9 facts about refurbishing e-bike batteries

Reinout-ST3
Veteraan | Ambassadeur | Forum Supporter
Veteraan | Ambassadeur | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 770
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3
Km-stand: 45.000

en warm worden die accu's ! Ik kom vaak thuis en dan kan ik niet eens opladen omdat de accu's boven de 40 graden zijn.
Mijn 2 blauwtjes zijn al enkele jaren oud en worden goed gebruikt. Deze week oa 1 x retourtje Elst - Utrecht (= 134 km) en 1 retourtje Elst - Leusden (= 112 km) dus ik heb niet voor niets een dubbele accu bij me.
Bij m'n eerste Stromer heb ik echt serieus geprobeerd een accu binnen garantietijd onder de 80% te krijgen om in aanmerking te komen voor een nieuwe. Een snelle degradatie is echt helemaal leegrijden tot 0. En dan plaatste ik pas de volgende accu. Maar met mijn intensieve gebruik werd die accu ook goed getraind....en haalde ik het inwisselpercentage gewoon niet.
Vervolgens overgegaan om de accu's netjes te belasten (dus niet leegrijden)(nog steeds aan-en-gaan vol vermogen voorwaarts; ik ga er niet langzamer voor rijden). Dus ik zorg dat op een rit de accu's ongeveer evenredig leeg gereden worden. Da's ook handig bij het opladen want dan zijn je accu's ongeveer gelijk klaar.
En zo staan mijn dik 3 1/2 en dik 2 1/2 jaar oude accu nu nog steeds op 90% en 91% van de begincapaciteit (State Of Health). En dat vind ik best heel netjes.

De grootste boosdoener voor accu-degradatie is trouwens de accu niet gebruiken......dat kan zelf tot diep-ontlading leiden wat catastrofaal is voor dit dure component.
Dan blijft het nog steeds een heel duur component dus ik volg dit refurbishment topic met volle aandacht.
Volgend jaar komt er met de nieuwe Stromer ook weer een nieuw blauwtje en vertrekt een oud blauwtje met de huidige Stromer. Maar dan heb ik nog steeds een oude accu en ik hoor van mede Stromeraars dat bij het bereiken van de 80% State-of-Health de degradatie opvallend sneller gaat.

Veel veilige kilometers toegewenst.
Grtz, Reinout
(laadcycli heb ik nooit geteld: gewoon altijd direct opladen na (deel)gebruik)
Jins
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22

FreddyH schreef: 20 aug 2021, 16:03
Peerke1960 schreef: 20 aug 2021, 15:54 Waar blijft het restant?
Warmte.
Buiten temp is er het feit dat de cel spanning daalt als de belasting stijgt, dus los van de ontlading (zie grafiek). P= I²xR. P = de warmteontwikkeling in de accu, R is de inwendige weerstand van de accu en I = de belasting. Valt de belasting weg is er terug cel spanning. Volgens de grafiek is bij C/3 en ontladen tot 3V/cel 70% beschikbaar maar als je dan in de grafiek bij 70% naar C/25 kijkt heb je nog 3.8V/cel. Daar zit de rest, niet beschikbaar bij een grote belasting maar wel bij een kleine belasting omdat de cel spanning dan hoger is. Ook al heeft het BMS de boel afgesloten onder volle belasting, even later kan je met een lagere ondersteuning dan toch verder.
Gebruikersavatar
Flyy
Expert
Expert
Germany
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed
Km-stand: 18000

FreddyH schreef: 20 aug 2021, 16:03
Peerke1960 schreef: 20 aug 2021, 15:54 Waar blijft het restant?
Warmte.
Dieses erwärmen des Akkus kann ich sehr gut bei meinem Klever beobachten, da man sich dort die Temperatur anzeigen lassen kann.

Ich habe meinen Klever 12s4p Samsung 29E mit einem 12s8p LG MG1 erweitert. Aus der Erinnerung heraus ist die Temperatur nun 10°C niedriger, weil die einzelne Zelle nun nur noch ein Drittel gegenüber vorher leisten müssen.
Der Klever Akku hat nun 538 Zyklen. Auch diese kann man sich anzeigen lassen.

Solo würde der Akku für mich nun wohl nicht mehr ausreichen.




