Ook de snorfietser moet eraan geloven: helmplicht per 1 juli 2022

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromeur schreef: 05 sep 2021, 20:17 Gewonden gevallen?!
Neen ... gelukkig maar ! :ai
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
mrstrom

Valt hier ook wel een beetje onder.

Iemand pleilt in het parool voor E bikes op de weg, op fietspad nog maar. max. 16km/u. Dat zal hem wel niet gaan worden, maar geeft wel aan de krapte op de fiestpadden erger wordt.

Lekker suggestieve foto trouwens.

https://www.parool.nl/cs-b7060b37
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

100% mee eens. Zeker in het geval van Amsterdam.
Waarom moeten snorfietsen wel op de weg?
Ik zou zeggen: alles met enige vorm van ondersteuning tot 25 kmh heeft, krijgt een blauwe plaat en rijdt op de weg. Of het nou een snorfiets, elektrische fiets, elektrische step, segway, quad, elektrisch skateboard, etc , e-mtb is.

Dat is ook de enige manier om het handhavers enigzins mogelijk te maken te handhaven. Want de wildgroei aan soorten vervoersmiddelen en trucjes per vervoersmiddel om hem harder of volledig elektrisch (dus niet alleen ondersteunen) te laten rijden zijn niet meer te overzien.
Geen blauwe plaat, wel ondersteuning = invordering voertuig
Wel een blauwe plaat, maar niet de weg = op de bon

De max snelheid op de weg binnen de hele bebouwde kom tegelijkertijd naar 30 kmh per verlagen en dan moet dat best kunnen.

Het liefst zou ik die andere groep aso verkeersdeelnemers (wielrenners) hier ook nog aan toevoegen, maar dat wordt wat lastig omdat ze geen ondersteuning gebruiken.
ST3 cool white - sport - 983Wh
mrstrom

LNY schreef: 09 sep 2021, 09:00 100% mee eens. Zeker in het geval van Amsterdam.
Waarom moeten snorfietsen wel op de weg?
Ik zou zeggen: alles met enige vorm van ondersteuning tot 25 kmh heeft, krijgt een blauwe plaat en rijdt op de weg. Of het nou een snorfiets, elektrische fiets, elektrische step, segway, quad, elektrisch skateboard, etc , e-mtb is.

Dat is ook de enige manier om het handhavers enigzins mogelijk te maken te handhaven. Want de wildgroei aan soorten vervoersmiddelen en trucjes per vervoersmiddel om hem harder of volledig elektrisch (dus niet alleen ondersteunen) te laten rijden zijn niet meer te overzien.
Geen blauwe plaat, wel ondersteuning = invordering voertuig
Wel een blauwe plaat, maar niet de weg = op de bon

De max snelheid op de weg binnen de hele bebouwde kom tegelijkertijd naar 30 kmh per verlagen en dan moet dat best kunnen.

Het liefst zou ik die andere groep aso verkeersdeelnemers (wielrenners) hier ook nog aan toevoegen, maar dat wordt wat lastig omdat ze geen ondersteuning gebruiken.
Ja dit geeft wel duidelijkheid, maar...... E stepjes enzo ook op de weg? dat is wel erg gevaarlijk. Op de stoep horen ze ook niet, maar tot 16kmu op fietspad zou kunnen. Ook Ebikes op de weg is niks hoor, die mogen best op de fietspaden blijven (rijden ze mij niet in de weg). Maar de fietspaden worden te klein/smal voor de huidige drukte. Je ziet al veel Ebikers achter elkaar fietsen ipv gezellig naast elkaar.


Uiteindelijk komt het ook neer op normaal sociaal gedrag. Denken om elkaar, beetje geduld etc.
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Proest… 16km/u op het fietspad, zo langzaam lukt me niet eens op een gewone fiets.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 09 sep 2021, 09:18 Je ziet al veel Ebikers achter elkaar fietsen ipv gezellig naast elkaar.
En scholieren willen dat wel graag. Liefst met z'n drieën of vieren ook nog. Feitelijk zijn scholieren en zwalkende ouderen op e-bike (ook áltijd gezellig naast elkaar, met twee maar dan wel zo breed mogelijk, i.v.m. dat zwalken) de enige groepen waar ik hier op de desolate fietspaden in Friesland echt last heb.

Maar tegelijkertijd zijn dit de zwaksten onder de zwakkere verkeersdeelnemers. En ik snap van beide groepen heel goed dat van a naar b fietsen een belangrijke sociale aangelegenheid is. Itt. tot fietsforenzen, die zo vlot mogelijk van a naar b willen.

In algemene zin:
Hoewel ik mij behoorlijk erger aan scholieren en ouderen, en hoewel ik vind dat scholieren héél nodig moet worden bijgebracht dat twee naast elkaar de max is, hou ik me toch in bij deze groepen. Dat zijn we ze toch gewoon verplicht? Je kunt het als gezonde volwassenen op een snelle fiets (racefiets, e-bike, opgevoerde e-bike of SP, maakt niet uit) toch niet maken om kinderen en bejaarden van hun sokken te rijden, dan ben je niet goed bij je hoofd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Waardeloos stuk van Het Parool / Sabine Septer:
1. alle E-bike (en SP) worden door dit incident negatief weggezet; totaal niet in verhouding met de realiteit en de voordelen.
2. het gaat om een E-bike in dit verhaal, een SP (foto) heeft geen toegang tot het Vondelpark.

