Dat zijn voor mij geen gegevens ... ik dacht eerder aan een typeaanduiding, iets in de aard van bijvoorbeeld "FH-***" ?
Ketting onderhoud, wat doen jullie?
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Ik heb 6 stippen gevonden. Onder de microscoop stond er g-o-l-v-a-s
Verder geen teken op de body te bespeuren. Jammer, want daar zocht ik ook naar.
Verder geen teken op de body te bespeuren. Jammer, want daar zocht ik ook naar.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Smooi hoor ... nu maar hopen dat je op de body keek ...
Het had ons korter bij de ontknoping van het Formula geheim kunnen brengen, jammer.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Ik gebruik al jaren hetzelfde smeermiddel voor m’n ketting zowel op de racefiets, Velomobielen als de SP. Flesje ketting olie van Shimano (eens een doos met 20 flesjes gekocht) afgewisseld met wat druppels Morgan Blue in natte periode. Sinds een paar duizend kilometer gebruik ik Squirt om te proberen ze claimen dat de drivetrain schoon blijft en dat het beter smeert, minder weerstand etc.etc.
De ketting wordt wel eerder roestig na regen rit maar eerlijk=eerlijk de boel blijft wel schoner.
Je moet het goed toepassen, op nieuwe, schone ketting meerdere malen opbrengen.....nu 4000km mee gereden en geen pen slijtage te meten en te zien.
Ook de tandkransen blijven vrij netjes als dit de komende 4000km zo blijft denk ik dat de ketting olie verleden tijd is.
De ketting wordt wel eerder roestig na regen rit maar eerlijk=eerlijk de boel blijft wel schoner.
Je moet het goed toepassen, op nieuwe, schone ketting meerdere malen opbrengen.....nu 4000km mee gereden en geen pen slijtage te meten en te zien.
Ook de tandkransen blijven vrij netjes als dit de komende 4000km zo blijft denk ik dat de ketting olie verleden tijd is.
- Bijlagen
-
- 1CAA1877-E376-4E5C-8275-D1AA694F3893.jpeg (2.12 MiB) 2319 keer bekeken
Laatst gewijzigd door WFVst5 op 10 jan 2021, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
- JeroenH
- Veteraan
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
- Locatie: Antwerpse Kempen
- Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
- Km-stand: 24k.18k
Het topic hierover: viewtopic.php?f=8&t=174&start=330
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
klopt, kon alleen niet veel vinden over het gebruik op langere termijn, bijv 10-20K en als de standtijd van de ketting noemenswaardig omhoog vliegt is dat denk ik vermeldenswaardig.
Lees hier en daar dat men al kettingen vervangt bij 3.5K.....
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Mooi om te lezen WFVst5 dat Sqirt op lange termijn wordt uitgeprobeerd. Er zijn er meer die ermee rijden
Ik smeer elke 150 km met een Brunox® Lub&Cor® Kettingspray - 400 ml spuitbus,
Ik ben vandaag de 18000 km gepasseerd met de eerste cassette en voortandwiel. Ik verwacht de 20k wel te halen. Na 8k waren 2 KMC X11 kettingen krap op 0,75% slijtage vervangen door 2 Wipperman Connex 11SE. Na elke 1000 wisselen blijken die na 10k ruim op 0,75% slijtage te zijn. Dat valt mij tegen. Ik had meer verwacht omdat de Wippermann het dubbele kost van een KMC.
Ik heb een oude KMC X11 met 4k achter de kiezen er weer omgelegd. Ik voel dat die lekkerder draait dan de Connex 11SE die 5k heeft gedraaid. Die blijft er nog 1k om dus.
Ik verwacht de 20k zo wel te halen door beide X11’s nog 1000km mee te laten draaien. Dan hebben alle 4 kettingen 5k gedraaid. Dan gaat de complete drivetrain vervangen worden.
De eerste 5 tandkransjes, een nieuw voortandwiel en KMC X11 11-speed Chain 118 links liggen al klaar. Voor ze erop gaan vergelijk ik ze met de oude die 20k hebben gedraaid en maak ik foto’s.
Ik constateert dat bij de Wippermann en KMC kettingen de grootste slijtage aan de binnenkant van rollen is. Net als op de randen aan de platen van de binnenschakel waar de rollen omheen draaien. Ook de gaten van deze platen slijten iets. De pennen zijn heel hard en vertonen de minste slijtage. Wordt vervolgd.
Ik smeer elke 150 km met een Brunox® Lub&Cor® Kettingspray - 400 ml spuitbus,
Ik ben vandaag de 18000 km gepasseerd met de eerste cassette en voortandwiel. Ik verwacht de 20k wel te halen. Na 8k waren 2 KMC X11 kettingen krap op 0,75% slijtage vervangen door 2 Wipperman Connex 11SE. Na elke 1000 wisselen blijken die na 10k ruim op 0,75% slijtage te zijn. Dat valt mij tegen. Ik had meer verwacht omdat de Wippermann het dubbele kost van een KMC.
Ik heb een oude KMC X11 met 4k achter de kiezen er weer omgelegd. Ik voel dat die lekkerder draait dan de Connex 11SE die 5k heeft gedraaid. Die blijft er nog 1k om dus.
Ik verwacht de 20k zo wel te halen door beide X11’s nog 1000km mee te laten draaien. Dan hebben alle 4 kettingen 5k gedraaid. Dan gaat de complete drivetrain vervangen worden.
De eerste 5 tandkransjes, een nieuw voortandwiel en KMC X11 11-speed Chain 118 links liggen al klaar. Voor ze erop gaan vergelijk ik ze met de oude die 20k hebben gedraaid en maak ik foto’s.
Ik constateert dat bij de Wippermann en KMC kettingen de grootste slijtage aan de binnenkant van rollen is. Net als op de randen aan de platen van de binnenschakel waar de rollen omheen draaien. Ook de gaten van deze platen slijten iets. De pennen zijn heel hard en vertonen de minste slijtage. Wordt vervolgd.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv