Ketting onderhoud, wat doen jullie?

Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Mboelis, ik vind het heel interessant om zoals jij doet 'within subjects' vergelijkingen te doen, want dan kan je iets zinnigs zeggen.

Als ik de wipperman na 4k km kapot rijdt en jij de KMC na 8k km zegt dat weinig over de kettingen aangezien we in andere omstandigheden rijden en ik mogelijks veel meer watt steek, veel minder verzorg enz... bij jou zijn alle factoren ongeveer gelijk.

Maar met voldoende grote groep kan je wel trends zien.
Ik gebruik ook vanaf het begin Squirt Lube zoals WFVst5.
Ik zit nu aan 7500km met 2 kettingen (originele en wipperman connex sx). Beiden nog niet aan vervanging toe. 13tand wel al 2x vervangen en nu begint ook het 4de kransje (weet niet vanbuiten welke dat is) door te slaan, dus ga ik eens overschakelen op een cassette configuratie die beter aanleunt bij wat ik wil, met dank aan de bijdrage van Thomasj viewtopic.php?f=20&t=2888&hilit=cassett ... s&start=10
Na regenbuien is mijn ketting soms volledig geroest, maar met vodje wrijf je dat er zo af en terug squirt en hij draait terug soepel.
Bijkomende voordelen: nooit een smerige boel vat vet en olie en inplakkende vuiligheid en milieu vriendelijk. En nog maar heel zelden meer ontvetten wat ook een werkje is en slecht voort milieu. Dus ik zie enkel voordelen. Wel nog zien op hoeveel km ik moet afklokken met de kettingen, maar ziet er voorlopig goed uit.
ST3 black 983wh
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Bram Roose schreef: 11 jan 2021, 09:18
Ik zit nu aan 7500km met 2 kettingen (originele en wipperman connex sx). Beiden nog niet aan vervanging toe.
Update: net nog eens gemeten en wipperman is voor de vuilnisbak... 100% versleten. In nog geen 3500 kilometer... dat valt mij nu toch ook tegen voor zo'n prijzige ketting. Mijn originele KMC staat nog net boven de 75%, dus ik zie niet in waarom ik zo'n dure kettingen moet kopen.
Ik ga deze KMC speciaal voor ebikes met middenmotor kopen. Zou extra verstevigd zijn voor hoge duurzaamheid (iets zwaarder en loopt iets luider, maar dat neem ik er wel bij). En kost de helft van de wipperman. Dus zou al moeten dubbel zo snel slijten om break even uit te komen, wat ik dus niet geloof.
https://www.mantel.com/be/kmc-e11-silve ... ec[]=18595
ST3 black 983wh
Ochiba
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jan 2020, 11:08
Locatie: Blackpool
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 10400

Zit nu bijna op 8000km en ben nog met mijn eerste ketting en cassette aan het rijden.
Na 6000km is de spanning op de ketting wat bijgesteld omdat schakelen soms hakkelend ging en sindsdien is dat over.
Ik maak de boel tussen de 600 en 8oo km schoon en smeer alles weer in met genoeg smeermiddel.

Heb ik nu bovenmatig risico qua kilometers of kan ik zo nog even door?
Gaat mij niet zo om de prijs van de ketting maar wat nog goed lijkt gooi ik normaal niet weg.
Graag hoor ik jullie ervaring met kans op kettingbreuk?

Greetz Ochi
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Gewoon doorfietsen en wachten tot de ketting doorslaat. Vervolgens kun je de ketting en cassette vervangen. Je kunt de ketting ook opmeten.
https://www.fiets.nl/2018/03/29/wanneer ... tsketting/

Ik wacht rustig af en vervang de boel nu na zo een 10.000 km wanneer de zomerbanden erop komen. Ik vraag me af of je snel een kettingbreuk krijgt. Daar weten de echte techneuten vast meer van.
Mvg Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Ochiba schreef: 03 mar 2021, 20:53 Zit nu bijna op 8000km en ben nog met mijn eerste ketting en cassette aan het rijden.
Na 6000km is de spanning op de ketting wat bijgesteld omdat schakelen soms hakkelend ging en sindsdien is dat over.
Ik maak de boel tussen de 600 en 8oo km schoon en smeer alles weer in met genoeg smeermiddel.
Heel mooi, ik veronderstel dat jij 1: heel rustig rijdt, voldoende schakelt en 2. niet veel buitenkomt bij slecht weer.
Ik maak de boel schoon elke 200 km en doe 3500 km met de dure geharde wipperman connex.
Ochiba schreef: 03 mar 2021, 20:53 Heb ik nu bovenmatig risico qua kilometers of kan ik zo nog even door?
Gaat mij niet zo om de prijs van de ketting maar wat nog goed lijkt gooi ik normaal niet weg.
Graag hoor ik jullie ervaring met kans op kettingbreuk?
Gewoon meten met een kettingmeter zoals peerdeke aangeeft. Ik gooi ook geen goed materiaal weg, maar wat goed 'lijkt' is soms helemaal niet meer goed. Slijtage is hier niet met het oog te zien. En ook al is je risico op kettingbreuk misschien niet extreem verhoogd, je maakt wel je cassette en voorblad voortijdig kapot en dan ben je ook goed materiaal nodeloos aan het verslijten. En die twee onderdelen kosten veel meer dan een nieuwe ketting. Dus meten is weten en tijdig vervangen (niet voortijdig, dat snap ik).

