Fietsindustrie roept op tot een ban op opvoeren e-bikes (verkoop, installatie en gebruik)

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

CONEBI, Europese branchevereniging voor de fietsindustrie, heeft een convenant opgesteld waarin 15 nationale brancheverenigingen en 68 fabrikanten een standpunt innemen tegen het opvoeren van e-bikes en zich erop toeleggen om opvoeren actief tegen te gaan. Dit is 'm:

https://www.conebi.eu/wp-content/upload ... ber_21.pdf

Het convenant is o.a. ondertekend door:

BAFANG
Batavus
Bosch
Brose
Gazelle
Giant
Kalkhoff
Koga
Neodrives
Rai
Riese & Müller
Shimano
Sparta
Specialized
Stella
Trek
Urban Arrow
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

geen van Moof? die zullen dat toch nooit doen opvoeren?

Allerlei fietsen zie je soms erg vlot gaan haha.

Maar goede start dit. Denk dat de verkopers er ook aan moeten mee werken. En meer handhaving van politie.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 01 okt 2021, 12:34 geen van Moof? die zullen dat toch nooit doen opvoeren?
Viel me ook al op..
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bicarbonaat

als merken samen doen is het nooit goed....
mrstrom

Bicarbonaat schreef: 01 okt 2021, 13:14 als merken samen doen is het nooit goed....
Want? juist wel. Meestal wordt het excuus gebracht," ja we willen wel, maar andere doen het ook" bla bla bla. gezamelijk werkt dan toch beter lijkt mij.
Bicarbonaat

mrstrom schreef: 02 okt 2021, 19:03
Bicarbonaat schreef: 01 okt 2021, 13:14 als merken samen doen is het nooit goed....
Want? juist wel. Meestal wordt het excuus gebracht," ja we willen wel, maar andere doen het ook" bla bla bla. gezamelijk werkt dan toch beter lijkt mij.
Als fabrikanten gezamelijk werken hebben ze 1 gezamelijk doel , hun producten beschermen en toetimmeren zodat er geen enkele derde partij nog die fiets kan servicen of herstellen
En dit onder het mom van uw veiligheid en onder de snoes dat iedereen die aan een fiets werkt er illegale dingen op doet.



Vb lampenfabrikanten hebben eens samen een akkoord gesloten


Vb
Prijsafspraken
https://www.techzine.nl/nieuws/cloud/64 ... providers/

Vb right to repair en het onherstelbaar zijn van de iphones voor derde partijen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bicarbonaat schreef: 02 okt 2021, 20:46 En dit onder het mom van uw veiligheid
In dit geval onder het mom van: illegaal opvoeren tegengaan. En dat vind ik persoonlijk een hele goeie zaak, want het niet eens zijn met de huidige wetgeving wordt nu te vaak misbruikt als smoes om maar onverzekerd en zonder helm met een illegaal opgevoerde e-bike over de fietspaden te knallen. Sommigen zien dat als een terechte vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid, ik vind het gewoon asociaal.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bicarbonaat

Nee
Wat kan de fabrikant het schelen wat je met hun fiets doet?
Niks

En wie is de eigenaar van de fiets nadat je elke cent ervan betaalde?

Dus onder het mom van uw veiligheid gaan de merken een beetje big brother spelen.

Als eindgebruiker ben je zelf verzntwoordelijk met uw leven , uw fiets , uw aankopen , het volgen van de wet ...

Maar een fabrikant die winst maakte op mijn aankoop moet zich niet bemoeien met het produkt nadat het verkocht is.

Helaas is de tendens zo dat de klant , uitgezogen , bedot , opgelicht en verpampert word door fabrikanten.

Vb iphone , sonos, autos , tractoren , fietsen , smart deurbel , alle waar je een accountje moet voor aanmaken voor je productje
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bicarbonaat schreef: 02 okt 2021, 21:19 En wie is de eigenaar van de fiets nadat je elke cent ervan betaalde?
En wie bepaalt de wet waarin omschreven staat dat opvoeren van een e-bike niet toegestaan is? Onze democratisch gekozen regering, dus wij met z'n allen. het volk. Dat fabrikanten (en hopelijk ook dealers) hun verantwoordelijkheid hierin nemen vind ik alleen maar toe te juichen.

V.w.b. de andere bezwaren: offgrid gaan of een hele goeie hacker worden is het enige dat je rest.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bicarbonaat

Wie de wet bepaalde is een argument die hier niet van toepassing is in dit vraagstuk.

De fabrikanten gaan samen big brother spelen onder het mom van bezorgheid en veiligheid van de eindgebruiker.

Alsof de eindgebruiker tegen zichzelf moet beschermd worden.
Door iemand die niet onpartijdig is.

Ik keur illegaal opdrijven ook niet goed
Maar ik wens iedereen de vrijheid in keuzes maken , die ze zelf willen
Plaats reactie