Ongoing review: de Klever 1200Wh accu
-
- Pro
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 14 jan 2020, 19:45
- Locatie: Leiden
- Merk SP: Klever X-Speed Pinion 1200Wh
- Km-stand: 250
Is even wachten wellicht ook nog een optie? Ik begreep van Stromeur dat er een nieuwe lader aankomt zonder ventilator. Wellicht dat deze sneller laadt (altijd handig met de 1200Wh accu) maar zeker ook stiller (de standaard lader is verre van stil). Ik heb ook een X-Speed Pinion met 1200 Wh accu en omdat ik mijn collega's niet wil storen, wacht ik even op de nieuwe lader.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22986
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Zoals eerder vermeld heeft de nieuwe Klever 1200Wh accu ook een nieuw ontwikkelde rail.
De eerdere - kleinere - Klever accu's trek je eerst helemaal richting het voorwiel van de rail af en daarna kantel je de accu uit het frame. Vanwege de lengte van de nieuwe 1200Wh accu heeft Klever hiervoor een andere rail ontwikkeld. Je hoeft de accu nu nog maar enkele centimeters naar voren te trekken. Daarna kantel je de accu eenvoudig het frame uit.
Uitnemen van de accu is makkelijk, maar terugplaatsen is even wennen. Je hebt geen lange rail meer waarlangs je de accu richting de aansluiting kunt laten glijden en 'm dankzij de 'vaart' meteen op zijn plek klikt.
Terugplaatsen over de nieuwe rail betekent goed mikken om de accu in de juiste positie te krijgen. Dat is best lastig, want de accu is zwaar. Als je 'm op zijn plek hebt moet je nog wat extra druk uitoefenen om hem vast te klikken, waarbij je de rail dus niet als aanloopje kunt gebruiken. Bij de kleinere accu's geef je dan gewoon een tik met de vlakke hand op de handgreep, je hoort een 'klik' en dan zit-ie. Maar dat truukje werkt hier niet: de accu is te zwaar en in het frame is weinig ruimte over.
Na een paar keer oefenen krijg ik het terugplaatsen wel goed voor elkaar, maar liefst laat ik de accu zitten waar-ie zit: in het frame.
Accusleuteltje omdraaien en de accu een paar cm naar voren trekken:
Accu naar opzij kantelen:
Accu uit het frame halen:
De nieuw ontworpen accu-rail. Af fabriek goed ingevet en dat zou ik ook zeker zo houden:
De eerdere - kleinere - Klever accu's trek je eerst helemaal richting het voorwiel van de rail af en daarna kantel je de accu uit het frame. Vanwege de lengte van de nieuwe 1200Wh accu heeft Klever hiervoor een andere rail ontwikkeld. Je hoeft de accu nu nog maar enkele centimeters naar voren te trekken. Daarna kantel je de accu eenvoudig het frame uit.
Uitnemen van de accu is makkelijk, maar terugplaatsen is even wennen. Je hebt geen lange rail meer waarlangs je de accu richting de aansluiting kunt laten glijden en 'm dankzij de 'vaart' meteen op zijn plek klikt.
Terugplaatsen over de nieuwe rail betekent goed mikken om de accu in de juiste positie te krijgen. Dat is best lastig, want de accu is zwaar. Als je 'm op zijn plek hebt moet je nog wat extra druk uitoefenen om hem vast te klikken, waarbij je de rail dus niet als aanloopje kunt gebruiken. Bij de kleinere accu's geef je dan gewoon een tik met de vlakke hand op de handgreep, je hoort een 'klik' en dan zit-ie. Maar dat truukje werkt hier niet: de accu is te zwaar en in het frame is weinig ruimte over.
Na een paar keer oefenen krijg ik het terugplaatsen wel goed voor elkaar, maar liefst laat ik de accu zitten waar-ie zit: in het frame.
Accusleuteltje omdraaien en de accu een paar cm naar voren trekken:
Accu naar opzij kantelen:
Accu uit het frame halen:
De nieuw ontworpen accu-rail. Af fabriek goed ingevet en dat zou ik ook zeker zo houden:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22986
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
En nog een fotootje voor de leuk.
Tussen de buien door of dwars door de stromende regen; maakt niet uit. De Gates riem en PINION hub doen hun werk toch wel. Het blijft een genot om met de Klever X-Speed PINION rond te fietsen.
Tussen de buien door of dwars door de stromende regen; maakt niet uit. De Gates riem en PINION hub doen hun werk toch wel. Het blijft een genot om met de Klever X-Speed PINION rond te fietsen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Ik had iets meer verwacht dat de (zware) accu om zijn plek zou houden. I.i.g. boven en onder een soort rail/ geleider
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22986
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
De accu is horizontaal bevestigd aan de metalen rail, en verticaal tegen de adapter aan de zitbuis. Muurvast!
Ik had ook verwacht dat het gewicht van de accu voor trillingen of bijgeluiden zou zorgen (van de accu in zijn geheel of de behuizing), maar dat is niet het geval. Ik krijg er met de hand met geen mogelijkheid beweging in als-ie op zijn plek zit en ook op slecht wegdek geeft-ie geen krimp.
Ik had ook verwacht dat het gewicht van de accu voor trillingen of bijgeluiden zou zorgen (van de accu in zijn geheel of de behuizing), maar dat is niet het geval. Ik krijg er met de hand met geen mogelijkheid beweging in als-ie op zijn plek zit en ook op slecht wegdek geeft-ie geen krimp.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Dan gaat het vast wel goed zo.