PS: ik heb nu de https://www.mantel.com/be/kmc-e11-silver-e-bike en loopt als een trein. Goedkoop, loopt niet zo luid als leverancier zelf aangeeft en schakelt prima. Over duurzaamheid kan ik nog niets zeggen.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik gebruik twee kettingen. Ik verwacht daarom niet dat ik mijn cassette aan gort rijd door slijtage aan de ketting. Twee kettingen vind ik erg handig omdat je snel kunt wisselen en je de vuile ketting rustig heerlijk schoon kunt maken en vervolgens lekker in de olie leg. Mooi laten uitdruipen en erop leggen. Tussendoor af en toe wat boeshield gebruiken
Mvg Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Ochiba
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jan 2020, 11:08
Locatie: Blackpool
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 10400

Heel mooi, ik veronderstel dat jij 1: heel rustig rijdt, voldoende schakelt en 2. niet veel buitenkomt bij slecht weer.
Ik maak de boel schoon elke 200 km en doe 3500 km met de dure geharde wipperman connex.

Bram,

dat schakelen klopt wel, ik rij echter door de modder, sneeuw, pekel en regen. Ik heb hem helaas net een week geleden schoongemaakt na 3 dagen crossen door de sneeuw en pekel.. Mijn claxon doet het af en toe niet meer door het vuil en vocht. Ik gebruik wel wetlube nu en niet te zuinig.. Kan zeggen dat ik aan het geluid hoor wanneer hij weer een schoonmaakbeurt nodig heeft. Zal de schakels eens meten om te kijken hoever ik heen ben.

Over een week of 4 gaan de winterbanden eraf, die eigelijk geen winterbanden zijn maar Swalbes MTB, en misschien gooi ik er dan uit voorzorg een. nieuwe cassette en ketting op. Ik maak me meer zorgen om op 30 km afstand van mijn huis panne te krijgen dan de boel te vervangen maar ik hou ook van kans berekening en daarom heb ik jullie ervaring/info nodig.

Greetz Ochi
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

Na verschillende ontvetters/kuistechnieken gebruikt te hebben en dan heb ik het over muc-off,crankalicious, wd-40, , discbrake cleaner, dreft, hogedruk er vol op, kettingkuismachientje, oude doek,... was ik eigenlijk nooit tevreden met het resultaat of met de kost van het product.
Het beste resultaat dat ik haalde was met een beetje muc-off ontvetter met de ketting in een apart potje en schrobben met een oud borsteltje. Maar echt proper durf ik die ketting dan niet te noemen. En gezien die muc-off niet echt goedkoop te noemen valt, durfde ik ook niet superveel ervan te gebruiken, misschien lag daar het probleem? :bn:

Vandaag eens een 5L bidon Dasty (11euro in de wibra) gaan halen en de ketting in een klein badje gelegd.
Man, wat een goed product is met dat! :cool2:
Dus ik begrijp waarom er nu zoveel lof over dat product was en ik voel me ook niet schuldig dat ik er een badje van heb gebruikt.
Want zo'n busje ontvetter van muc-off is toch ook al snel 10-15euro voor 500ml en voor hetzelfde geld heb je al 5L van dasty.

Ketting een beetje laten weken, dan erna snel met een oud borsteltje overgegaan, afspoelen en klaar!.
Bij mijn vorige techniek was ik langer bezig!

Morgen ook nog eens het testsampletje van squirtlube proberen op de ketting eens zien hoe me dat bevalt. :ay
Wel ben ik alles nu eerst aan het testen op mijn koersfiets voor ik het toepas op de st3, maar als de resultaten van squirt ook zo positief zijn ga ik snel overschakelen van mijn "oude" muc-off lube naar de squirt.
Dasty is al een winner voor mij voor het ontvetten! :bp:
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Dasty is idd topspul, gebruik ik ook als ontvetter.Ik heb het geluk dat ik niet veel blerf op de weg tegen kom. Mn ketting blijft redelijk schoon. Over een maand komt er ook een nieuwe cassette en mogelijk derailleur op omdat mijn banaan al een jaar lang beroerd schakelt. Dit sinds ik een wegcassette heb.
Mvg Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik heb een paar duizend kilometer geleden ketting, cassette en voorkettingwiel vervangen, de nieuwe ketting geheel ontvet en een uurtje in squirt badje gelegd laten uit lekken en gemonteerd.

Moet zeggen dat het geen smeerboel wordt, schoonvegen erg gemakkelijk gaat en de ketting/pennen nog niets ingesleten is ketting en kransen zien er nog als nieuw uit.
Na natte rit even droogvegen en opnieuw spul opbrengen, fiets, motor en derailleur blijven ook redelijk schoon lig. veel schoner dan met ketting olie of DecoPro.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie