Het fietspad is het nieuwe Wilde Westen: voer een belasting in om de rust terug te brengen

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 06 jul 2021, 20:46 maar met al die vluchtelingen uit het westen
En die gaan zich natuurlijk nooit aanpassen aan 'onze cultuur'! :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Stromeur schreef: 06 jul 2021, 21:01
FreddyH schreef: 06 jul 2021, 20:46 maar met al die vluchtelingen uit het westen
En die gaan zich natuurlijk nooit aanpassen aan 'onze cultuur'! :mrgreen:
Haha, eerst moeten we dan op een taal cursus. En weer klompen aan, dat zal best wennen zijn.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mrstrom schreef: 08 jul 2021, 08:20 Haha, eerst moeten we dan op een taal cursus. En weer klompen aan, dat zal best wennen zijn.
Taalcursus: klopt.

Persoonlijk denk ik dat je je meer zorgen moet maken om carnaval dan om klompen. Carnaval is net zoiets als een groot voetbal toernooi: je kunt het willen negeren maar dat gaat simpelweg niet lukken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

:bj
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

De relatie tussen een belasting invoeren en dan een leger fietspad krijgen zie ik eigenlijk niet. Ook niet specifiek voor de speed pedelec rijder. We betalen sowieso al minimaal voor de WA verzekering. Stel er komt nog een redelijke extra wegenbelasting bij van 100-200 euro per jaar, dan betwijfel ik of dat minder SP'ers op gaat leveren. Wat een 'fatbike' is weet ik trouwens ook niet. Het grootste probleem is, zo lees ik tenminste uit de tekst, het ontbreken van discipline bij de verschillende gebruikers van het fietspad. Het grote aantal ongevallen is daarnaast ook niet direct de fout van de fietspad gebruikers alleen. Ik vind het maar een bijelkaar geraapt verhaaltje. Ook de roep om herinvoering van de fietsbelasting is vorig jaar ook al een keer gedaan om eenzelfde soort reden. Het lijkt dus ook nog op een gerecyclede tekst.

Wil je minder ongelukken dan moet je maatregelenen nemen als:
- Bredere fietspaden, minder paaltjes, verharde bermen, midden bermen bij oversteekpunten, overzichtelijkere kruispunten, etc
- Duidelijkere verkeersregels (bv de ene keer heeft een fietser op de rotonde wel voorrang, dan weer niet. Maak hier bv altijd niet van.
- Autowegen met fietspaden waar mogelijk meer fysiek scheiden
- Bij bergjes omlaag de fietser voorrang geven op de kruisende weg (ik zie dat zo vaak bijna fout gaan)

Wil je minder ernstige ongelukken:
- Helmplicht voor alle fietsers invoeren
- Snelheidslimieten invoeren voor alle gebruikers
- Verplichte fietscursus en verkeersles voor scholieren
- Zaken zoals ook al bij minder ongelukken genoemd

Ja, een extra belasting kan dit mogelijk maken, maar een belasting alleen lost niets op.
mrstrom

Dat vat je mooi samen!

Persoonlijk zou ik er voor kiezen fietsers meer voorrang te geven en autos juist min mogelijk. Dan krijg je minder autos en meer fietsers zou ik verwachten.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Vincent: superfraai samengevat !

En ik durf er zelfs een item aan toe te voegen wat door velen niet gewenst zal zijn en afgedaan als "opgedragen arbeid/werkverschaffing voor fietsenmakers": de fietskeuring.....

Ik mocht een maandje geleden als ondersteunings-ouder op de basisschool helpen met het verkeers-examen en een onderdeel is de fiets-keuring. Nou doe ik dit ieder jaar dus had al een vracht gereedschap mee....:
- 10% van de sturen staat gewoon los (echt ?!; ik sta paf);
- verlichting....10% niet in orde
- remmen....25% niet in orde
Overige gebreken als loszittend crankstel, zadels los, etc waren ver boven mijn bevattingsvermogen (en natuurlijk tel ik zoiets sips als niet goed opgepompte banden niet mee).
Treurnis alom. De kinderen denken dus dat dit normaal is; de ouders interesseert het kennelijk geen reet (sorry) en dit gedrag blijft dus. Waarmee een potentieel top-vervoermiddel voor in Nederland zo maar eens fout gebruikt kan worden. Zonde....

