BMW i Vision AMBY

Plaats reactie
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 230
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

NieuwsMotortestsMotorzoekerMotor wegenbelastingVolg onsAutoRAI.nlZERauto.nl

BMW I VISION AMBY: EERSTE HIGH-SPEED PEDELEC VAN BMWContinu trappen om te kunnen profiteren van de elektrische aandrijving

7 sep 2021, 8:19  •  Nieuws  •  Door Bart Oostvogels

Niet alleen BMW Motorrad maar ook BMW – de autofabrikant zelf – presenteert een tweewieler op de IAA Mobility. Maak kennis met de BMW i Vision AMBY, de eerste high-speed pedelec van BMW voor stedelijke gebieden. Aan de buitenzijde oogt de i Vision AMBY als een e-bike, maar onderhuids biedt de AMBY tal van mogelijkheden voor snel en comfortabel stadsvervoer. De i Vision AMBY is één van vijf concepten die BMW Group presenteert tijdens de IAA Mobility, en staat model voor een nieuwe visie op individuele mobiliteit in stedelijke gebieden.

‘Electric mobility, digitality en sustainability’

Onder de noemer ‘electric mobility, digitality en sustainability’ vormen de vijf concepten een bijzondere mix, die staat voor een nieuwe richting in duurzaam denken waarbij rekening wordt gehouden met uiteenlopende mobiliteitsbehoeften, nu en in de nabije toekomst.

De BMW i Vision AMBY en BMW Motorrad Vision AMBY

AMBY staat voor ‘adaptieve mobiliteit’ en deze duurzame tweewieler is ontwikkeld in twee verschillende varianten. Naast de BMW i Vision AMBY wordt ook de BMW Motorrad Vision AMBY gepresenteerd. Beide modellen interpreteren het basisidee van adaptieve, stedelijke mobiliteit op twee wielen op eigen wijze.

De overeenkomsten: de voertuigen zijn uitgerust met een elektrisch aandrijfsysteem met drie snelheidsclassificaties voor gebruik op verschillende soorten wegen. Het aandrijfsysteem maakt snelheden tot 25 km/u op fietspaden, tot 45 km/u op stadswegen en tot 60 km/u op meerbaanswegen buiten de bebouwde kom mogelijk. Voor 45 km/u is een brommerrijbewijs en bijbehorend verzekeringsplaatje verplicht, voor de stand tot 60 km/u is een motorrijbewijs en bijbehorend kenteken een vereiste.

Gashendel

De verschillen: gebruikers van de BMW i Vision AMBY high-speed pedelec moeten continu trappen om te kunnen profiteren van de elektrische aandrijving. De BMW Motorrad Vision AMBY heeft geen trappers en maakt gebruik van een gashendel. Ook is hij voorzien van voetsteunen in plaats van pedalen.

Weg met hokjesdenken

“Overal waar je kijkt, vallen de ooit gevestigde categorieën uiteen – en dat is maar goed ook. In de toekomst zouden classificaties als ‘auto’, ‘fiets’ en ‘motorfiets’ niet bepalend moeten zijn voor de aard van de producten die we bedenken, ontwikkelen en aanbieden”, legt Werner Haumayr, Vice President BMW Group Design Conception uit. “Deze nieuwe manier van denken geeft ons de mogelijkheid om producten af ​​te stemmen op de levensstijl van mensen, zoals we kunnen zien met de BMW i Vision AMBY high-speed pedelec. Dit voertuig benut de volledige speelruimte tussen een fiets en een lichte motorfiets en stelt klanten in staat om zelf te beslissen welke wegen of routes ze door een stedelijk gebied willen rijden. Flexibel, doeltreffend en tegelijkertijd sportief. De rijmodi en het slimme systeem voor routekeuze maken van de
i Vision AMBY een van de snelste vervoermiddelen voor en door de stad.”

