Milieu Centraal: 20km naar je werk, auto vs speed pedelec

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Haha ja dat is waar, maar in een wegwerp maatschappij maakt dat niet uit joh. Nemen we toch een nieuwe.

Jan-Willem, ja die eerste maand zit je op 30.000 maar vanaf de tweede maand zou het dan 0 zijn.
Ik gebruik inderdaad de aanschafprijs volledige als afschrijving. Ook vanaf de eerste maand inderdaad, en dan krijg je vreemde waarden in de berekening. De eerste weken zijn natuurlijk onrealistisch.
Kosten per maand waren in mijn geval namelijk (per week):

Getallen even weg gehaald, klik voor plaatje:
download/file.php?id=11154


OV is hier ook kansloos (ja ik werk in het OV en ik durf dat gewoon eerlijk te zeggen). 1 keer per uur een bus richting mijn werk, en je zou net 5 minuten na vertrek van die bus vrij zijn, kan je gelijk 55 minuten bij je reistijd optellen.

Link naar topic van het plaatje
We zijn een jaar verder, zal zo even een update doen daar.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Het financiele gewin is er wel, maar beperkt. Het is meer de vrijheid en de gezondheid ( zolang ik niet val) wat telt.
Mijn situatie: Mijn fiets kostte zo om en nabij de 5100 euro met belastingkorting. Ik krijg 2350 euro terug. Dat maakt mijn afschrijving over 2,5 jaar 2750 euro. Brandstofbesparing 80 km ww is om en nabij de 600 euro per jaar (diesel), maakt 1500 euro. Ruim 80 euro reiskosten per maand maakt 2250 euro. Totaal 3750 euro besparing. Echter verzekering 225 per jaar, extra garantie eenmalig 275 maakt 725 euro. Allerlei accesoires over die twee jaar zoals regenkleding, extra lamp, extra helm, handschoenen is zo 1000 euro. Omdat dit alles nog in gebruik is maak ik hier 500 euro van. Al met al komt er een 1250 euro bij. Al met al zijn mijn kosten nul euro. :ay oja, onderhoud. Dit streep ik weg tegen lagere onderhoudskosten van de auto daar ik 10.000 km per jaar minder rij.
Groeten Peter
Bij herberekening zijn mijn kosten over 2,5 jaar niet nul maar ergens rond de 500 euro's. Blijft staan dat ik de lol en de gezondheid belangrijker vind. Ruim 5 jaar geleden zijn mijn kransslagaders zwaar gestut door een zestal stents. Die houd ik graag open!
Vandaar dat ik erg veel zin heb in de nieuwe ST3 Pinion met ABS.
Wat meer ontopic, een steentje bijdragen aan wat minder uitstoot is ook een goed gevoel. Al is een stukje leedvermaak mij ook niet vreemd wanneer ik de brug bij Ewijk en de Prins Alexanderbrug bij Tiel passeer en zie dat de files hand over hand toenemen :hy:
Grtz Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stoner81
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 jan 2021, 23:31
Locatie: Oost-Vlaanderen
Merk SP: Stromer ST5 Ltd
Km-stand: 26485

Met de auto doe ik ongeveer 35 min op 42 km en met de speedelec komt het ongeveer op een uurtje rijden voor 39 km. Is goed voor toch 2 uurtjes extra beweging per dag (werk in materiaalbehandeling dus weinig beweging). Dus extra gaan sporten overdag moeten we ook zo niet meer doen.

Vroeger moest ik om de 10 dagen ongeveer gaan tanken met de wagen dit is nu veranderd naar ongeveer 1 keer per maand. Ook krijgen we een kilometervergoeding bovenop het loon wat zeker een plus is.

Maar er komen toch ook nog heel wat extra kosten bij kijken zoals onderhoud van de fiets en zeker het eerste jaar met de aankoop van kledij, schoenen (zomer/winter), regenkleding, enz...

En natuurlijk is het vooral voor je eigen plezier dat je dit doet want anders houd je het denk ik niet lang vol. Moet toegeven als ik eens met de auto naar het werk rij dat ik 's morgens na de shift toch altijd spijt heb dat ik de Stromer niet genomen heb.
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Stoner81 schreef: 01 nov 2021, 03:40
En natuurlijk is het vooral voor je eigen plezier dat je dit doet want anders houd je het denk ik niet lang vol. Moet toegeven als ik eens met de auto naar het werk rij dat ik 's morgens na de shift toch altijd spijt heb dat ik de Stromer niet genomen heb.
Heel herkenbaar :D
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

JeroenSpock schreef: 31 okt 2021, 21:13 Jan-Willem, ja die eerste maand zit je op 30.000 maar vanaf de tweede maand zou het dan 0 zijn.
Ik gebruik inderdaad de aanschafprijs volledige als afschrijving. Ook vanaf de eerste maand inderdaad, en dan krijg je vreemde waarden in de berekening. De eerste weken zijn natuurlijk onrealistisch.
Kosten per maand waren in mijn geval namelijk (per week):

Getallen even weg gehaald, klik voor plaatje:
download/file.php?id=11154

Link naar topic van het plaatje
We zijn een jaar verder, zal zo even een update doen daar.
Oh ja; jij was het die alles netjes in excel had bijgehouden! Top :-) Maar als je nou je s60 naast de stromer zet met beide 5 jaar als afschrijvings periode, krijg je wel een iets rooskleuriger plaatje voor de Spedelec. 8-)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
mrstrom

Voor mij is de tijd met de auto gelijk als met de SP.

