Ook de snorfietser moet eraan geloven: helmplicht per 1 juli 2022

Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

vincent1981 schreef: 09 sep 2021, 11:49 Ik denk dat we uiteindelijk naar een helmplicht voor iedere fietser ongeacht ebike of wat dan ook toe gaan. Dit lost het aantal ongelukken niet op, maar het aantal ernstige letselgevallen wel.
Denk sowieso dat ze landelijk moeten beginnen met een verplichting voor alle voertuigen met ondersteuning in welke vorm dan ook. Op de gewone fiets zou er mogelijk een onderscheid kunnen worden gemaakt; ik heb bijv. ook een ouwe jaren 50 fiets waar ik echt geen tempo mee maak en om daar nou met een helm op te gaan fietsen...
Misschien het onderscheid kinderen/tieners tot een bepaalde leeftijd, racefietsers, MTB'rs etc.?
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Gisteren in België geweest en het viel mijn vrouw en mij op dat daar veel kinderen / fietsers met een helm op reden.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
mrstrom

J3R schreef: 09 sep 2021, 11:58
LNY schreef: 09 sep 2021, 11:28 Dit is ook maar een mening.
En deze deel ik echt niet!!!!
De Klimopweg, Klaprozenweg en Prins Hendrikkade liggen op mijn woon werk route en zijn uitstekende SP-wegen!!!!! Al 4 jaar rol ik daar met mijn SP 4 dagen per week over heen. Niks aan de hand.
Ook op de Weesperstraat, IJburglaan en Piet Heinkade kom ik ook regelmatig en daar kun je uitstekend met je SP terecht.
De Wibautstraat is wel wat minder gezellig, maar positie innemen en dan gaat het ook wel.
Dus deze wegen zijn volgens jou geschikt voor de 25km E-bike?

En zo is je citaat wat minder selectief en niet zo maar "een mening":
"Wat voorbeelden van doorgaande autowegen in Amsterdam welke totaal ongeschikt zijn voor de E-bike (en soms zelfs voor de SP):
Wiboutstraat, Weesperstraat, Prins Hendrikkade, Amstelveenseweg, IJburglaan, Zuiderzeeweg, Plesmanlaan, Piet Heinkade, Van Nijenrodeweg, Bosbaanweg, Klaprozenweg, etc. etc.
Gemeente Amsterdam is bezig met het aanpassen van een beperkt aantal straten om daar brede fietspaden van te maken met rood asfalt waar de auto dan te gast is (max 30 Km). Een goede ontwikkeling, echter voornoemde doorgaande wegen zullen daar geen onderdeel van zijn en blijven zelfs voor de SP soms een risicovolle onderneming; ik kan echt talloze incidenten uit de praktijk benoemen, waarbij er dan door automobilisten zelfs bewust wordt geprobeerd je met de SP van de autobaan te dwingen."


Ik heb voorbeelden te over met de SP op deze autowegen dat er bewust wordt getracht je naar het fietspad te dwingen, tot aan agressiviteit aan toe, waarbij je zeer bewust wordt van je kwetsbaarheid op de SP: afsnijden, rechts inhalen over de busbaan, inhalen in een bocht en je tegen de stoeprand aandrukken, spookrijdend op je afkomen en seinen met lichten, inhalen over doorgetrokken streep en je afsnijden, vlak langs je inhalen waarbij zelfs de spiegel werd aangetikt, etc. Dit is niet "maar een mening", maar gebaseerd op feiten.
Vind het wat curieus en kan het me eigenlijk niet voorstellen, dat zoals je stelt; 4 jaar lang, 4 dagen per week, gebruik maakt van deze specifieke autowegen, er "niets aan de hand" zou zijn.