Ik kan deze opwarming van de batterij heel goed waarnemen met mijn Klever, omdat je daar de temperatuur kunt aflezen.

Ik heb mijn Klever 12s4p Samsung 29E opgewaardeerd met een 12s8p LG MG1. Uit mijn hoofd is de temperatuur nu 10°C lager omdat de enkele cel nu nog maar een derde hoeft te doen van wat hij voorheen deed.
De Klever batterij heeft nu 538 cycli. Deze kunnen ook worden weergegeven.

De batterij zou waarschijnlijk niet meer voldoende zijn voor mij alleen.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 13.300

Dit is de charme van een nieuwe blauwe op een ST1X E-bike :D :ay
Bijlagen
9460837B-C583-4BC4-887E-6EE7ECCFC427.jpeg
9460837B-C583-4BC4-887E-6EE7ECCFC427.jpeg (2.79 MiB) 268 keer bekeken
771E9970-F6F9-4683-B5AA-D0C254AE66B5.jpeg
771E9970-F6F9-4683-B5AA-D0C254AE66B5.jpeg (3.3 MiB) 268 keer bekeken
749C30F4-37DC-49F1-9CD1-9015213104F1.jpeg
749C30F4-37DC-49F1-9CD1-9015213104F1.jpeg (2.87 MiB) 268 keer bekeken
BEAC0826-8708-4D8A-9F31-CCD0CAABA4D8.jpeg
BEAC0826-8708-4D8A-9F31-CCD0CAABA4D8.jpeg (3.34 MiB) 268 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan
Veteraan
Micronesia
Berichten: 752
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST1 2019
Km-stand: 19001

Das geen blauwe, maar een diep blauwe. :bp: waar heb je die gehaald. Die wil ik :dwarf:

Gr, Peter
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 5884
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Peerke1960 schreef: 23 aug 2021, 13:01 Das geen blauwe, maar een diep blauwe. :bp: waar heb je die gehaald. Die wil ik :dwarf:

Gr, Peter
E-bike vs speed pedelec :d3:
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 13.300

Ik denk dat het een kernreactor in een blauw jasje is :bp: :bp:
Heb nu 96 km gefietst en 25% verbruikt in stand 2/RIT en kan nog 325 km.
Ga ook nog testen hoe ver ik kom in stand 3 max snelheid (29km/uur).
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan
Veteraan
Micronesia
Berichten: 752
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST1 2019
Km-stand: 19001

:bu: :bu: :bu: :bu:
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 13.300

Snap je mijn liefde voor de E-bike versie? Eindeloos peddelen tot je geen kont meer hebt en dan heb je nog ruim over.
Maar op zich een logische actieradius gelet op de lagere snelheid. Het verbruik gaat kwadratisch omhoog met de snelheid en tegelijk daalt door de inwendige weerstand de actuele capaciteit bij snellere ontlading. Dus de actieradius wordt via twee kanten kleiner.
Eigenlijk zou er minimaal een 2kWh accu in de speed moeten zitten.
Gebruikersavatar
mrstrom
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 768
Lid geworden op: 29 okt 2018, 08:07
Locatie: NL nh

Lexveen schreef: 23 aug 2021, 15:54 Snap je mijn liefde voor de E-bike versie? Eindeloos peddelen tot je geen kont meer hebt en dan heb je nog ruim over.
Maar op zich een logische actieradius gelet op de lagere snelheid. Het verbruik gaat kwadratisch omhoog met de snelheid en tegelijk daalt door de inwendige weerstand de actuele capaciteit bij snellere ontlading. Dus de actieradius wordt via twee kanten kleiner.
Eigenlijk zou er minimaal een 2kWh accu in de speed moeten zitten.
waarom is dat handig? de accu is duurder. Wat kan je op zo'n versie nou maximaal leegrijden van laadmoment tot laadmoment. De gemiddelde E-bike (25km/u) zal, schat ik in, rond de 60km zitten en een keer ruig doen met 80 of 100km. Daarna staat ie gewoon weer in het schuurtje en kan ie aan de lader.
Dus ja wat heb je aan eindeloos peddelen? Dure oplossing voor weinig toch.
On the move: ST3 LE, body float
Plaats reactie