Het design: meer dan een e-bike

Het design van de BMW i Vision AMBY straalt visuele lichtheid en atletische vermogen uit. Het is meteen duidelijk: hier staat geen gewone e-bike. Het frame is steviger ontworpen en gebouwd om grotere krachten de baas te kunnen. De frame-geometrie en zithouding houden het midden tussen die van een racefiets en een sportieve e-bike. De bovenste framebuis, vervaardigd uit vier aluminium profielen, ziet er niet alleen expressief en extra sterk uit – hij is het ook. De licht stijgende lijn onderstreept daarbij het dynamische karakter van het ontwerp. De ruimte tussen de profielen biedt een handige opbergruimte voor rugzak of laptoptas. Vlak voor het stuur bevindt zich een smartphone-houder, die het apparaat met magneten veilig op zijn plaats houdt en goed in het zicht fixeert.

De accu bevindt zich in het midden van het frame. Met een capaciteit van 2 kWh is hij goed voor een bereik van maximaal 300 km, afhankelijk van de rijmodus. Dankzij de technologie voor snelladen is de accu, als het nodig is, binnen drie uur weer vol. De motor, die zich dicht bij de pedalen bevindt, biedt alleen ondersteuning bij het draaien van de pedalen. De krachtoverbrenging vindt plaats door middel van een onderhoudsarme tandriem en de transmissie is geïntegreerd in het aandrijfsysteem. Een geavanceerde, enkelzijdige swingarm verbindt het achterwiel met het frame. De veerweg van 120 mm voor en achter is ideaal voor alle toepassingen in en rond de stad bij snelheden tot 60 km/u. De 27,5-inch wielen zijn uitgerust met grotere en bredere banden dan gebruikelijk op een speed pedelec, om ook bij hogere snelheden comfort en veiligheid te garanderen.

Mooie geïntegreerde details en transportgemak

Het ontwerp van de stuurpen als onderdeel van het frame is een technisch hoogstandje en ziet er heel strak uit. Een slanke, horizontale LED lichtstrip is geïntegreerd in het brede stuur en benadrukt zo de vooruitstrevende, technische look van dit framedeel. Ook is de i Vision AMBY voorzien van volledig geïntegreerde remmen en intern geleide kabels, wat bijdraagt aan een strakke uitstraling. Het verticale LED achterlicht is geïntegreerd in de zadelpen. Daaronder toont een e-ink-display de ingeschakelde rijmodus.

Het centraal bevestigde achterwiel kan eenvoudig worden losgemaakt en verwijderd voor optimaal transportgemak. Ook het wiel in de verende voorvork kan op de klassieke manier met een schroef worden verwijderd. Het resultaat is een compacte constructie en de accu kan ook afzonderlijk worden verwijderd en opgeslagen, wat fijn is als de i Vision AMBY mee gaat op reis.

Focus op duurzaamheid

Een fiets, al dan niet elektrisch ondersteund, biedt veel voordelen in de stad. Niet alleen in termen van gemak, maar ook in duurzaamheid, functionaliteit, emissievrij rijden en efficiënt gebruik van energie. De BMW i Vision AMBY tweewieler onderstreept daarbij de circulaire economie-boodschap van de BMW i Vision Circular, een concept dat eveneens zijn première beleeft op de IAA 2021 Mobility en deel uitmaakt van de groep van vijf i Vision concepten. Het frame is gemaakt van hetzelfde geanodiseerde aluminium dat ook gebruikt is voor de dragende carrosseriedelen van de BMW i Vision Circular. Bovendien zijn delen van het stuur en de accu vervaardigd uit ‘drijvende grijze polymeren’, een gerecycled plastic dat ook wordt gebruikt in de bumpers van de Vision Vehicle. Deze materialen kunnen gemakkelijker worden gedemonteerd en verwerkt binnen de BMW Group-materialencyclus, zodra het product het einde van zijn levensduur heeft bereikt. Nog een duurzaam detail; als remvloeistof wordt koolzaadolie gebruikt en de componenten van de BMW i Vision AMBY zijn lokaal in Duitsland geproduceerd om zo de transportafstanden tot een minimum te beperken.

