Eindverslag
Na een uitgebreide
beta-test met de Klever X-Speed PINION met 850Wh accu bood Klever mij de kans om ook hun gloednieuwe 1200Wh accu (leverbaar sinds december 2020) een maand lang in de PINION te testen.
Specs:
Li-Ion accu
Model: KL1206BH
44V / 27Ah / 1200Wh
Backwards compatible in oudere modellen X- en B-Speed, evt. met nieuwe geleidingsrail.
Prijs:
Meerprijs bij aanschaf nieuwe Klever met optionele upgrade van 850Wh naar 1200Wh accu: 450 euro.
Prijs losse 1200Wh accu: 1700 euro.
Algemeen:
Omdat de nieuwe Klever 1200Wh accu flink groter is dan de 850Wh was ik bang dat het nogal 'bulky' zou ogen. Maar deze hutkoffer oogt prima in het X-Speed frame, zoals ook te zien is op de
eerste foto's.
De 1,2kWh accu weegt wel maar liefst 7,4kg (tegenover 5,1kg voor de Klever 850Wh en 4,5kg voor de Stromer 983Wh accu). Dit brengt het gewicht van de combinatie Klever X-Speed PINION in M + 1200Wh accu op 34,5kg. (Beide hier nagewogen.) Ik vind dat veel worden.
Ik weet dat SP-fabrikanten niet op een kilootje of wat kijken, de motor doet z'n werk toch wel. Maar wie b.v. op de Trek Allant+ 9.9S met carbon frame heeft gereden weet wat een genot het is om op een lichtvoetige SP van rond de 20 kilo te rijden. Mijn eigen Stromer ST2 S met 983Wh accu weegt 28,2kg en ook die is een stuk beter hanteerbaar dan de PINION met 1,2kWh accu. Ik vind dit een puntje van aandacht voor SP-fabrikanten, want een speed pedelec die boven de 35 kilo uit komt wordt mij persoonlijk echt te zwaar.
Vanwege het formaat heeft de 1,2kWh accu een nieuwe geleiderail gekregen. Je hoeft de accu niet eerst helemaal naar voren te trekken om 'm uit te nemen; enkele cm's naar voren halen is genoeg. Daarna kun je de accu
zijdelings het frame uit kantelen. De accu is beveiligd tegen diefstal via een in het frame ingebouwd ABUS slotmechanisme.
Accu uitnemen gaat prima, terugplaatsen vind ik onhandiger. Je moet 'zoeken' om 'm goed op de rail te positioneren, en dat is onhandig met een koffertje van 7,4kg. Als je de accu eenmaal op de rail hebt, moet je hem nog een extra tik meegeven om hem goed vast te klikken in de eindpositie.
Actieradius:
Het enige waar het om gaat natuurlijk. Zeker bij Klever, want de gemiddelde speed-pedelec forens rijdt zo'n 20 a 35km enkele reis. Met de 850Wh accu in een X-Speed kwamen velen met volle ondersteuning niet verder dan een kilometer of 30, nog minder in de winter.
Persoonlijk denk ik dat de beperkte actieradius de hoofdreden is dat de Klever verkopen tot nu toe tegenvallen, want Klever maakt superleuke, eigenzinnige en netjes afgemonteerde speedpedelecs.
Dus: hoever komt-ie nou?
Ik, klein en licht persoon (1,64m/56kg), had met de X-Speed PINION met 850Wh accu in de zomer een actieradius van 40 a 45km. Met deze 1200Wh accu is de actieradius - in de winter bij temperaturen van 0-7 graden, vaak windkracht 4 om de oren en een gemiddelde snelheid van rond de 39km/u gestegen naar ruim 60km!
Bij zomerse temperaturen verwacht ik hier minstens 75 kilometer ver mee te komen. Trek daar weer wat vanaf voor een persoon van gemiddelde lengte en gewicht en je mag, in de zomer onder prettige omstandigheden, bij volle ondersteuning een actieradius van ruim 65km verwachten.
Fun fact: ik heb tegelijkertijd, dus onder exact dezelfde omstandigheden, de nieuwe Stromer ST2 met riem en 983Wh accu en de Klever X-Speed PINION met 1200Wh accu getest: de actieradius van deze bikes is tot achter de komma identiek.
Conclusie:
Geschatte actieradius van 65-70km onder goede omstandigheden en de bekende andere afhankelijkheden.
Cosmetisch dik in orde in een X-Speed frame. (Past ook in de
Klever B-Speed.)
Met 7,4kg een zware accu, maar de motor vangt dit prima op.
Accu uitnemen is eenvoudig, accu terugplaatsen gaat door het gewicht en nieuwe rail wat moeizamer.
De prijs van 1700 euro voor een losse accu is netjes.
Nul technische problemen. De accu heeft kou, zware regen en zeer slechte stukken weg uitstekend overleefd.
Mijn mening: Klever kan met deze 1200Wh accu eindelijk serieus mee gaan doen in de SP-forensenmarkt.
Klever Mobility Nederland: dank voor de testperiode. Het was weer leuk en leerzaam!
- Klever 1.2kWh battery review.jpg (3.38 MiB) 4360 keer bekeken