Ongoing review: de Klever 1200Wh accu

Funky
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 okt 2021, 00:42
Merk SP: Klever
Km-stand: 3500

Waar kan ik de accu spanning vinden en hoeveel zou deze moeten zijn?
Sorry 🙏 ben echt een leek op dit gebied
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Accu spanning van Klever is 44V. Als je gaat meten met een Voltmeter ga je iets tussen 40 en 50V meten, afhankelijk van hoe vol de accu zit.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Funky schreef: 07 nov 2021, 17:11 Waar kan ik de accu spanning vinden en hoeveel zou deze moeten zijn?
Sorry 🙏 ben echt een leek op dit gebied
Op het display kan je die vinden.
Een volle accu moet minimaal 49,5V aangeven (=90%, ook al geeft het display 99%). 50,4V is de max maar als de lader er mee stopt en jij even later je fiets opstart zal dat altijd een beetje lager zijn. Hoe dichter bij de 50V hoe voller je accu is.
Is de spanning echt lager dan 49,5V en heb je de capaciteit nodig moet je een andere lader vragen of je lader afregelen. Gelukkig is afregelen makkelijk. Die ik heb (MY2019, 5A) kan je instellen voor accu’s van 36 tot 48V.
Hotcakes
Rookie
Rookie
Ukraine
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 aug 2022, 15:13
Locatie: Gent
Merk SP: Klever
Km-stand: 7000

Delima schreef: 22 jul 2021, 09:21 Hoi allemaal,

sinds een tweetal weken rij ik ook met een speedpedelec, namelijk de Klever X-speed Pure met dus de 1200 Wh batterij.

eventjes een aantal gegevens:

WW enkel: 57km
gewicht: 92kg (geen onepack)
lengte: 1m82

Na ongeveer 1000km kan ik zeggen dat ik na een rit (57km dus) op het werk of thuis toekom met nog
een resterende SOC van 20-25%.

De X-speed rijdt echt lekker, al heb ik totaal geen ervaring met een ander merk. Wel vind ik soms dat als je 48 aan
het rijden bent, dan even de cadans stopt om bv uit te kijken voor iets en dan terug aanzet, je precies tegen een afremmende motor duwt.
Na terugschakelen en vertragen komt dit weer goed. Misschien is dit wel gewoon logisch?

Alleszins, zeer tevreden!
WOW ik heb 46km enkel woon-werk verkeer ( 46km op de teller, 45km werkelijk). Rij met een 2021 X-speed original met 1200Wh batterij. In de zomer heb ik bij windstil ongeveer 25% over. Dus theoretisch 60km range maar. In de winter rij ik ook, zolang er geen ijs op de baan ligt. Dan kom ik soms thuis met 5 a 10% batterij. En toen was de fiets maar een aantal maand oud. Ik hou mijn hart nu al vast voor de komende winter...170 cycli later.

Zelf weeg ik 92kg, ben 186cm en heb 1 fietszak van misschien een 6-8kg. Hoe jullie aan 70km+ komen snap ik al helemaal niet. Mijn route is langs het kanaal, 90% voluit fietsen.
In de zomer rij ik op pedal assist 80%, In de winter spaar ik hem zelf wat meer met vaak op 60% te rijden (scheelt nu niet zoveel trouwens, het verschil tussen 60%-40% is buitenproportioneel veel groter).
De batterij wordt altijd tot 100% opgeladen, zowel thuis als op het werk. Als ie ontlaadt tot onder de 20% dan zorg ik dat ie snel opgeladen is tot 20+%.
De spanning is 49.6V heb ik net bekeken wanneer volledig opgeladen. 122 cycli momenteel. Ik laat de fiets op het werk altijd eerst een uur staan alvorens hem terug te beginnen opladen.

70km zou een droom zijn in de zin dat ik dan weet dat ik niet binnen de 2 jaar voor een nieuwe batterij zal moeten kijken...(bestaat er een draagtas voor de 1200wh batterij?)
Is dit normaal? Hoe kan dat zoveel schelen van bvb de post hierboven? Originele banden schwalbe met goeie spanning, ketting gesmeerd etc...remmen slepen niet.

Jullie gedacht?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Veel wind langs het kanaal? Schakel je weinig? Veel wapperende kleding aan? Hoe recht zit je op je fiets?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Hotcakes
Rookie
Rookie
Ukraine
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 aug 2022, 15:13
Locatie: Gent
Merk SP: Klever
Km-stand: 7000

Stromeur schreef: 22 aug 2022, 20:30 Veel wind langs het kanaal? Schakel je weinig? Veel wapperende kleding aan? Hoe recht zit je op je fiets?
Veel wind langs het kanaal?
Er is wel wind, doorgaans minstens een briesje. maar de cijfers die ik geef zijn als het windstil is. Bij tegenwind is het slechter :).

Schakel je weinig?
Ik schakel wanneer ik moet vertragen/versnell. Maar ik moet op mijn traject niet zo heel vaak vertragen. Ik rij meestal in voorlaatste versnelling, soms op kleinste tandwiel bij 47-50 km/h.

Veel wapperende kleding aan?
Ik draag niet echt wapperende kledij.

Hoe recht zit je op je fiets?
Mijn stuur staat ongeveer op de hoogte van mijn zadel.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ik wil niet veroordelen maar elke 100W die jezelf trapt komt niet uit de accu. Ik kan met de 850Wh na ruim 13k nog steeds 80+ km doen met een gemiddelde van 35km/h (dat is dan een rondje, niet met wind in de rug van A naar B).
Je leest of hoort wel over die gulzige Klever motor… (maar de “premium” merken zijn niet beter of slechter…)
Oh ja, de originele lader gebruik ik niet…(= ander topic). Is dat slecht, blijkbaar niet, zolang je weet wat je doet. Maar dat is zo met alles.
Trivmvirate
Expert
Expert
Ukraine
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:44
Locatie: Almelo
Merk SP: Klever N Rogue

Wat bedoel je precies met pedal assist 80%? Rij je dit in Max of Tour?

Ik neem verder ook wel aan dat jij gemiddeld harder rijdt dan Jins, als je 90% van de tijd op max rijd langs een kanaal, dan ga je gemiddeld een stuk harder dan 35 km/h. En het energieverbruik in de stappen van 35 naar 40 naar 45 neemt sterk toe. Stel jij haalt een gemiddelde van boven de 40, dan vind ik je batterijresultaat niet zo raar, helaas.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Om gemiddeld 35 te rijden moet je 40 aanhouden. Langs het kanaal mag je maar 30 en daar gaat controle op komen.
Syntax Error
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 aug 2022, 10:30
Merk SP: Klever N Rogue 45
Km-stand: 6000

Jins schreef: 23 aug 2022, 12:07 Om gemiddeld 35 te rijden moet je 40 aanhouden. Langs het kanaal mag je maar 30 en daar gaat controle op komen.
Mag je maar 30 langs het kanaal? welk kanaal, en gaat dit algemeen worden?
Ik zie (nog) geen borden staan aan het kanaal bij ons. (wel al verf op de weg met 30 = hoffelijk rijden, maar dat lijkt me niet echt afdwingbaar :s)
Plaats reactie