Ik ben ook groot voorstander om op specifiek door Gemeente aangewezen wegen, de SP de keuze te geven of de autobaan, of onder strikte voorwaarden toe te laten op het fietspad (bijv. max. 30km/u).
Die voorbeelden heb ik ook gehad, maar ben blij dat ik op de weg mag rijden. Ik blijf erbij dat ik geen 8k fiets heb om op het fietspad 30 te gaan lopen lummelen. Als je gewoon 45km/u rijdt kan je prima mee komen in het verkeer. De agressie van medeweggebruikers heb ik laatste jaren niet meer ervaren. Er zijn meer SPers en het is meer gewoon geworden.

de SPer met 30km/u op het fietspad is gewoon niet passend. De 25kmu snorfiets nu ook op de weg en dan gaat de acceptatie veel sneller omhoog.
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

@J3R Ik snap dat als je zelf op de fiets niet snel gaat een helm minder van belang lijkt. Als een ander je aanrijdt maakt je eigen snelheid niet veel uit. Maar ik snap de weerstand wel. Ik moet wel zeggen dat nu ik nagenoeg kaal ben het bezwaar voor het dragen van een helm drastisch gedaald is :).
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

J3R schreef: 09 sep 2021, 10:25 Waardeloos stuk van Het Parool / Sabine Septer:
1. alle E-bike (en SP) worden door dit incident negatief weggezet; totaal niet in verhouding met de realiteit en de voordelen.
2. het gaat om een E-bike in dit verhaal, een SP (foto) heeft geen toegang tot het Vondelpark.

Als ik hier "design E-bike" lees met track en trace, zou het bijvoorbeeld om een Van Moof kunnen gaan en wie weet met het Amerikaanse standje 32 km/u met een onverantwoordelijke bestuurder.
Dit ongeval had ook met twee normale fietsen kunnen gebeuren. Uiteraard neemt ze haar kind in bescherming, helemaal nu de veroorzaker van dit ongeval niet verantwoordelijk kan worden gehouden, maar om nu alle "25 Km E-bike" daarom naar de autobaan te verbannen is doorgeslagen emotie.
Helemaal mee eens. Hiermee wordt dezelfde fout gemaakt als toen de SP naar de rijbaan verbannen werd: een e-bike kán 25 km/h, dus deze rijdt ten alle tijde 25 km/h. Misschien geldt dat wel voor een hippe 30-er op een design e-bike, maar voor veel ouderen geldt dat niet. Hier zie ik veel ouderen eerder 20 km/h rijden dan 25 km/h.

Waar het artikel over zou moeten gaan, is dat asociaal gedrag niet heel erg sociaal is. En dat het altijd mogelijk is om een foutje te maken waarmee je een ongeluk veroorzaakt, maar dat je dan ook je best moet doen om het weer in orde te krijgen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 09 sep 2021, 12:52 Misschien geldt dat wel voor een hippe 30-er op een design e-bike
... op een illegaal opgevoerde VanMoof of QonQer o.i.d.

Werd hierboven ook al even aangestipt. Ik vind dat een reëel probleem in drukke binnensteden met te krappe fiets-infra.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Stromeur schreef: 09 sep 2021, 13:05
... op een illegaal opgevoerde VanMoof of QonQer o.i.d.
Dat is ook asociaal gedrag op zich. Handhaven van politie schiet ook zwaar te kort op deze illegaliteit.
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

mrstrom schreef: 09 sep 2021, 12:29
J3R schreef: 09 sep 2021, 11:58 Ik heb voorbeelden te over met de SP op deze autowegen dat er bewust wordt getracht je naar het fietspad te dwingen, tot aan agressiviteit aan toe, waarbij je zeer bewust wordt van je kwetsbaarheid op de SP: afsnijden, rechts inhalen over de busbaan, inhalen in een bocht en je tegen de stoeprand aandrukken, spookrijdend op je afkomen en seinen met lichten, inhalen over doorgetrokken streep en je afsnijden, vlak langs je inhalen waarbij zelfs de spiegel werd aangetikt, etc. Dit is niet "maar een mening", maar gebaseerd op feiten.
Vind het wat curieus en kan het me eigenlijk niet voorstellen, dat zoals je stelt; 4 jaar lang, 4 dagen per week, gebruik maakt van deze specifieke autowegen, er "niets aan de hand" zou zijn.