Maar kWh komen van de zonnepanelen, dus geen CO2 uitstoot zou ik zeggen. Alhoewel, op de SP neem ik 7 broodjes mee naar het werk en met de auto 6. 's Avonds eet ik ook iets meer.
Daarnaast, niet iedereen kan een SP betalen naast een Auto. Dan heeft de Auto toch de eerste keuze in aanschaf want breder te gebruiken. Voor bepaalde doelgroep zeker interessant dit, maar dat wisten wij al natuurlijk.

Maar goed van milieu Centraal, meer mensen moeten zich dit realiseren, zeker bij mooi weer vaker de fiets/Ebike of SP pakken.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Jan-Willem Wisselink schreef: 01 nov 2021, 07:02Oh ja; jij was het die alles netjes in excel had bijgehouden! Top :-) Maar als je nou je s60 naast de stromer zet met beide 5 jaar als afschrijvings periode, krijg je wel een iets rooskleuriger plaatje voor de Spedelec. 8-)
Dat weten we pas over 4 jaar, als de ST3 5 jaar is ;)
Wat we nu al wel weten, is dat de ST3 nooit de kilometers gaat halen van de S60. Dus alsnog geen eerlijk vergelijk, maar ook heel verschillende voertuigen.
En vergelijkingen voor co2 uitstoot is al helemaal niet te doen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Dat is gewoon een kwestie meer fietsen :lol:
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Peerke1960 schreef: 31 okt 2021, 23:31
Het financiele gewin is er wel, maar beperkt. Het is meer de vrijheid en de gezondheid ( zolang ik niet val) wat telt.
Mijn situatie: Mijn fiets kostte zo om en nabij de 5100 euro met belastingkorting. Ik krijg 2350 euro terug. Dat maakt mijn afschrijving over 2,5 jaar 2750 euro. Brandstofbesparing 80 km ww is om en nabij de 600 euro per jaar (diesel), maakt 1500 euro. Ruim 80 euro reiskosten per maand maakt 2250 euro. Totaal 3750 euro besparing. Echter verzekering 225 per jaar, extra garantie eenmalig 275 maakt 725 euro. Allerlei accesoires over die twee jaar zoals regenkleding, extra lamp, extra helm, handschoenen is zo 1000 euro. Omdat dit alles nog in gebruik is maak ik hier 500 euro van. Al met al komt er een 1250 euro bij. Al met al zijn mijn kosten nul euro. :ay oja, onderhoud. Dit streep ik weg tegen lagere onderhoudskosten van de auto daar ik 10.000 km per jaar minder rij.
Groeten Peter
Bij herberekening zijn mijn kosten over 2,5 jaar niet nul maar ergens rond de 500 euro's. Blijft staan dat ik de lol en de gezondheid belangrijker vind. Ruim 5 jaar geleden zijn mijn kransslagaders zwaar gestut door een zestal stents. Die houd ik graag open!
Vandaar dat ik erg veel zin heb in de nieuwe ST3 Pinion met ABS.
Wat meer ontopic, een steentje bijdragen aan wat minder uitstoot is ook een goed gevoel. Al is een stukje leedvermaak mij ook niet vreemd wanneer ik de brug bij Ewijk en de Prins Alexanderbrug bij Tiel passeer en zie dat de files hand over hand toenemen :hy:
Grtz Peter
Oh Peter, los van het feit dat ik het geweeeeeeeeeeeeeeldig vind dat je de speed pedelec als woon-werk monster gebruikt, weet je hopelijk ook dat dieet een enorme impact speelt op hoe de gezondheid van je aderen/brein (uberhaupt je hele lichaam) zich houdt gedurende de tijd?

Hoe meer fysieke energie je hebt, hoe meer je ook kunt genieten van je banaangele ST1 denk ik... (of straks de /mogelijk-waarschijnlijk/ fantastische ST3 pinion). Ik had zelf een collega van wie ik het werk heb overgenomen omdat hij door Parkinson zijn werk niet meer kon voortzetten. Nu geldt dat voor meerdere 'Westerse levensstijlziekten' dat dieet en lichaamsbeweging een ENORME impact geven. Zie dit kanaal; (doe er je voordeel mee)

Nogmaals, ik wil niks prediken/promoten, maar ik ben zelf chemisch technoloog en bijt me vaak vast in wetenschappelijke literatuur. Daar is het vrij duidelijk, een dieet rijk aan (groene) groenten, veel bonen/noten/zaden/peulvruchten en veel fruit zal je goed doen... :D :)

PS: qua afschrijving ben ik het wel met voorgaande posts eens. Een SP zou theoretisch net zo lang mee moeten gaan als een E-auto. Vandaar dat ik het gerust aandurfde een 5 jaar oude SP te kopen (zonder garantie, foei foei). Vooralsnog geen grote problemen gehad, behalve dat ik viel, flink wat botten brak en (recent) een kapotte TMM sensor heb gehad. Botten breken is me gelukt door mijn stuur los te laten. NOOIT MEER doe ik dat :oops:


Hopelijk mag je nog lang van de pedelec (en uberhaupt het leven in goede gezondheid) genieten en hoef je nooit meer een dergelijke operatie meer mee te maken! :hy:
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
mrstrom

Ja voor de gezondheid is de speedpedelec heerlijk. Daarom zou ik hem ook niet kwijt willen.
Ik heb hem juist gekocht na mijn bestralingen om conditie weer op te bouwen en bij te houden. Nu gebruik ik de fiets meer om na hardlope (3 a 4x in de week) de spieren weer los te maken, lekker fietsend naar werk.
Plaats reactie