Gezondheidsclaim e-bike gebruik betwijfeld

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Ben benieuwd wie er voor het onderzoek betaalde.
Daarnaast staat TU Twente vnl bekend om techniek en niet gezondheidsonderzoek.
Mijn orthopeed adviseerde fiets vanwege de bewegings ondersteuning en smering van gewrichten. Heb bij gebrek aan tijd voor fietsen vrijwel daags erna knie- en spierklachten.

Daarom al de afstand om de aarde gefietst omdat ik me er zo gezond bij voel.

https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... Kv-OGJDo-Y
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
geelfietsje
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 dec 2018, 16:41

Zoals meestal, dekt de titel de lading niet. Het is nogal een open deur. Eigenlijk staat er dat je, als je langzaam fietst, op de elektrische fiets maar weinig energie gebruikt. De helft minder zelfs dan op een niet ondersteunde fiets....... Verrassing! Als je stilstaat verbruik je zelfs helemaal niet meer energie dan als je stilstaat. Ze meten trouwens ook onder gestandaardiseerde omstandigheden (te weten windstil weer) en daar zit nu juist niet de meerwaarde van de elektrische fiets voor de echte gebruiker (naar school fietsen bv). Overigens wordt het op het eind genuanceerd (want anders is het helemaal een onzin verhaal). Jammer dat de koppensnellers dan sowieso al afgehaakt zijn.

Voor mijzelf kan ik zeggen dat ik op de Stromer even hoge hartslagen fiets als op de wielrenfiets. Ik ga daarbij natuurlijk veel harder en kom daarom een stuk verder (in dezelfde tijd). Aangezien ik globaal weet hoeveel watt ik trap bij welke hartslag, weet ik dat ik gemiddeld zo'n 200 watt trap.

We weten allemaal dat het een keuze is of we moe worden op een elektrische fiets. Weten anderen ook ongeveer hoeveel watt ze zelf meestal (bij)trappen?
ST3 L 983, zwart met winterbanden, Giro Camden MIPS, Noord-Brabant, 2x20 km ww :cool2:
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Niet zwaarder maken dan het is. Ik geloof er niks van dat er een betalende partij achter zit (die baat heeft bij een bepaalde uitkomst). Volgens mij hobbisme van wat onderzoekers en een plaatselijke journalist die er een smeuig verhaal van maakt
21/22 km op een ebike onder windstille omstandigheden is heel licht fietsen op een ebike. Te vergelijken wanneer ik minder dan 40 rij op mijn Stromer. Ik rij eigenlijk altijd harder, dus meer energieverbruik. Dit onderzoekje is voor mij wel een reden om mijn hartslagmeter weer eens van stal te halen. En op de terugweg, naar huis, eens wat meer in de 2 te fietsen. Meestal heb ik dan wind mee.
Ik vind dit onderzoek prima omdat het ons wel met de neus op de feiten duwt. Rustig fietsen op een ebike is prima maar verwacht geen calorische wonderen. Zeker voor de jongeren een aandachtspunt want ik zie ook heel veel jeugd op een ebike naar school peddelen.
Groetjes, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
BramVerb
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 112
Lid geworden op: 29 mei 2021, 11:26
Locatie: N-H
Merk SP: Klever X Speed
Km-stand: 10000

Het is ook maar net waar je de fiets voor inzet.
De schoolgaande jeugd heeft voor het merendeel niet de intentie dat ze er een betere conditie van krijgen.
Voor ouderen is een halve dag lekker toeren op een e-bike tien keer gezonder dan binnen zitten en niet kunnen fietsen en dat verbeterd ook de conditie.
Ik kom na mijn woon-werk rit op de speedpedel toch licht bezweet aan op mn werk, dat heb ik niet al ik met de auto ga ( tenzij ik me groen en geel erger aan andere weggeruikers en ik haast heb) dus denk ik dat een half uur bewegen op een e-bike toch iets doet met mn conditie.
Klever X Speed rijder sinds augustus 2021.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat een open deur.

Natuurlijk verbruik je minder op een e-bike dan op een normale fiets. En inderdaad: mensen die hun normale fiets door een e-bike vervangen en daarmee exact dezelfde afstanden afleggen, daarvoor is een e-bike niet bevorderlijk voor de algehele conditie. In de toekomst zal dat elektrisch ondersteunen van alles wat los en vast zit inderdaad tot een 'zwakker' gestel leiden.

Dat is één kant van de medaille, en die kant klopt gewoon dat weten we allemaal.

Waar het om gaat is in hoeverre e-bikes bijdragen aan méér beweging in de buitenlucht. Ouderen die eerder überhaupt niet meer fietsten, forenzen die eerst vijf dagen per week in de auto zaten, mensen die het om medische redenen niet meer volhouden op een normale fiets/racer/MTB of die moeten revalideren (zoals ik na twee gebroken benen).

Alleen als je dit meeneemt en tegen elkaar afweegt, kom je tot een realistische conclusie. En ook die conclusie ligt gewoon voor de hand: bij volstrekt gezonde mensen die de fiets vervangen door een e-bike leidt deze keuze tot stagnatie of zelfs achteruitgang van de algehele conditie. Voor groepen die nu meer en langer fietsen (afhankelijk van hoeveel meer en langer natuurlijk) en mensen die eerder veel minder bewogen in de buitenlucht is een e-bike juist bevorderlijk voor de gezondheid.

Ik zeg: duh
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Soms bij slechte benen of weinig zin rij je wel eens langzaam zo rond de 38-40 en dan merk je op hoe weinig moeite dat kost. Maar als je gewoon lekker rond de 45 fietst zit de hartslag toch lekker rond de 130 wat toch in het aerobic gebied is. Van internet lees ik dan dat je gezond bezig bent:

70 – 80 %: Aerobic Zone

In deze zone blijft de hartslag tussen 70 en 80 % van de maximale hartslag. Deze zone zorgt ervoor dat het bloed sneller door het lichaam wordt gepompt en het aantal bloedvaten wordt vermeerderd. Je gaat sneller ademen en je hebt moeite met het spreken in zinnen. Het cardiovasculaire systeem heeft veel voordeel van deze zone. Er worden ook meer calorieën verbrand in een kortere tijd. In deze zone komt 50% van de energie uit koolhydraten, minder dan 1% uit eiwitten en 50% uit vet.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ebikes etc passen wel in de trend die al jaren is ingezet. Ja duh...... dit weten we allang. We handelen er echter vaak niet na. Zie het toegenomen gebruik van ebikes, maar ook scooters, etc. We bewegen steeds minder, zitten steeds meer, kauwen steeds minder. Lees voor de aardigheid maar eens een artikel van Erik Scherder. Ik kwam vroeger nooit een jongere op een ebike tegen , nu legio..... Mijn studenten zijn in verhouding tot 30 jaar geleden gewoon dik. Ik werk er zelf ook aan mee door ze in de klas te zetten en te laten zitten. Dit onderzoekje, of hoe je het ook wilt noemen maakt weer eens duidelijk dat we vastroesten. In dit geval op de ebike wanneer je je niet echt inspant. (Zoals scholieren) Verder denk ik dat het meer aan het tendentieuze taalgebruik van de journalist is wat prikkelt dan de intenties van de onderzoekers. Zie de kop:
Hoe gezond is elektrisch fietsen nou écht? ‘Om je conditie te verbeteren is het volkomen nutteloos’
Wat het bij mij triggert is dat ik vaak op de terugweg me op de wind in de 3 laat meeglijden. Gaat nu de 2 worden, scheelt bijna niks maar ik word wel moe. :bp:
Groetjes, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Open deur inderdaad, maar probeer het niet 1 op 1 op een SP te mappen. Dat gaat mis.

Een e-bike levert max 250 W, dat is ook ongeveer het vermogen dat je nodig hebt om met ietsje wind tegen 25 km/h te rijden. Als je de fiets dan op turbo zet dan hoef je zelf inderdaad niks te doen. Tjoh.

Om 45 te rijden heb je véél meer vermogen nodig, 1.8x zoveel snelheid is 3.24x zoveel vermogen. Als je rechtop zit heb je dus al snel dik 800 W vermogen nodig (bij sportievere zit wat minder). De meeste SP's leveren dat niet, de rest moet je zelf doen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Klopt Freddy
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Zie het mooi terug op mijn sporthorloge. Zit grote delen van de rit in het aerobic hartslagritme wat gewoon betekend een gezonde beweging.
Plaats reactie