Als ik hier "design E-bike" lees met track en trace, zou het bijvoorbeeld om een Van Moof kunnen gaan en wie weet met het Amerikaanse standje 32 km/u met een onverantwoordelijke bestuurder.
Dit ongeval had ook met twee normale fietsen kunnen gebeuren. Uiteraard neemt ze haar kind in bescherming, helemaal nu de veroorzaker van dit ongeval niet verantwoordelijk kan worden gehouden, maar om nu alle "25 Km E-bike" daarom naar de autobaan te verbannen is doorgeslagen emotie. Het is onzinnig om 25km E-bikes op de autobaan te plaatsen, daar waar je zelfs met de snellere SP al met behoorlijke incidenten te maken hebt.
Ik vermoed dat als haar 16 jarige kind op een E-bike gaat rijden, ze dan een heel andere opinie geeft, want dan wordt de autobaan opeens heel anders...

Wat voorbeelden van doorgaande autowegen in Amsterdam welke totaal ongeschikt zijn voor de E-bike (en soms zelfs voor de SP):
Wiboutstraat, Weesperstraat, Prins Hendrikkade, Amstelveenseweg, IJburglaan, Zuiderzeeweg, Plesmanlaan, Piet Heinkade, Van Nijenrodeweg, Bosbaanweg, Klaprozenweg, etc. etc.
Gemeente Amsterdam is bezig met het aanpassen van een beperkt aantal straten om daar brede fietspaden van te maken met rood asfalt waar de auto dan te gast is (max 30 Km). Een goede ontwikkeling, echter voornoemde doorgaande wegen zullen daar geen onderdeel van zijn en blijven zelfs voor de SP soms een risicovolle onderneming; ik kan echt talloze incidenten uit de praktijk benoemen, waarbij er dan door automobilisten zelfs bewust wordt geprobeerd je met de SP van de autobaan te dwingen.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

J3R schreef: 09 sep 2021, 10:25
Wat voorbeelden van doorgaande autowegen in Amsterdam welke totaal ongeschikt zijn voor de E-bike (en soms zelfs voor de SP):
Wiboutstraat, Weesperstraat, Prins Hendrikkade, Amstelveenseweg, IJburglaan, Zuiderzeeweg, Plesmanlaan, Piet Heinkade, Van Nijenrodeweg, Bosbaanweg, Klaprozenweg, etc. etc.
Dit is ook maar een mening.
En deze deel ik echt niet!!!!
De Klimopweg, Klaprozenweg en Prins Hendrikkade liggen op mijn woon werk route en zijn uitstekende SP-wegen!!!!! Al 4 jaar rol ik daar met mijn SP 4 dagen per week over heen. Niks aan de hand.
Ook op de Weesperstraat, IJburglaan en Piet Heinkade kom ik ook regelmatig en daar kun je uitstekend met je SP terecht.
De Wibautstraat is wel wat minder gezellig, maar positie innemen en dan gaat het ook wel.
ST3 cool white - sport - 983Wh
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

Ik denk dat we uiteindelijk naar een helmplicht voor iedere fietser onageacht ebike of wat dan ook toe gaan. Dit lost het aantal ongelukken niet op, maar het aantal ernstige letselgevallen wel.
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

LNY schreef: 09 sep 2021, 11:28 Dit is ook maar een mening.
En deze deel ik echt niet!!!!
De Klimopweg, Klaprozenweg en Prins Hendrikkade liggen op mijn woon werk route en zijn uitstekende SP-wegen!!!!! Al 4 jaar rol ik daar met mijn SP 4 dagen per week over heen. Niks aan de hand.
Ook op de Weesperstraat, IJburglaan en Piet Heinkade kom ik ook regelmatig en daar kun je uitstekend met je SP terecht.
De Wibautstraat is wel wat minder gezellig, maar positie innemen en dan gaat het ook wel.
Dus deze wegen zijn volgens jou geschikt voor de 25km E-bike?

En zo is je citaat wat minder selectief en niet zo maar "een mening":
"Wat voorbeelden van doorgaande autowegen in Amsterdam welke totaal ongeschikt zijn voor de E-bike (en soms zelfs voor de SP):
Wiboutstraat, Weesperstraat, Prins Hendrikkade, Amstelveenseweg, IJburglaan, Zuiderzeeweg, Plesmanlaan, Piet Heinkade, Van Nijenrodeweg, Bosbaanweg, Klaprozenweg, etc. etc.
Gemeente Amsterdam is bezig met het aanpassen van een beperkt aantal straten om daar brede fietspaden van te maken met rood asfalt waar de auto dan te gast is (max 30 Km). Een goede ontwikkeling, echter voornoemde doorgaande wegen zullen daar geen onderdeel van zijn en blijven zelfs voor de SP soms een risicovolle onderneming; ik kan echt talloze incidenten uit de praktijk benoemen, waarbij er dan door automobilisten zelfs bewust wordt geprobeerd je met de SP van de autobaan te dwingen."


Ik heb voorbeelden te over met de SP op deze autowegen dat er bewust wordt getracht je naar het fietspad te dwingen, tot aan agressiviteit aan toe, waarbij je zeer bewust wordt van je kwetsbaarheid op de SP: afsnijden, rechts inhalen over de busbaan, inhalen in een bocht en je tegen de stoeprand aandrukken, spookrijdend op je afkomen en seinen met lichten, inhalen over doorgetrokken streep en je afsnijden, vlak langs je inhalen waarbij zelfs de spiegel werd aangetikt, etc. Dit is niet "maar een mening", maar gebaseerd op feiten.
Vind het wat curieus en kan het me eigenlijk niet voorstellen, dat zoals je stelt; 4 jaar lang, 4 dagen per week, gebruik maakt van deze specifieke autowegen, er "niets aan de hand" zou zijn.

Ik ben ook groot voorstander om op specifiek door Gemeente aangewezen wegen, de SP de keuze te geven of de autobaan, of onder strikte voorwaarden toe te laten op het fietspad (bijv. max. 30km/u).
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Plaats reactie