Over de positie op de weg weet ik voldoende; ben ook motorrijder en daar wordt expliciet (praktijk-/theorieles) in onderwezen met motivering waarom, zodat je een zo veilig mogelijke plaats op de weg gebruikt.LNY schreef: ↑09 sep 2021, 15:53 Tuurlijk is het allemaal geen rozengeur en manenschijn. Dat is het in het verkeer nooit.
Niet als je je aan de max snelheid op de snelweg houdt met de auto....ook dan wordt er op je bumper gekleefd,
Niet als je bij een zebrapad wilt oversteken....ook dan stopt niet iedereen, etc etc
Maar de extreme voorbeelden van gedrag die jij noemt herken ik écht niet!!!!! Op geen van die wegen.
Maar als je goed positie kiest op, bijvoorbeeld, de Klaprozenweg, dan kan er niemand jou van de weg drukken. Zeker zit er wel eens iemand te drukken. Lekker laten drukken.
De mensen met tolerantieproblemen richting SP's in de regio Amsterdam worden steeds meer een uitzondering is mijn ervaring.
Echter wanneer automobilisten (zoals ik aangaf) over doorgetrokken streep, of over de busbaan, of via de buitenbocht je rakelings passeren, of je van de weg af te drukken, of je toeterend gaan opduwen, dan maakt je positie op de weg geen ene bal meer uit, maar je kwetsbaarheid op de SP vs. een brok staal van 1300 - 2000 kg des te meer.
Het ligt hier echt niet aan de positie op de weg van de SP rijder, maar moet gezocht worden bij desbetreffende asociale automobilisten met de foute mentaliteit en/of onwetendheid.
Mijn ervaring in de afgelopen jaren, is dat het er voor de SP rijder (praktijk ca. 39 - 42km max) niet veel beter op is geworden in de omgeving Amsterdam. Acceptatie van de SP, vooral op de één-baans autowegen waar niet kan/mag worden ingehaald en waar in de praktijk 60 - 80 km/u wordt gereden, staan met stip bovenaan.
Daarom zie ik een ontheffingsregeling zoals Gemeenten Amersfoort en Rotterdam als mooie toevoeging om zelf de keuze te hebben op bepaalde wegen voor het fietspad.
Maar deze discussie hoort denk meer thuis in dit topic: Positie Speed-pedelec op de weg