Smartphones zijn de sleutel

Gebruikers kunnen de BMW i Vision AMBY voorbereiden voor gebruik, hun opgeslagen rijmodi laden en het vereiste niveau van de verzekeringsdekking instellen met behulp van een speciaal ontwikkelde app. De app neemt daarmee de traditionele rol van de contactsleutel over. Hij maakt gebruik van de bekende smartphone-identificatiefunctionaliteit (bijv. gezichtsherkenning of vingerafdruk), op dezelfde manier als de digitale sleutel die voor het eerst door BMW Group voor auto’s werd geïntroduceerd. De digitale sleutel verandert een daarvoor geschikte iPhone in een digitale autosleutel waarmee rijders hun BMW kunnen ontgrendelen, vergrendelen en veilig en gemakkelijk kunnen starten. Andere basisfuncties en statuschecks (bijv. het huidige en geplande laadniveau) zijn ook beschikbaar, zoals bij het gebruik van de BMW-app.

De elektrisch verstelbare zadelpen stelt zich voor vertrek automatisch in op het profiel dat is opgeslagen in de app. Dat zijn instellingen en vooraf ingevoerde gegevens – zoals de beenlengte en de binnenbeen afmeting van de gebruiker. Nieuwe software en aanpassingen komen binnen via ‘over-the-air’ updates. De i Vision AMBY is voorzien van een inductie-oplader, die is geïntegreerd in de magnetische houder voor smartphone. Ook diefstalbeveiliging en de vrij programmeerbare startonderbreker zijn functies in de app, net als de ‘Waar is mijn
BMW i Vision AMBY’ tracking-functie.

Geofencing-technologie regelt de juiste rijmodus

Zelf de rijmodus wijzigen onderweg hoeft niet, geofencing-technologie in combinatie met de gedetailleerde HERE-kaartservice zorgt ervoor dat de juiste snelheidsmodus (25/45/60 km/h] automatisch wordt ingesteld. Waar mogelijk schakelt het systeem ook de juiste verzekeringsdekking in. Deze technologie stelt het voertuig in staat om het type weg waarop wordt gereden te herkennen en past vervolgens automatisch de maximaal toegestane snelheid aan. Dit betekent dat de BMW i Vision AMBY kan veranderen van een elektrische fiets via een speed pedelec naar een lichte motorfiets. Uiteraard is het ook mogelijk de rijmodi handmatig in te stellen. Intelligente technologie zorgt er echter voor dat de relevante verkeers- en veiligheidsregels te allen tijde worden nageleefd. Handig om boetes en onveilige situaties te voorkomen. De ingeschakelde modus wordt op het display weergegeven met behulp van e-ink-technologie – dit maakt het gemakkelijk voor andere weggebruikers om de geactiveerde/geselecteerde modus te identificeren.

Meer opties mogelijk

Andere technologische functies die in de BMW i Vision AMBY zouden kunnen worden opgenomen, zijn een voor fietsen geoptimaliseerd ABS-systeem, een automatische grootlicht- en remlichtassistent en dagrijverlichting. Deze functies maken de rit nog veiliger. Een bandenspanningscontrolesysteem, vergelijkbaar met dat van BMW Group motorfietsen, behoort ook tot de mogelijkheden, net als een zogeheten naderingsradar met een bereik tot 140 meter. Deze geeft de gebruiker een visuele en akoestische waarschuwing (via de app), voor voertuigen die van achteren naderen.

Duurzaamheidsthema’s

Meer details over de duurzaamheidsthema’s rond de conceptvoertuigen van de BMW Group op de IAA Mobility 2021 zijn te vinden op de microsite van BMW Circular Lab op bmw.com, in de BMW Circular Hub op de Max-Joseph-Platz in het centrum van München en in de informatie over de BMW i Vision Circular Vision Vehicle.

