Recordprijs aluminium probleem voor de fietsindustrie?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De grondprijs van aluminium is momenteel het hoogst in 10 jaar tijd. Daar komt bij dat milieueisen steeds strenger worden. Dat maakt de productie duurder. En dan hebben we nog de stijgende energieprijzen.

Kan bijna niet uitblijven dat we dit terug gaan zien in stijgende fietsprijzen, al was het maar vanwege de alu frames.

Lees hier het volledige artikel:

https://nieuwsfiets.nu/2021/10/21/bedre ... aantal_269
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Topic beetje geveegd.


Ik heb dit weekend een trolley besteld van het Duitse Müller, van alu. Verkoper gaf aan dat ik mazzel had, want ze was er nog niet aan toegekomen om de prijs online te verhogen; +7% i.v.m. de gestegen metaalprijzen.

Het zou me niks verbazen als ook de prijsverhoging van de Klever X Apha 45 hiermee samen hangt. Al speelde daar ook mee dat teveel mensen de Alpha bestelden, die raakte uitverkocht en PINIONS had Klever nog te over. Die hebben ze eerst goedkoper gemaakt, en daarna de Alpha duurder -> prijsgat groter, PINION aantrekkelijker, hogere aluminiumprijs moet worden terugverdiend met de Alpha.

Stromer verdisconteert stijgende prijzen volgens mij 'gewoon' in de nieuwere modellen + limited editions, en faseert de oude modellen uit zonder prijsverhoging. (Dat lukt Klever maar niet.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bicarbonaat

mij zou het ook niks verbazen
Bicarbonaat

Stromeur schreef: 24 okt 2021, 20:45 Topic beetje geveegd.


hogere aluminiumprijs moet worden terugverdiend met de Alpha.
dat heb ik nog nergens via een ander bron vernomen , hoe weet jij dat?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb die bron toevallig vandaag gesproken: Klever. Ik had het verkeerd.

De prijsverhoging van de Alpha zit niet in de aluminiumprijs, maar in de ontplofte tarieven voor zeecontainer-transport. Was dat vorig jaar nog 4 a 5k per container, nu is dat maar liefst 18k. Dat hebben ze mede verdisconteerd in de aanschafprijs van de X Alpha 45. (De PINION was immers net in prijs verlaagd.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie