Het fietspad is het nieuwe Wilde Westen: voer een belasting in om de rust terug te brengen

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er is een nieuwe nationale klaagzang, net nu het monddoekje is afgelegd. Op het Nederlandse fietspad is een strijd ontbrand tussen de bikkels – de fietsers die helemaal zelf hun heren- of damesrijwiel voortbewegen – en de slapjanussen die elektrische hulp krijgen.

De ergernis was er al langer, maar nu haalt het ook de media. Het beperkt zich nog tot ingezonden brieven, maar op korte termijn zal de situatie op het overvolle fietspad zo escaleren dat ook Op1 en Humberto het oppakken voor een twistgesprek. Het is dan nog wachten op twee aansprekende incidenten – een toerist op een fatbike die een tachtiger op een huis-tuin-en-keukenrijwiel omverrijdt of een tachtiger die een jonge moeder van haar elektrische bakfiets afmept – voordat de politiek zich ermee gaat bemoeien.
Lees hier het volledige artikel:

https://www.volkskrant.nl/economie/het- ... ntent=free
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Een zeer eenzijdig stuk, dat volle fietspad is er alleen in en rond de grote steden, inderdaad het Wilde Westen van het land, hier in Tiel en dat geldt waarschijnlijk voor 75% van het land is het altijd vrij rustig op het fietspad. Ik vrees dat dit lokale 'probleem' uiteindelijk landelijke gevolgen gaat hebben.
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
mrstrom

Hier in de kop van Noord-Holland kan het ook wel druk zijn. Er is een aardig spanningsveld tussen verschillende groepen in combinatie met vooroordelen over en weer.

De E bike ouderen mopperen op de snelle racefietsers en vice versa. Dan heb je nog de opgevoerde snorfietsers, de langzame fietsers, het fietsen in groepen racefietsers maar ook groepen E-bike of uitjes. Mensen die midden op het fietspad gaan overleggen welke route ze gaan nemen etc.....

Al met al, maak de fietspaden gewoon 1 a 2 meter breder waar kan. Je kan nu amper passeren als je met 2en rijdt en de tegenligger ook. Ook die stomme paaltjes uit de fietspaden..zo is er nog genoeg te verzinnen.

Maar bovenal...Lief zijn voor elkaar....
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Hier bij mij ook geen probleem. Nu gaat een groot deel van mijn route over de F261 fietssnelweg welke gemiddeld een meter of 4 breed is met twee stroken. Op de tijden dat ik er fiets kom ik niet heel veel verkeer tegen, ondanks dat een deel langs de Efteling en Loonse en Drunense duinen (met groot fietspadnetwerk) passeert.
Drukste punt is het eind van de F261, waar deze over de A59 gaat. Hier kom ik met name in de ochtend een grote hoeveelheid fietsers tegen, soms met drie of vier op een rij.
Qua tijden en rijrichting zit ik echter altijd precies goed. Er komt mij meer tegemoet dan dat ik in moet halen.

Ik denk dat het aanleggen van een fietssnelweg op drukke plekken al een groot deel op kan lossen. Deze zijn al breder en ruimer opgezet dan een normaal fietspad, waardoor het rijden met verschillende snelheden minder snel een probleem oplevert dan over een smal fietspad, zeker als de berm enkele centimeters over het wegdek gegroeid is. De ruimte moet dan wel beschikbaar zijn, of gemaakt kunnen worden.
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jo58 schreef: 06 jul 2021, 10:53 en dat geldt waarschijnlijk voor 75% van het land is het altijd vrij rustig op het fietspad.
Maar daar (in de Randstad) woont wel 44% van de totale bevolking.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Bastiaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 mar 2020, 15:59
Locatie: Berkel en Rodenrijs

TomSP schreef: 06 jul 2021, 11:53 Qua tijden en rijrichting zit ik echter altijd precies goed. Er komt mij meer tegemoet dan dat ik in moet halen.
Dat kan ook gewoon komen door de tegengestelde beweegrichtingen. Als er in beide richtingen evenveel mensen zouden fietsen zou je er ook meer tegenkomen dan dat je moet inhalen. De mensen die met je mee bewegen nader je met: jouw snelheid - hun snelheid. De tegenliggers nader je met: jouw snelheid + hun snelheid.
Oceaanblauwe ST1X met geveerde vork en Kinect zadelpen
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Stromeur schreef: 06 jul 2021, 12:30

Maar daar (in de Randstad) woont wel 44% van de totale bevolking.
Daarom zijn die fietspaden ook zo vol natuurlijk..... :D
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 06 jul 2021, 12:30 Maar daar (in de Randstad) woont wel 44% van de totale bevolking.
Nog wel. Een aantal jaren klimaatverandering verder en dan ziet het er heel anders uit.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, dan komen ze allemaal hierheen. *Bummer

(Hoewel, ik zal tegen die tijd hier ook wel natte voeten hebben.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 06 jul 2021, 20:16 (Hoewel, ik zal tegen die tijd hier ook wel natte voeten hebben.)
Ik denk het ook wel ja... Hopelijk dat het nog heel lang meevalt, maar ik vrees een beetje voor het gebrek aan verandering wat we lijken te accepteren.

Hier in Noord-(oost)Brabant zitten we gelukkig nog goed, maar met al die vluchtelingen uit het westen denk ik dat we hier dan ook overvolle fietspaden gaan krijgen :bc
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie