revisie wordt gezien als een pré, maar het heeft enkele haken en ogen, waarvan onderstaande in m.n. de Stromer context m.i. de belangrijkste zijn:
Stromeur schreef: 26 feb 2021, 20:08 1. Intelligent BMS is difficult to repair
Daarom lukt het (vrijwel?) geen enkel revisiebedrijf om de huidige 48V Stromer accu's te reviseren.
Stromeur schreef: 26 feb 2021, 20:08 5. Bad spot welding and soldering is a guarantee for disaster
Kunnen wij als consument, zonder enige kennis van puntlassen, beoordelen of een revisiebedrijf z'n werk perfect doet? Ik vind van niet.
Stromeur schreef: 26 feb 2021, 20:08 7. E-bike batteries require special transport
Li-Ion accu's zijn een officieel Gevarengoed, maar zowel consumenten als de meeste revisiebedrijven accu's sturen accu's gewoon met de normale post mee. Blijkbaar moet dit eerst een keer goed mis gaan.
Stromeur schreef: 26 feb 2021, 20:08 9. Quality is not always evident
Dat dus.

Ik hoop dat er een tijd komt dat accu-revisie door de fabrikant zelf wordt uitgevoerd of dat SP-fabrikanten door hen erkende revisiebedrijven aanwijzen waar wij veilig gebruik van kunnen maken.
Stromer ST1 X (2017) --> Stromer ST2 S (2018) --> Klever X Alpha 45 (2021)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan
Veteraan
Micronesia
Berichten: 756
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST1 2019
Km-stand: 19001

Reviseren van de accu is voor mij een echte no go. Een blauwtje die gereviseerd is binnenshuis opladen, veel te riskant. Een alternatief is voor mij een tweede (tweedehands) accu, samen met een drager van van Zijp. Ben je hetzelde kwijt met dezelfde actieradius. Idd wel meer gedoe.
Met vriendelijke groeten, Peter
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 5925
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

En wat is de status van die 2ehands accu? Daarbij heb je toch grotendeels hetzelfde probleem?
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 421
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Stromeur schreef: 04 mar 2021, 22:31 Ik hoop dat er een tijd komt dat accu-revisie door de fabrikant zelf wordt uitgevoerd of dat SP-fabrikanten door hen erkende revisiebedrijven aanwijzen waar wij veilig gebruik van kunnen maken.
Dat is nu net het probleem, de fabrikant heeft hier geen belang bij. Die verkoopt liever een nieuwe accu of wil de revisie niet concurrerend aanbieden.
Dus dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren.
(Zie de al langer bestaande auto-industrie)

Dit moet dus vanuit de markt komen maar dan zul je iets moeten bedenken om de kwaliteit te waarborgen.
Jenkins
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 feb 2021, 09:50
Locatie: Limburg
Merk SP: Flyer
Km-stand: 3750

Edgecrusher schreef: 06 mar 2021, 08:56
Stromeur schreef: 04 mar 2021, 22:31 Ik hoop dat er een tijd komt dat accu-revisie door de fabrikant zelf wordt uitgevoerd of dat SP-fabrikanten door hen erkende revisiebedrijven aanwijzen waar wij veilig gebruik van kunnen maken.
Dat is nu net het probleem, de fabrikant heeft hier geen belang bij. Die verkoopt liever een nieuwe accu of wil de revisie niet concurrerend aanbieden.
Dus dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren.
(Zie de al langer bestaande auto-industrie)

Dit moet dus vanuit de markt komen maar dan zul je iets moeten bedenken om de kwaliteit te waarborgen.
Klopt helemaal.
HV-accu’s van elektrische en hybride auto’s gaan meestal kapot, doordat er iets mis gaat met de controller (BMS).
Onder garantie (als je mazzel hebt) wordt die dan verwisseld en de “defecte” accu wordt verkocht aan bedrijven die laadstations langs de snelweg bouwen. Daar worden ze nog jaren gebruikt als buffer.

Als je buiten de garantie valt ben je de sjaak, want €€€€€€.
Als ik voor mijn e-bike een nieuwe of extra accu nodig heb wordt het zéker een refurbished.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan
Veteraan
Micronesia
Berichten: 756
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST1 2019
Km-stand: 19001

@Freddyh, het zal wel gewoon een nieuwe grote accu worden, over anderhalf jaar. Refubished vertrouw ik niet in de woonkamer.(opladen) Een tweede accu zou op deze huidige fiets een alternatief zijn. Dan koop ik geen nieuwe accu gezien de prijs.
Mvg Peter
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 15513
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Klever X Alpha 45

Edgecrusher schreef: 06 mar 2021, 08:56 Dat is nu net het probleem, de fabrikant heeft hier geen belang bij. Die verkoopt liever een nieuwe accu of wil de revisie niet concurrerend aanbieden.
Toch zal ik hier altijd op blijven aandringen bij fabrikanten, zeker als ze beweren bij te dragen aan een meer milieuvriendelijke wereld. Dat zit 'm immers niet in het fietsen alleen, maar ook in hoe we/de fabrikant met restproducten omgaan.

Een fabrikant kan ook 'dure' revisie aanbieden, en die nog steeds goedkoper laten zijn dan een volledig nieuwe accu. Ik zou daar persoonlijk direct gebruik van maken, ook al is het duurder dan de revisie-buurman, omdat ik dan zeker weet dat het goed en veilig gebeurt. (Wat ik als lees bij de buurman niet écht kan beoordelen.)
Stromer ST1 X (2017) --> Stromer ST2 S (2018) --> Klever X Alpha 45 (2021)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 15513
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Klever X Alpha 45

FreddyH schreef: 06 mar 2021, 07:55 En wat is de status van die 2ehands accu? Daarbij heb je toch grotendeels hetzelfde probleem?
Klopt, als die een keer een goeie stuiter heeft gemaakt zonder dat er schade aan de buitenkant is te zien ben je nog steeds nergens. Ik koop daarom geen tweedehands accu's.
Stromer ST1 X (2017) --> Stromer ST2 S (2018) --> Klever X Alpha 45 (2021)
Jenkins
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 feb 2021, 09:50
Locatie: Limburg
Merk SP: Flyer
Km-stand: 3750

Ik begrijp de weerstand tegen refurbished accu’s niet.
Die door bijvoorbeeld KWS Seuren worden aangeboden hebben dezelfde garantie als een fabrieksnieuwe: 2 jaar.
Bovendien heb je de zekerheid dat het een product is dat door gemotiveerde Nederlanders onder handen is genomen, en niet van een onderbetaalde Aziatische meneer of mevrouw.
Plaats reactie