mrstrom schreef: ↑09 sep 2021, 12:29
J3R schreef: ↑09 sep 2021, 11:58
Ik heb voorbeelden te over met de SP op deze autowegen dat er bewust wordt getracht je naar het fietspad te dwingen, tot aan agressiviteit aan toe, waarbij je zeer bewust wordt van je kwetsbaarheid op de SP: afsnijden, rechts inhalen over de busbaan, inhalen in een bocht en je tegen de stoeprand aandrukken, spookrijdend op je afkomen en seinen met lichten, inhalen over doorgetrokken streep en je afsnijden, vlak langs je inhalen waarbij zelfs de spiegel werd aangetikt, etc. Dit is niet "maar een mening", maar gebaseerd op feiten.
Vind het wat curieus en kan het me eigenlijk niet voorstellen, dat zoals je stelt; 4 jaar lang, 4 dagen per week, gebruik maakt van deze specifieke autowegen, er "niets aan de hand" zou zijn.
Ik ben ook groot voorstander om op
specifiek door Gemeente aangewezen wegen, de SP de keuze te geven of de autobaan, of onder strikte voorwaarden toe te laten op het fietspad (bijv. max. 30km/u).
Die voorbeelden heb ik ook gehad, maar ben blij dat ik op de weg mag rijden. Ik blijf erbij dat ik geen 8k fiets heb om op het fietspad 30 te gaan lopen lummelen. Als je gewoon 45km/u rijdt kan je prima mee komen in het verkeer. De agressie van medeweggebruikers heb ik laatste jaren niet meer ervaren. Er zijn meer SPers en het is meer gewoon geworden.
de SPer met 30km/u op het fietspad is gewoon niet passend. De 25kmu snorfiets nu ook op de weg en dan gaat de acceptatie veel sneller omhoog.
Nee, het gaat mij om specifieke (onveilige) autowegen waar ik als SP verplicht gebruik van moet maken en waarbij ik structureel over een langere periode, tot vandaag aan toe, dit soort agressieve verkeersgedrag ervaar. Ik kan op dit moment niet uitwijken naar een minder kwetsbare plek op de weg. Er zijn hier in omgeving Amsterdam flink wat asociale bestuurders die zich blijkbaar "king of the road" wanen, waarbij alles en iedereen moet wijken. Daarnaast is de onbekendheid met de SP op de autobaan (sinds 2017!) ook nog steeds een ding; ik wordt bij het stoplicht regelmatig aangesproken, of ik krijg lichtseinen en getoeter van tegemoetkomend verkeer.
Vorige week een forse wagen van de Stadsreiniging Amsterdam die eerst begon op te duwen (PH Kade), toeteren en vervolgens rechts, vlak langs mij over de busbaan inhaalde... Bij het stoplicht getracht de beste man
netjes aan te spreken (bleek zijn stuur aan de rechterkant te zitten)
Ondanks mijn uitleg geel brommer-kenteken en het blauwe fietsbord, bleef hij van mening dat ik daar niets te zoeken had.
Vervolgens werd ik door hem bij de volgende bocht buitenom ingehaald, trok hij naar binnen waarbij ik vol in de ankers moest om niet klem te komen tussen deze forse wagen en de stoeprand. En zo kan ik wel meer recente voorbeelden aanhalen.
Met ontheffing zou het voor dit soort verkeerssituaties nog steeds een
eigen keuze zijn waarbij je dan zelf bepaald wat je kiest: of de autobaan, of onder de gestelde voorwaarden het fietspad.