Specificaties van de BMW i Vision AMBYAccu: 2.000 WhOplaadtijd: drie uur (snellader)Max snelheid mod1: 25 km/uMax snelheid mod2: 45 km/uMax snelheid mod3: 60 km/uMax bereik: 300+ km (mod1) 180 km (mod2) 75 km (mod3)Wielbasis: 1.160 mm (frame-maat M/L)Veerweg: 120 mm voor & achterGewicht: ca. 30 kg

BMW i Vision AMBY

bericht delen via    

SHARETWEETSHARESHARESHAREE-MAIL

Bekijk alle 1021 Occasions op viaBOVAG.nl

Bekijk nuHarley-Davidson XR 12009.45014.982 km
Bouwjaar: 2008

Bekijk nuHonda CBF 600 S3.89930.934 km
Bouwjaar: 2008

Bekijk nuKTM 1090 Adventure11.25027.885 km
Bouwjaar: 2018

Bekijk nuBMW F 900 R11.9504.500 km
Bouwjaar: 2021

Bekijk alle 1021 occasions

Klantbeoordeling 8,2Altijd BOVAG Garantie10.500 aangesloten BOVAG garagesHeldere All-in prijzen

Over ons

Op MotorRAI.nl vind je alles waar het hart van een motorliefhebber sneller van gaat kloppen. In beeld én geluid van cruiser tot supersport. Ons team levert u het laatste nieuws, lifestyle & gadgets en nog veel meer.

Volg MotorRAI.nl op social media  

MotorRAI.nl is powered by

report this ad

© MotorRAI.nl 2021Cookies Privacyverklaring
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 5916
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Plaatje zegt meer dan 10.000 woorden:
iVision.png
iVision.png (2.36 MiB) 292 keer bekeken
Zo te zien heeft dit ding hetzelfde probleem als de ST5: leuk design, maar daarmee een compleet niet meer aan te passen zithouding.
Geofencing-technologie regelt de juiste rijmodus.
Zelf de rijmodus wijzigen onderweg hoeft niet, geofencing-technologie in combinatie met de gedetailleerde HERE-kaartservice zorgt ervoor dat de juiste snelheidsmodus (25/45/60 km/h] automatisch wordt ingesteld. Waar mogelijk schakelt het systeem ook de juiste verzekeringsdekking in. Deze technologie stelt het voertuig in staat om het type weg waarop wordt gereden te herkennen en past vervolgens automatisch de maximaal toegestane snelheid aan. Dit betekent dat de BMW i Vision AMBY kan veranderen van een elektrische fiets via een speed pedelec naar een lichte motorfiets. Uiteraard is het ook mogelijk de rijmodi handmatig in te stellen.
Interessant. Ik kan zelf dus een max snelheid van 60 km/h kiezen, ook al heb ik hem als speed-pedelec ingeschreven... Ben benieuwd of dit ding een kenteken kan krijgen.
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 230
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Accu lijkt qua vorm een beetje op Klever. Alleen een capaciteit van 2kwh.
Nog even en met mijn ww-verkeer afstand, kan ik 3 dagen zonder bijladen :D :bj
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 15507
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Klever X Alpha 45

De BMW i Vision AMBY is één van de vijf concept voertuigen waarmee BMW haar visie op de toekomst van mobiliteit in de steden uitdraagt.

BMW wil met deze i Vision AMBY een statement maken tegen wat zij te complexe en irrelevante regelgeving vinden. Wat BMW betreft mag de berijder, op basis van verkeersdrukte, zélf bepalen wat een veilige snelheid is: max 25km/u, 45km/u of 60km/u.

Lees hier het volledige artikel:

https://www.bike-eu.com/products-innova ... t-10141272
Stromer ST1 X (2017) --> Stromer ST2 S (2018) --> Klever X Alpha 45 (2021)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 15507
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Klever X Alpha 45

Stromer ST1 X (2017) --> Stromer ST2 S (2018) --> Klever X Alpha 45 (2021)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 15507
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Klever X Alpha 45

Stromer ST1 X (2017) --> Stromer ST2 S (2018) --> Klever X Alpha 45 (2021)
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 876
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Het gaat snel, de toekomst! Helaas geen plaats voor de nummerplaat en blijkbaar gaat het niet meer regenen in de toekomst! :ay
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Plaats reactie