Ik ben ook groot voorstander om op specifiek door Gemeente aangewezen wegen, de SP de keuze te geven of de autobaan, of onder strikte voorwaarden toe te laten op het fietspad (bijv. max. 30km/u).
Die voorbeelden heb ik ook gehad, maar ben blij dat ik op de weg mag rijden. Ik blijf erbij dat ik geen 8k fiets heb om op het fietspad 30 te gaan lopen lummelen. Als je gewoon 45km/u rijdt kan je prima mee komen in het verkeer. De agressie van medeweggebruikers heb ik laatste jaren niet meer ervaren. Er zijn meer SPers en het is meer gewoon geworden.
de SPer met 30km/u op het fietspad is gewoon niet passend. De 25kmu snorfiets nu ook op de weg en dan gaat de acceptatie veel sneller omhoog.
Nee, het gaat mij om specifieke (onveilige) autowegen waar ik als SP verplicht gebruik van moet maken en waarbij ik structureel over een langere periode, tot vandaag aan toe, dit soort agressieve verkeersgedrag ervaar. Ik kan op dit moment niet uitwijken naar een minder kwetsbare plek op de weg. Er zijn hier in omgeving Amsterdam flink wat asociale bestuurders die zich blijkbaar "king of the road" wanen, waarbij alles en iedereen moet wijken. Daarnaast is de onbekendheid met de SP op de autobaan (sinds 2017!) ook nog steeds een ding; ik wordt bij het stoplicht regelmatig aangesproken, of ik krijg lichtseinen en getoeter van tegemoetkomend verkeer.

Vorige week een forse wagen van de Stadsreiniging Amsterdam die eerst begon op te duwen (PH Kade), toeteren en vervolgens rechts, vlak langs mij over de busbaan inhaalde... Bij het stoplicht getracht de beste man netjes aan te spreken (bleek zijn stuur aan de rechterkant te zitten) :shock: Ondanks mijn uitleg geel brommer-kenteken en het blauwe fietsbord, bleef hij van mening dat ik daar niets te zoeken had.
Vervolgens werd ik door hem bij de volgende bocht buitenom ingehaald, trok hij naar binnen waarbij ik vol in de ankers moest om niet klem te komen tussen deze forse wagen en de stoeprand. En zo kan ik wel meer recente voorbeelden aanhalen.

Met ontheffing zou het voor dit soort verkeerssituaties nog steeds een eigen keuze zijn waarbij je dan zelf bepaald wat je kiest: of de autobaan, of onder de gestelde voorwaarden het fietspad.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
mrstrom

Dat is idd klote en voelt dan zeker onveilig. Enige wat je kan doen is de gemeente bellen en meldingen maken.

je bent welkom om hier in West-Friesland te komen wonen...iets relaxter haha. :D
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

J3R schreef: 09 sep 2021, 11:58
Dus deze wegen zijn volgens jou geschikt voor de 25km E-bike?
Nee, ik zeg dat het prima SP-wegen zijn. Daarmee refereer ik aan je tekst tussen haakjes.
E-bikes moeten niet op die wegen. Het is niet voor niks dat de gemeente Amsterdam daar ook geen snorfietsen wil hebben.
J3R schreef: 09 sep 2021, 11:58 Ik heb voorbeelden te over met de SP op deze autowegen dat er bewust wordt getracht je naar het fietspad te dwingen, tot aan agressiviteit aan toe, waarbij je zeer bewust wordt van je kwetsbaarheid op de SP: afsnijden, rechts inhalen over de busbaan, inhalen in een bocht en je tegen de stoeprand aandrukken, spookrijdend op je afkomen en seinen met lichten, inhalen over doorgetrokken streep en je afsnijden, vlak langs je inhalen waarbij zelfs de spiegel werd aangetikt, etc. Dit is niet "maar een mening", maar gebaseerd op feiten.
Vind het wat curieus en kan het me eigenlijk niet voorstellen, dat zoals je stelt; 4 jaar lang, 4 dagen per week, gebruik maakt van deze specifieke autowegen, er "niets aan de hand" zou zijn.
Tuurlijk is het allemaal geen rozengeur en manenschijn. Dat is het in het verkeer nooit.
Niet als je je aan de max snelheid op de snelweg houdt met de auto....ook dan wordt er op je bumper gekleefd,
Niet als je bij een zebrapad wilt oversteken....ook dan stopt niet iedereen,
etc etc
Maar de extreme voorbeelden van gedrag die jij noemt herken ik écht niet!!!!! Op geen van die wegen.

Maar als je goed positie kiest op, bijvoorbeeld, de Klaprozenweg, dan kan er niemand jou van de weg drukken. Zeker zit er wel eens iemand te drukken. Lekker laten drukken.
De mensen met tolerantieproblemen richting SP's in de regio Amsterdam worden steeds meer een uitzondering is mijn ervaring.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Plaats reactie