Fietskar met remondersteuning op de EuroBike beurs

Plaats reactie
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

De EuroBike, s'werelds grootste fiets handelsbeurs, is aan de gang en ik zag dit voorbij komen op een van de YT kanalen die ik volg (Duits) vanaf 10:38 (na bespreking gewone kar) -->

De Zwitserse fietskarren fabrikant Leggero blijkt een prototype fietskar te ontwikkelen met remondersteuning. Hierbij wordt de kracht op de aanhangerkoppeling gemeten en aan de hand daarvan wordt remt de kar mee en gaan remlichten op de kar aan. Uit de presentatie op de stand is ook wel duidelijk dat dit op o.a. op S-pedelecs gericht is met het 2 persoons prototype welke als laatste getoond wordt achter een Stromer gemonteerd met een testdummy er in. De presentator benoemd ook dat de kar bij 45km/h zich prima houdt aldus de fabrikant, maar ook dat het in Duitsland (net zoals NL) natuurlijk niet toegestaan is volgens de wet in tegenstelling tot andere landen (zoals Zwitserland).

Even verder op gezocht en ik kwam het Leggero prototype ook hier tegen: https://downtown-ebike.com/en/eurobike-2021-highlights/

Samen met een aantal toffe andere nieuwe fietsen. Denk dat de riemaandrijving in 2021 wel z'n doorbraak beleeft!

Maargoed, waarom wordt heeft dit zo mijn belangstelling? Als ouder baal ik er ervan dat een fietskar achter een S-Pedelec voor een kind niet mag ook al rijd je er maar netjes max. 25 km/h mee. Maar ergens heb ik toch de stille hoop dat als dit soort aanhangers ontwikkeld worden daar mogelijk eens verandering ik zou komen. Lijkt me toch dat een fabrikant als Leggero z'n producten niet alleen voor de Zeitserse markt wil ontwikkelen...
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Hoe zie je die wetswijziging voor je? Dat je met aangepaste snelheid wel kinderen in de aanhanger mag meenemen?

En dan met 25 km/h op de rijbaan?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

RikC schreef: 19 sep 2021, 12:51 Maargoed, waarom wordt heeft dit zo mijn belangstelling? Als ouder baal ik er ervan dat een fietskar achter een S-Pedelec voor een kind niet mag ook al rijd je er maar netjes max. 25 km/h mee. Maar ergens heb ik toch de stille hoop dat als dit soort aanhangers ontwikkeld worden daar mogelijk eens verandering ik zou komen. Lijkt me toch dat een fabrikant als Leggero z'n producten niet alleen voor de Zeitserse markt wil ontwikkelen...
Verandering in wetgeving zal inderdaad van dit soort pionierbedrijven moeten komen.

Even los van dat ik hun karren spuuglelijk vind en dat ik al helemaal niet snap waarom ze er eentje achter een MTB hangen voor de show; dat mee remmen van zo'n kar is wel echt een hele toffe feature. Nou zal het toelaten van kinderen in een fietskar achter een 45km/u speed pedelec niet alleen van die remmen en remlicht afhangen, maar b.v. ook van de kooiconstructie, gordels, helmplicht en dat soort veiligheidszaken. Maar je moet ergens beginnen en is dit een hele goeie start.

Het is spijtig dat wetgeving, zeker EU wetgeving, zo allemachtig traag wordt aangepast aan de ontwikkelingen in de realiteit. Als zoiets als deze fietskar al toegestaan zal worden, dan ben jij waarschijnlijk al opa.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Stromeur schreef: 19 sep 2021, 13:04 Het is spijtig dat wetgeving, zeker EU wetgeving, zo allemachtig traag wordt aangepast aan de ontwikkelingen in de realiteit. Als zoiets als deze fietskar al toegestaan zal worden, dan ben jij waarschijnlijk al opa.
:lol:

Nouja dan mogen tegen die tijd de kleinkinderen mee hè :mrgreen:

Maar ik zie 't idd. niet snel gaan, maar blij iig. wel dat er blijkbaar in ieder geval bedrijven mee bezig zijn...
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Plaats reactie