Persoonlijk denk ik dat de gemiddelde SPer zijn/haar rij-ijzer beter voor elkaar heeft. Je maakt toch een gezonde snelheid die door mechanisch/electrisch falen zo maar eens heel erg ongezond gaat worden.

Ik pleit niet voor een specifieke APK SP maar voor een verplichte algemene fiets/brommer/snorfiets-check bovenop Vincent's aanbevelingen.

Zal vast gevoelig liggen.
Grtz, Reinout
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

Bedankt voor jullie mening en mede input.
Bij mijn vrouw op het werk hadden ze een incident met een fiets waarbij het voorwiel niet goed bevestigd zat. Zoiets kan inderdaad tot zeer ernstig letsel leiden. Ik let er bij mijn kinderen (en kinderen die bij ons komen spelen) zoveel mogelijk op dat hun fietsen in goede staat zijn. Dit betekent regelmatig even:
- de remmen controleren (soms wil een rem nog wel eens, bij niet gebruiken, vast zitten door roest in de kabel bv)
- de wielen en spatborden controleren (zit het allemaal goed vast)
- de verlichting en reflectie (laatst weer de reflector en lamp achter moeten vervangen bij mijn dochter, het zijn blijkbaar fragiele dingen)

Ik zal hier aan toevoegen het stuur :). Iets anders dat ik bij fietsen van jongeren nog weleens wil zien is een voorvork die niet meer okay is. Dit door het botsen tegen een muurtje of zo? Dat is ook een puntje om op te letten.

Soms vindt volgens mij een fietskeuring ook plaats door de plaatselijke politie (nee ik beodel niet die verdekte verlichtingscontroles :) ) of door de ANWB of zo. Dat is, te samen met controles door ouders zoals Reinout-ST3 doet een heel goed initiatief.

Fietsers op rotondes altijd voorrang geven zou ook een optie zijn. Ik zie dit toch wel vaak fout gaan. Autobestuurders schatten de snelheid van weggebruikers op het fietspad gewoon te vaak verkeerd in. Dan kun je beter opleggen bij de zwakkere deelnemer dat hij verplicht stopt. Dat gaat vaker goed, denk ik.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

En wat mij betreft een verplichte herhaling theorie examen voor iedereen met een rijbewijs. Elke 5 jaar oid.

Dan bereik je 2 dingen:
- je houdt je kennis scherp
- je bent redelijk snel weer op de hoogte van veranderingen

Zal ook niet populair zijn.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

https://www.gelderlander.nl/home/oudere ... ogle.nl%2F

...Hun rijgedrag aanpassen doen lang niet alle senioren die van fietsen houden. Terwijl het aantal verkeersdoden de afgelopen twintig jaar halveerde, groeide het aantal 70-plussers dat omkwam bij een fietsongeluk met liefst 68 procent – becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2019 stierven welgeteld 119 70-plussers na een ongeluk met hun fiets, 60 procent van het totaal. Relatief vaak gaat het om eenzijdige ongelukken, waarbij een persoonlijke fout leidt tot een uitglijder of klap - met fatale afloop....


...en dus toevoegen aan de lijst met maatregelen:
  • Een helm verplicht stellen, het liefst voor iedereen, maar zeker vanaf een bepaalde leeftijd
  • Vanaf een bepaalde leeftijd (60+ ?) een rijvaardigheidstest toevoegen aan het verplichte theoretische herhaal-examen
  • Afhankelijk van je "handicap" de maximum snelheid van de e-bike softwarematig verlagen. Niet iedereen kan een maximum snelheid van 25 km/uur aan.
Nog even mijn mening over het verbreden van de fietspaden: dit is een goed idee, maar denk niet dat dit meer ruimte schept.
Ze hebben de rijkswegen A1 en A6 op sommige plekken 2 x 6 rijstroken breed gemaakt. Je ziet regelmatig automobilisten die niet op de rechter twee / drie rijstroken willen rijden, met als gevolg onnodige opstoppingen en rechts inhaalacties. Het maakt deze mensen niks uit dat ze rechts worden ingehaald, want na zo'n inhaalactie blijven ze gewoon in hun gekozen rijstrook hun weg vervolgen. Ik verwacht dan ook dat als je de fietspaden drie tot vier keer zo breed maakt, dat er zat mensen zullen zijn die het liefst midden op de rijstrook willen rijden, met alle gevolgen van dien. Je ziet dit gedrag nu al op de iets bredere fietssnelwegen in en rond Almere.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie